محتوای خبری معاونت بین الملل

با حضور معاون بین‌الملل دانشگاه

برگزارکنندگان دوره آموزشی بین‌المللی مشترک دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه ملی خارکیف و شبکه جهانی یوسرن تقدیر شدند

مراسم قدردانی از برگزارکنندگان دوره بهاره مجازی مشترک دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه ملی علوم پزشکی خارکیف اوکراین و شبکه جهانی یوسرن (TUMS-KhNMU-USERN) با حضور دکتر رامین کردی، معاون بین‌الملل دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت بین‌الملل، در این مراسم که سه‌شنبه 11 خرداد 1400 در سالن حکیم ستاد مرکزی برگزار شد، دکتر نیما رضایی، معاون بین‌الملل دانشکده پزشکی و مؤسس شبکه جهانی یوسرن، دکتر محمدرضا هادیان، رئیس دانشکده توانبخشی، دکتر الهه متوسلی، معاون دانشجویی و فرهنگی پردیس بین‌الملل، دکتر امیرحسین تکیان، دکتر آزاده شادمهر و دکتر نصرالله طباطبایی، معاونان بین‌الملل دانشکده‌های بهداشت، توانبخشی و فناوری‌های نوین پزشکی، دکتر محمدرضا خامی، مشاور عالی معاون بین‌الملل دانشگاه، دکتر آرمان زرگران، مشاور روابط عمومی معاونت بین‌الملل، جمعی از اعضای هیأت‌علمی دانشگاه و دبیران و نمایندگان کمیته‌های دانشجویی فعالیت‌های بین‌الملل دانشکده‌های پزشکی، پرستاری و مامایی، فناوری‌های نوین پزشکی، توانبخشی، بهداشت، دندانپزشکی و طب ایرانی نیز حضور داشتند.
در آغاز دکتر رضایی، با اشاره به اینکه دوره آموزشی بین‌المللی مشترک دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه ملی علوم پزشکی خارکیف اوکراین و شبکه جهانی یوسرن از 23 فروردین تا 24 اردیبهشت 1400 (12 آپریل لغایت 14 می 2021) برگزار شد، اظهار داشت: خوشبختانه با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، دانشکده‌های مختلف درگیر برگزاری این برنامه بودند ضمن اینکه دور مذکور مخاطبان و شرکت‌کنندگانی از دو دانشگاه و دیگر مراکز علمی جهان داشت.
مؤسس شبکه جهانی یوسرن به سابقه همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه ملی علوم پزشکی خارکیف نیز اشاره کرد و بیان داشت: همکاری دو مجموعه با برنامه تبادل دانشجویی آغاز شد که در ادامه تحت تأثیر شیوع پاندمی کرونا قرار گرفت اما امسال با دوره‌ای متنوع و مجازی از سرگرفته شد.
وی نکته ارزشمند این دوره را برگزاری آن در ماه مبارک رمضان دانست و گفت: اغلب دانشگاه‌های کشور معمولاً برنامه علمی را در این ماه اجرایی نمی‌کنند و ما خوشبختانه با مشارکت بسیار خوب تیم اجرایی و شرکت‌کنندگان، میزبان رویدادی بودیم که در سطح ملی و بین‌المللی مورد توجه قرار گرفت.
دکتر رضایی با بیان اینکه هماهنگی برای برگزاری دوره آموزشی مذکور توسط کمیته دانشجویی فعالیت‌های بین‌الملل دانشکده پزشکی و شبکه جهانی یوسرن انجام شد، افزود: همچنین کمیته‌های دانشجویی فعالیت‌های بین‌الملل دانشکده‌های پزشکی، فناوری‌های نوین، طب ایرانی، توانبخشی، پرستاری و مامایی، بهداشت و دندانپزشکی نقش بسیار مهمی در اجرای آن داشتند.
وی با قدردانی از حمایت‌های معاونت بین‌الملل دانشگاه و تلاش‌های معاونان بین‌الملل دانشکده‌ها و اساتید و اعضای هیأت‌علمی مشارکت‌کننده، تصریح کرد: بی‌شک همکاری دانشکده‌ها در تحقق اهداف برگزاری این دوره آموزشی تأثیر قابل‌توجهی داشت که از همه آن‌ها تشکر می‌کنم.
سپس نیلوفر یزدان پناه، مدیر اجرایی دوره مشترک TUMS-KhNMU-USERN توضیحاتی در خصوص پیشینه همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه ملی علوم پزشکی خارکیف ارائه کرد و بیان داشت: این همکاری‌ها به صورت رسمی، با امضاء تفاهم‌نامه‌ای میان شبکه جهانی یوسرن و دانشگاه خارکیف آغاز و سپس به انعقاد تفاهم‌نامه‌ در سطح دو دانشگاه انجامید.
وی با اشاره به آغاز برنامه تبادل اساتید و دانشجویان با امضاء این تفاهم‌نامه‌ها از سال 2017، افزود: طی نخستین همکاری، یک گروه از دانشجویان اوکراینی برای گذراندن دوره‌ای به دانشگاه علوم پزشکی تهران آمدند و سپس گروهی از دانشجویان ما راهی دانشگاه خارکیف شدند.
یزدان پناه به میزبانی کشور اوکراین از دومین کنگره بین‌المللی یوسرن اشاره کرد و گفت: این برنامه به صورت هم‌زمان در چهار دانشگاه این کشور برگزار شد و در ادامه همکاری‌ها، دانشگاه علوم پزشکی تهران میزبان مدرسه‌ای تابستانی در سال 2019 بود.
مدیر اجرایی دوره مشترک TUMS-KhNMU-USERN تصریح کرد: پیرو تعاملات دو مجموعه قرار بود مدرسه‌ای بهاره در شهر خارکیف برگزار شود که به دلیل پاندمی کرونا کنسل شد و در نهایت طرفین برای اجرای دوره‌ای مشترک به صورت مجازی به اتفاق‌نظر رسیدند.
وی سپس برنامه‌های این دوره پنج ‌هفته‌ای را تشریح کرد و گفت: در هفته نخست که هفته پزشکی بود سخنرانی‌هایی از دانشکده پزشکی، فناوری‌های نوین و طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشکده پزشکی دانشگاه خارکیف انجام شد.
یزدان پناه ادامه داد: موضوع هفته دوم این برنامه توانبخشی و پرستاری بود ضمن اینکه هم‌زمان با هفته جهانی نقص ایمنی و مصادف با کنگره‌ای بین‌المللی با همین موضوع، هفته سوم این دوره آموزشی مجازی به مقوله نقص ایمنی اختصاص یافت.
مدیر اجرایی دوره مشترک TUMS-KhNMU-USERN همچنین موضوع هفته های چهارم و پنجم دوره را بهداشت و دندانپزشکی اعلام کرد و بیان داشت: طی این دو هفته نیز سخنرانان به مهم‌ترین مسائل بهداشتی و سلامت جهانی و موضوعات موردتوجه فراگیران دندانپزشکی پرداختند.
وی همچنین گزارشی از بازخوردهای دریافت شده در خصوص برگزاری این دوره مشترک ارائه کرد و گفت: طی این برنامه فرم نظرسنجی در اختیار شرکت‌کنندگان قرار گرفت که خوشبختانه بیش از 70 درصد آن‌ها، رضایت کامل داشتند.
یزدان پناه تصریح کرد: شرکت‌کنندگان از پوشش رشته‌ها مختلف، شیوه برنامه‌ریزی دوره، حضور اساتید و سخنرانان از کشورهای مختلف و امکان آشنایی با شیوه‌های آموزشی دیگر دانشگاه‌ها به عنوان نکات مثبت دوره مذکور یاد کردند.
پس ‌از آن دبیران و نمایندگان کمیته‌های دانشجویی فعالیت‌های بین‌الملل دانشکده‌های پزشکی، پرستاری و مامایی، فناوری‌های نوین پزشکی، توانبخشی، بهداشت، دندانپزشکی و طب ایرانی و تعدادی از اعضای هیأت‌علمی حاضر در برنامه، تجربیات خود از این همکاری مشترک را ارائه و به طرح پیشنهادات و نقطه نظراتی پرداختند.
در ادامه، معاون دانشجویی و فرهنگی پردیس بین‌الملل نیز به تشکیل کمیته‌های دانشجویی فعالیت‌های بین‌الملل دانشکده‌ها از آذر سال 1397 و برگزاری نخستین گردهمایی اعضاء در اسفند ماه همین سال اشاره کرد و اظهار داشت: در این مدت برنامه‌های متنوعی طبق اهداف و مأموریت‌ها کمیته‌ها اجرایی شده که البته شیوع کرونا از تعداد فعالیت‌ها کاست.
دکتر متوسلی دوره مشترک آموزشی بهاره دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه ملی علوم پزشکی خارکیف اوکراین و شبکه جهانی یوسرن را نقطه عطفی در فعالیت کمیته‌ها دانست و اضافه کرد: این برنامه از آن جهت که موجب همکاری و تعامل بیشتر این کمیته‌ها شده و از سوی دیگر بستری برای توانمند شدن دانشجویان و تبادل دانش و اطلاعات میان کشورها و دانشگاه‌های مختلف فراهم کرده، بسیار ارزشمند است.
وی خاطرنشان کرد: ما اگر می‌خواهیم کار بین‌المللی انجام دهیم اول باید میان دانشکده‌های خودمان همکاری مشترکی را شکل دهیم تا بعد ادعا کنیم که می‌توانیم با دانشگاه‌های دیگر در سطح جهان نیز تعامل داشته باشیم.                          
دکتر کردی، معاون بین‌الملل دانشگاه نیز با قدردانی از زحمات دکتر نیما رضایی، تیم شبکه جهانی یوسرن، معاونان بین‌الملل دانشکده‌ها و کمیته‌های دانشجویی فعالیت‌های بین‌الملل برای برگزاری این رویداد اثرگذار، گفت: اجرای برنامه‌های این چنینی عرصه‌ای برای تعامل و همکاری دانشکده‌های مختلف خواهد بود ضمن اینکه می‌تواند فرهنگ کار تیمی، تمرکززدایی و فعالیت‌های بین‌المللی را در سطح دانشگاه ترویج کند.
وی ادامه داد: به طور حتم مسیر ارتقاء دانشگاه از شناخت چالش‌ها و موانعی که با برگزاری برنامه‌ها و رویدادهای مشترک آشکار می‌شود و تلاش جمعی برای حل این مسائل، می‌گذرد.
معاون بین‌الملل دانشگاه با تأکید بر اینکه انجام هرگونه کار تیمی نیازمند تمرین و تکرار است، گفت: شواهد حاکی از عدم آگاهی اغلب ما با فرهنگ کار تیمی است که می‌توان در سایه اجرای مشترک برنامه‌ها این نقطه‌ضعف را برطرف کرد. معاونت بین‌الملل دانشگاه با برگزاری دو دوره جشنواره بین‌الملل به صورت مشترک با دانشگاه تهران و مشارکت در کنسرسیوم همکاری پنج دانشگاه برتر ایرانی، تجارب موفقی در این مسیر کسب کرده است.
دکتر کردی توجه حاضران را بر مقوله تمرکززدایی جلب کرد و بیان داشت: اگر می‌خواهیم بحث مدیریت در بین‌المللی سازی با مدل پایین به بالا (Bottom up) اجرایی شود؛ استاد تصمیم بگیرد و ما در سطح بالاتر عملیاتی کنیم، باید تمرین داشته باشیم.
وی همچنین بر لزوم تغییر فرهنگ در سیستم‌های مدیریتی تأکید کرد و افزود: همگی ما باید تلاش کنیم که سهم زنان در مدیریت کشور افزایش یابد چنانکه در فعالیت‌های دانشجویی وضعیت بسیار بهتر است باید در سطح کشور نیز امکان حضور بیشتری را در اختیار بانوان قرار دهیم.
معاون بین‌الملل دانشگاه توجه به این سه مقوله و ایجاد فرهنگ آن‌ را در مسیر پیشرفت دانشگاه و کشور ضروری دانست و خاطرنشان کرد: مدل‌های موفق جهانی در این زمینه‌ها وجود دارد که می‌تواند الگوی فعالیت‌های ما قرار گیرد.
بخش پایانی این نشست به تقدیر و اعطای هدایایی به برگزارکنندگان دوره بهاره مجازی مشترک دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه ملی علوم پزشکی خارکیف اوکراین و شبکه جهانی یوسرن اختصاص یافت.

مهناز  وحیدی
تهیه کننده:

مهناز وحیدی

1 نظر برای این مقاله وجود دارد

Eghtesadafarin

Eghtesadafarin

00/03/16 - 09:06

خبر خوبی بود ممنون از مدیریت سایت لطفا در مورد اخبار اقتصادی پزشکی نیز بزارید عالی

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *