محتوای خبری معاونت بین الملل

با تأکید بر تأثیر تکنولوژی در کاهش اثرات پاندمی بر آموزش عالی

نخستین پنل سمپوزیوم- وبینار بین‌المللی سازی آموزش عالی در دوران بحران کرونا برگزار شد

نخستین پنل سمپوزیوم- وبینار بین‌المللی سازی آموزش عالی در دوران بحران کرونا با تمرکز بر تغییر در سیاست و خط‌مشی بین‌المللی سازی آموزش عالی در دوران کرونا و پساکرونا (شرایط نرمال جدید یا کرونا-همزیستی) برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل، دکتر محمدحسین نکوفر، مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه دوشنبه 29 اردیبهشت 99 در پایان روز اول این سمپوزیوم-وبینار گفت: از مجموع حدود یک هزار نفری که برای حضور در این برنامه سه‌روزه، ثبت‌نام کرده‌اند، نزدیک به 300 نفر (40 درصد خارجی و 60 درصد ایرانی) در نخستین پنل به صورت آنلاین حضور داشتند.
وی با اشاره  اینکه سمپوزیوم-وبینار بین المللی سازی آموزش عالی در دوران یحران کرونا با سخنرانی دکتر رامین کردی، معاون بین الملل دانشگاه آغاز شد، اظهار داشت: همچنین پروفسور Philip G. Altbach از کالج بوستون آمریکا، دکتر امیرحسین تکیان از دانشگاه علوم پزشکی تهران، پروفسور Ka Ho Mok از دانشگاه لینگنان (Lingnan University) هنگ‌کنگ، پروفسور Ren Y از دانشگاه کوییزلند جنوبی استرالیا، پروفسور Minke Tang از دانشگاه طب چینی پکن، دکتر James Otieno Jowi از شبکه بین‌المللی سازی آموزش آفریقا و دکتر Enrique López veloso از دانشگاه سانتیاگو د کمپوستلا اسپانیا در نخستین پنل سخنرانی کردند.
مدیر روابط بین‌الملل عنوان سخنرانی پروفسور Philip G. Altbach را COVID-19، را دانشگاه و بین‌المللی سازی: سناریوهای پیش رو اعلام کرد و گفت: این تئوریسین از طرفداران جابجایی دانشجویان به صورت فیزیکی و تعامل اساتید و دانشجویان به صورت سنتی است و معتقد بود که بین‌المللی سازی آموزش عالی بدون در نظر گرفتن این رویکرد معنایی ندارد هر چند که COVID-19 شرایط را به طور کامل تغییر داده است.
دکتر نکوفر همزیستی با :COVID-19 یک تغییر پاردایم برای آموزش عالی جهانی را موضوع ارائه بعدی دانست و گفت: دکتر امیرحسین تکیان طی این سخنرانی به تغییرات ایجاد شده در آموزش عالی به واسطه شیوع و همه‌گیری کرونا پرداخت و تکنولوژی را عاملی مؤثر در کاهش آسیب‌های ناشی از این پاندمی به بین‌المللی سازی آموزش عالی دانست.
وی با بیان اینکه پروفسور Ka Ho Mok نیز به عنوان یکی از صاحب‌نظران حوزه جامعه‌شناسی و علوم سیاسی آثار COVID-19 را بر بین‌المللی سازی آموزش بررسی کرد، افزود: این استاد دانشگاه لینگنان هنگ‌کنگ همچنین به بیان تجربیات این دانشگاه در برخورد با کرونا پرداخت و ارائه آموزش‌های بین‌الملل به صورت آنلاین را تجربه موفقی برای اساتید و دانشجویان این مجموعه قلمداد کرد.
مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه ادامه داد: پروفسور Ren Yi، از دانشگاه کوئینزلند جنوبی استرالیا نیز سخنرانی خود را با عنوان آموزش بین‌الملل و همکاری در دوران پساکرونا ارائه کرد و ضمن تشریح وضعیت دانشگاه‌ها و دانشجویان این کشور در شرایط کنونی، از تجارب این دانشگاه در آموزش آنلاین و الکترونیکی و اهمیتی که این شکل از آموزش می‌تواند در کاهش آسیب‌های اقتصادی ناشی از کرونا به مراکز علمی استرالیا داشته باشد، سخن گفت.
دکتر نکوفر اضافه کرد: دکتر James Otieno Jowi، نیز در ارائه خود با محوریت COVID-19 و آینده بین‌المللی سازی آموزش عالی: برخی بینش‌ها و دیدگاه‌های آفریقا، از تشکیل شبکه دانشگاه‌های این قاره پس از همه‌گیری کرونا خبر داد که حمایت دانشگاه‌های قوی‌تر با شرایط اقتصادی بهتر از مراکز علمی ضعیف‌تر از نظر مالی، تجهیزات و امکانات را به عنوان مأموریت اصلی در دستور کار خود دارد.
وی با اشاره به اینکه پروفسور Minke Tang نیز موضوع سخنرانی خود را به تجربه دانشگاه طب چینی پکن در خصوص آموزش عالی بین‌الملل و پاندمی اختصاص داد، گفت: پروفسور Enrique López veloso از دانشگاه سانتیگو د کمپوستلا اسپانیا هم طی ارائه‌ای با عنوان پاندمی و آموزش عالی: درس‌هایی که آموخته‌ایم، بر استفاده بهتر از فضای ایجاد شده برای پیشبرد اهداف بین‌المللی سازی آموزش عالی و لزوم برگزاری بخشی از دوره‌های آموزشی به ویژه در رشته‌های علوم پزشکی به صورت حضوری با وجود شرایط پیش روی کشورها تأکید کرد.
مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه با اشاره به برگزاری دو پنل بحث (Discussion Panel) با مشارکت حداکثری شرکت‌کنندگان در پنل نخست، تصریح کرد: نکات بسیار کاربردی و سؤالات متعددی از سوی حاضران در پنل های بحث مطرح شد که در جریان برگزاری روز اول سمپوزیوم- وبینار تأثیر چشمگیری گذاشت.
دکتر نکوفر در جمع‌بندی مباحث مطرح شده، گفت: حاضران اغلب بر پذیرش پدیده کرونا و سازگاری و همزیستی بین‌المللی سازی آموزش عالی با این جریان در سطح جهان تأکید داشتند.
وی تصریح کرد: این در حالی است که تشابه زیادی میان فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه بین‌الملل دانشگاه پس از شیوع کرونا با دیگر دانشگاه‌های جهان وجود دارد و شرکت‌کنندگان پنل نخست تأثیر تکنولوژی در نجات آموزش عالی در این برهه زمانی را قابل‌توجه توصیف کردند.
مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه در پایان بازخورد دریافت شده از شرکت‌کنندگان در خصوص برگزاری این سمپوزیوم را مثبت ارزیابی کرد و تلاش‌های همکاران مدیریت روابط بین‌الملل و تیم اجرایی این برنامه را قابل‌تقدیر دانست.
توضیح اینکه سمپوزیوم- وبینار بین‌المللی سازی آموزش عالی عصر امروز با برگزاری پنل چالش‌ها و فرصت‌های اجرای آموزش الکترونیک (E-Learning) در شرایط کرونا از ساعت 30/4 بعدازظهر به میزبانی ستاد مرکزی دانشگاه ادامه می‌یابد و چهارشنبه 31 اردیبهشت با برگزاری سه پنل هم‌زمان با تمرکز بر چالش‌های آموزشی رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و بهداشت و دیگر رشته‌های علوم پزشکی در پساکرونا و شرایط نرمال جدید به کار خود پایان می‌دهد.
فیلم سخنرانی هریک از سخنرانان سمپوزیوم-وبینار بین‌المللی سازی آموزش عالی در دوران بحران کرونا در اینجا در دسترس علاقه‌مندان است.

 

مهناز  وحیدی
تهیه کننده:

مهناز وحیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *