اهمیت خود مراقبتی و آموزش مهارت های آن در هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران

به مناسبت هفته سلامت و در حاشیه نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران، درباره اهمیت خود مراقبتی و آموزش مهارت های آن صحبت شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت فرهنگی و دانشجویی، در حاشیه این نشست دکتر ملک فرهاد ملک عضو هیئت علمی گروه روانپزشکی دانشگاه و رئیس مرکز مشاوره و سلامت روان معاونت، درخصوص اهمیت خودمراقبتی و سه مهارت مدیریت استرس، مدیریت خشم و روش های حل تعارض نکاتی را آموزش داد و گفت: خودمراقبتی شامل اقدامات اکتسابی، آگاهانه و هدفدار است که فرد برای حفظ سلامت جسمی، روانی و اجتماعی خود و خانواده اش انجام می دهد.
دکتر ملک نتایج خودمراقبتی را در کاهش 50 درصدی مراجعه به اورژانس و روزهای غیبت از کار موثر دانست و افزود: ارتقا سلامت، بهبود کیفیت زندگی و در نتیجه کاهش هزینه های سلامت از جمله پیامدهای خودمراقبتی است.
رئیس مرکز مشاوره و سلامت روان دانشگاه، در تعریف مدیریت استرس گفت: استرس نوعی واکنش در مقابل تغییرات، حوادث و موقعیت های زندگی است و شناخت خود، تعیین اولویت ها و مدیریت زمان، واقع بینی در خواسته ها و اهداف، تشکیل سیستم حمایتی از همکاران، دوستان و خانواده و همچنین توجه به دین و معنویت در مدیریت استرس تاثیر بسزایی دارد.
دکتر ملک در تعریف خشم و بهترین روش ابراز آن گفت: خشم یک هیجان طبیعی است که اگر درست و به جا ابراز شود می تواند موجب احقاق حق و اگر نادرست  ابراز شود باعث تخریب روابط می شود. بهترین روش ابراز خشم صحبت کردن در مورد آن و جایگزین کردن افکار مثبت به جای افکار منفی و خطاهای ذهنی است.
وی بروز تعارض را امری طبیعی دانست و بر لزوم آگاهی از روش های حل تعارض تاکید کرد و افزود: اجتناب از حل تعارض، قطع کردن رابطه، قهر کردن، سپردن به گذر زمان، کوتاه آمدن و رفتارهای پرخاشگرانه از جمله روش های ناسالم حل تعارض است. اما بهترین راه حل تعارض مذاکره درباره آن و مشخص کردن نوع تعارض است.
توضیح اینکه نشست هیئت رئیسه دانشگاه یک شنبه 7 خردادماه 1402 در سالن جلسات سازمان مرکزی دانشگاه برگزار شد.

علی محمدی فیض آبادی
تهیه کننده:

علی محمدی فیض آبادی

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *