برگزاری دومین جلسه ستاد پزشکی از راه دور دانشگاه با حضور معاونان درمان، آموزشی و غذا و دارو دانشگاه

دومین جلسه ستاد پزشکی از راه دور دانشگاه 15 دی 99 برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت درمان، دومین جلسه ستاد پزشکی از راه دور (سپاد) دانشگاه با حضور دکتر سید فرشاد علامه، دکتر امیرعلی سهراب پور و دکتر منان حاجی محمودی به ترتیب معاونان درمان، آموزشی و غذا و دارو، دکتر سید سینا مرعشی مدیر آمار و فناوری اطلاعات، آزاده چتروز مدیر امور مالی دانشگاه و چند تن از روسای بیمارستان های دانشگاه  دوشنبه ۱۵ دی ۹۹ در سالن شورای حکیم برگزار شد.

در این جلسه دکتر علامه ضمن خوشامدگویی به اعضا در خصوص گام‌های توسعه کمیته پزشکی از راه دور در سال جاری گفت: گام‌های لازم برای عملیاتی شدن اقدامات پزشکی از راه دور، راه‌اندازی ستادهای پاد در سطح دانشگاه، راه‌اندازی خدمات مشورت تخصصی کووید و امکان توسعه خدمات مشورتی در ۱۰ رشته فوق تخصص، خدمات تله رادیولوژی و راه‌اندازی خدمات ویزیت از راه دور بیماران بستری و سرپایی مبتنی بر کلینیک‌های مجازی است.

اولویت‌های خدمات پزشکی از راه دور
وی افزود: محورهای اولویت خدمات پزشکی از راه دور نیز شامل خدمات مشورتی بین کادر پزشکی سطح یک با پزشکان متخصص رشته‌های مختلف در سطوح ۲ و ۳، خدمات مشورتی تخصصی و فوق تخصصی موردنیاز چرخه درمان کووید ۱۹، خدمات مشورتی مرتبط با تخصصی‌های ریه، عفونی و ICU، خدمات ویزیت از راه دور بیماران خاص و مزمن شامل بیماران تنفسی، سرطانی، کلیوی، دیابتی و ... و خدمات تشخیص پاراکلینیک شامل تله رادیولوژی و تله پاتولوژی می‌باشد.
 دکتر مرعشی نیز ضمن تائید شرکت‌هایی که دانشگاه در حال حاضر با آن‌ها به فعالیت می‌پردازد گفت: علاوه بر شرکت‌های در حال حاضر، سایر شرکت‌ها نیز می‌توانند در رقابت و همکاری با دانشگاه علوم پزشکی تهران شرکت کرده و مدارک و سوابق آن‌ها موردبررسی قرار می‌گیرد و در صورت داشتن استانداردها و شاخص‌های موردنظر دانشگاه می‌توانند به همکاری با دانشگاه بپردازند.
چتروز نیز به ارائه راهکارها و مدل‌های مختلف عقد تفاهم و نحوه پرداخت به پزشکان و کادر درمان در سیستم پزشکی از راه دور و چگونگی مراحل قانونی و نحوه مشارکت بیمه‌ها در این امر پرداخت.
دکتر سهراب پور با تأکید بر فعالیت‌های پزشکی از راه دور گفت: استفاده از این ظرفیت و در کنار آن آموزش از راه دور برای دانشجویان پزشکی اقدامی ارزنده است. لازم است در زمینه‌های جذب بیماران برای انجام اقدامات مجازی و از راه دور اطلاع‌رسانی و تبلیغات بیشتری صورت گیرد.

کلینیک مجازی راهکاری مناسب در دوران شیوع ویروس کرونا
دکتر صادق نیت نیز به ارائه آماری از وضعیت بیماران کووید ۱۹ در بیمارستان امام خمینی (ره) پرداخت و گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا سامانه ویزیت آنلاین و پیگیری بعد ترخیص بیماران مبتلابه کووید 19 شامل کلینیک مراجعه مجدد، کلینیک بیماران ویزیت اول، مشاوره‌های روان‌پزشکی و حمایت روانی کرونا و کلینیک پزشکی ورزشی و بازتوانی ریوی راه‌اندازی شد و به ارائه خدمت به بیماران پرداخت. با توجه به چالش عدم مراجعه سایر بیماران در زمان شیوع ویروس کرونا و تحت‌الشعاع قرار گرفتن فرآیند درمان این بیماران که منجر به آسیب‌های غیرقابل جبرانی می‌شود، کلینیک مجازی برای ارائه خدمات به این بیماران بسیار کمک‌کننده و راهکار مناسب بود که از دانشجویان و کارورزان داوطلب در این کلینیک مجازی زیر نظر اساتید کمک گرفته شد.
دکتر یحیوی نیز به ارائه گزارشی از فعالیت‌های دوراروان‌پزشکی در بیمارستان روزبه پرداخت و گفت: دورا روان‌پزشکی قبل از شیوع ویروس کرونا با مصوبه‌ای از هیئت‌رئیسه دانشگاه و پس از ایجاد زیرساخت‌های ضروری به‌صورت ارتباط صوتی و تصویری راه‌اندازی شد. فرآیند کار و اقدامات صورت گرفته شامل نحوه ارتباط با سیستم HIS، اجرای نوبت‌دهی به بیماران، امنیت اطلاعات بیماران و سایر تدابیر در این زمینه بود.

چالش‌های اجرایی شدن دورا روان‌پزشکی
وی افزود: مسائل اخلاقی، احراز هویت بیماران به‌صورت مجازی، آموزش رزیدنت‌ها در خصوص نحوه ویزیت مجازی بیماران، آموزش بیماران در خصوص انتظارات از پزشکی از راه دور، مسائل مالی، بیمه و تعرفه‌های خدمات پزشکی از راه دور، زیرساخت‌ها و مشکلات مربوط به اینترنت و داروخانه‌ها و نحوه اتصال درون آن‌ها به این شبکه از موضوعات قابل‌بررسی در این زمینه است.
رئیس بیمارستان روزبه اظهار داشت: برای اقدامات توسعه در بیمارستان حضور اساتید بیشتری در موضوع دورا روان‌پزشکی، انجام اطلاع‌رسانی و تبلیغات به‌منظور جذب بیماران در این زمینه، توسعه خدمات بیشتر علاوه بر خدمات موجود و الحاق این امر به آموزش رزیدنت‌ها و دانشجویان پزشکی در نظر گرفته‌شده است.

اقدامات دانشکده پرستاری و مامایی
دکتر نکو لعل تک نیز به ارائه گزارشی از اقدامات انجام‌شده از راه دور در دانشکده پرستاری به‌صورت مشاوره‌های از راه دور و آموزش از راه دور پرداخت و گفت: اقداماتی شامل صدای ماما، صدای پرستار، صدای سوگیاران و صدای پرستار سلامت روان به‌صورت تلفنی انجام و در این زمینه از دانشجویان در کنار اساتید استفاده شد. گروه‌های مجازی را نیز به‌منظور پاسخگویی به سؤالات بیماران راه‌اندازی کردیم.
وی افزود: برای آموزش از راه دور صفحه کرونا در سایت دانشکده راه‌اندازی شد که تمامی راهنماهای موردنیاز در آن بارگذاری شد. در زمینه مشاوره، بیشتر مراجعه‌کنندگان از شهرستان‌ها بودند و این اقدام در سطح کشور صورت گرفت.
ایجاد اپلیکیشنی برای پاسخگویی به مشکلات زنان و زایمان، راه‌اندازی گروه مجازی بیماران دیابتی و برگزاری بیش از ۹۰ وبینار آموزشی از دیگر اقدامات این دانشکده بود. همچنین راه‌اندازی واقعیت مجازی در کنترل درد در زایمان در حال انجام است.
دکتر علیزاده نیز در زمینه تله آزمایشگاه و تله پاتولوژی گفت: در زمینه اقدامات تشخیصی همچون آزمایشگاه و رادیولوژی در کنار مشاوره‌هایی که می‌توان انجام داد، مدلی متفاوت از سایر فعالیت‌ها باید در نظر گرفته شود که نیاز به مطالعه دارد.

 

الهام  حق شناس
تهیه کننده:

الهام حق شناس

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *