برگزاری جلسه افتتاح پزشکی از راه دور، مشاوره تخصصی آنلاین در بیمارستان فارابی با حضور معاون درمان دانشگاه

دکتر علامه معاون درمان دانشگاه از پیگیری راه اندازی طرح حمایت علمی از دانش آموختگان دانشگاه به ویژه پزشکان عمومی با همکاری معاونت آموزشی در بستر مجازی ایجاد شده خبر داد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت درمان، جلسه افتتاح پزشکی از راه دور؛ مشاوره تخصصی آنلاین با حضور دکتر سید فرشاد علامه معاون درمان، دکتر سید سینا مرعشی مدیر آمار و فناوری اطلاعات، دکتر محمدرضا اکبری رئیس بیمارستان فارابی، دکتر ربابه عابدینی رئیس بیمارستان رازی و سایر اعضا سه‌شنبه ۲ شهریور ۱۴۰۰ در بیمارستان فارابی برگزار شد.

در این جلسه دکتر علامه ضمن تشکر از حضور اعضا در جلسه گفت: کمیته سپاد، ستاد پزشکی از راه دور با همکاری مدیریت آمار و فناوری اطلاعات شکل گرفت و سه شرکت در دو حوزه مختلف مدنظر در مرحله عقد قرارداد هستند که از زحمات خانم چتروز مدیر امور مالی دانشگاه تشکر می‌کنم. هر شرکت پلت فرمی را بر عهده دارد. حوزه نسخه‌نویسی الکترونیک با همکاری مدیریت آمار و فناوری اطلاعات در حال پیشرفت است. حوزه پزشکی از راه دور کلینیک مجازی برای مراجعه بیماران به‌منظور ارتباط پزشک و بیمار نیز در حال راه‌اندازی است.

وی افزود: امروز به‌منظور افتتاح مشاوره‌های تخصصی پزشکی آنلاین در سطح دانشگاه کنار هم هستیم که در آینده می‌تواند بین بیمارستان‌های مختلف و یا حتی در یک بیمارستان گسترش پیدا کند. مشاوره تخصصی آنلاین نمی‌تواند جایگزین مشاوره حضوری شود، بلکه جایگزین مشاوره‌های تلفنی بوده، با این تفاوت که مستندسازی صورت گرفته، حقوق مادی و معنوی پزشکان حفظ و مسائل قانونی کمتر خواهد شد. به‌منظور برطرف کردن مشکل حضور متخصص داخلی مقیم در شیفت شب در بیمارستان‌های فارابی، روزبه و رازی سیستم مشاوره تخصصی آنلاین پزشک مقیم داخلی شکل گرفت و مشاوره‌هایی که نیاز به حضور فیزیکی ندارد از این طریق صورت می‌گیرد.

معاون درمان دانشگاه اظهار داشت: دکتر مرعشی با درایت در هر دو حوزه ارتباط پزشک و بیمار و ارتباط متخصص با یکدیگر به‌خوبی عمل کردند. امروز ارتباط متخصصین با یکدیگر مدنظر است و البته جای کار بسیاری وجود دارد. در این سامانه فرم پاد طراحی‌شده است و مکان گفت‌وگو درخواست‌کننده و مشاوره دهنده وجود دارد، در آینده امضای دیجیتال پزشکان نیز افزوده خواهد شد.

وی افزود: با معاون آموزشی دانشگاه نیز صحبت شده که طرحی با عنوان گارانتی خدمات آموزشی به این بستر اضافه شود. در این طرح به فارغ‌التحصیلان دانشگاه علوم پزشکی تهران به‌ویژه پزشکان عمومی که به ارائه خدمت در سایر شهرها می‌پردازند این خدمات ارائه می‌شود، بدین‌صورت که در صورت مواجه‌شدن با مشکل یا سؤال تخصصی در درمان بیماران می‌تواند از پزشکان ما در همین بستر مشاوره بگیرند. از زحمات همکاران مدیریت فناوری اطلاعات و همکاران در معاونت درمان قدردانی می‌کنم

ایجاد زیرساخت فرهنگی برای خدمت دهندگان و خدمت گیرندگان در دوراپزشکی اهمیت بسیاری دارد

دکتر مرعشی گفت: فرآیند دورا پزشکی را از قبل شیوع ویروس کرونا با تشکیل ستاد پزشکی از راه دور در وزارت بهداشت آغاز کردیم. برای عملیاتی شدن مشاوره تخصصی مجازی دستورالعمل‌های مربوط به زیرساخت‌ها در حال پیگیری و ابلاغ است. ایجاد زیرساخت فنی ساده‌ترین بخش کار بود اما درزمینهٔ زیرساخت قانونی و حقوقی، بستر مناسبی نداریم، تعریف نقش‌ها، شرایط حفاظت اطلاعات و... نیاز به دستورالعمل مشخص دارد. درزمینهٔ مسائل مالی در حوزه نسخه‌پیچی الکترونیک در حال تدوین تعرفه بوده اما کامل نشده ولی سیر روبه‌پیشرفتی دارد.

وی افزود: در این موضوع زیرساخت فرهنگی برای خدمت دهندگان و خدمت گیرندگان مهم است. این سیستم نیاز به آموزش و تکرار دارد. از ورود این سه بیمارستان به این طرح خوشحال هستم و انشا الله سایر بیمارستان‌ها نیز وارد این موضوع می‌شوند.

مدیر آمار و فناوری اطلاعات اظهار داشت: قبل از شروع ویروس کرونا در مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ع) روندی را شروع کرده که به‌تدریج تکمیل خواهد شد، در زمان شیوع ویروس کرونا آموزش مجازی شکوفا شد و امیدواریم در بحث پزشکی از راه دور نیز این اتفاق به‌خوبی صورت گیرد. ارتباط خوبی با شرکت TritApp داشته و همه استانداردها و اقدامات امنیتی و حراستی را رعایت کرده و در پاسخ به استعلام‌ها همکاری خوبی را داشتند.

دکتر عابدینی گفت: اکنون بابی بازشده اگرچه که پر چالش خواهد بود. امیدوارم در این مسیر همچنان که تاکنون معاونت درمان همراه ما بود در ادامه نیز برای رفع چالش‌ها و موانع موجود کنار ما باشد که این امر به‌صورت کامل محقق شود.

 دکتر اکبری گفت: این طرح خوبی است. ما با بیمارستان روزبه و رازی خواهرخواندگی داریم. کرونا با همه مشکلات متعددی که به همراه داشت، امکان شکوفا شدن زیرساخت‌های آنلاین را برای پزشکی از راه دور فراهم کرد. درگذشته در بیمارستان فارابی در حوزه ROP که در سطح کشور با چالش همراه است اقدامات از راه دور برای سایر شهرها و بیمارستان‌ها انجام دادیم.

وی افزود: بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان‌های قطب هستند که بیماران از شهرستان‌های مختلف به ما مراجعه می‌کنند و بعد از انجام درمان یا عمل جراحی نیاز به پیگیری دارند، برای انجام این فعالیت‌ها نیز می‌توان از پزشکی از راه دور استفاده کرد.

دکتر علیرضا متولیان مدیرعامل شرکت تریتا گفت: این بستر ایجادشده و امکان به‌روزرسانی وجود دارد و علاوه بر اینکه در حال حاضر به‌صورت یک کلینیک تخصصی است، می‌تواند برای هر بیمارستان به‌صورت خاص ایجاد شود. برنامه باید اجرا شود پزشکان استفاده کنند، در صورت وجود هر چالش یا مشکل امکان رفع آن وجود دارد.

در این جلسه سامانه مشاوره تخصصی آنلاین رونمایی شده و یک نمونه مشاوره نیز صورت گرفت.

الهام  حق شناس
تهیه کننده:

الهام حق شناس

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *