برگزاری نشست بررسی اولویت های پژوهشی سازمان اورژانس در معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران

نشست بررسی اولویت های پژوهشی سازمان اورژانس پیش بیمارستانی استان تهران 24 دی 1402 در سالن اجتماعات معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه و با حضور نمایندگان گروه های طب اورژانس، مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات بیهوشی و مراقبت های ویژه و طب درد، مرکز تحقیقات بیماریهای شغلی و طب کار، مرکز ترومای بیمارستان سینا و مرکز مدیریت اطلاعات سلامت برگزار شد.

برگزاری نشست بررسی اولویت های پژوهشی سازمان اورژانس در معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران

به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران، معاونت تحقیقات و فناوری، نشست بررسی اولویت های پژوهشی سازمان اورژانس پیش بیمارستانی استان تهران در تاریخ 24 دی ماه 1402 در سالن اجتماعات معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه و با حضور نمایندگان گروههای طب اورژانس ، مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات بیهوشی و مراقبتهای ویژه و طب درد، مرکز تحقیقات بیماریهای شغلی و طب کار، مرکز ترومای بیمارستان سینا و مرکز مدیریت اطلاعات سلامت برگزار شد.
این نشست پیرو اعلام اولویت های پژوهشی اورژانس استان تهران در راستای بررسی امکانپذیری اجرای اولویت های پژوهشی اعلام شده، برگزار شد.
در ابتدای این نشست دکتر فرزانه شیرانی، متخصص طب اورژانس، بر معرفی اولویت های اعلام شده تاکید کرد : نکته حائز اهمیت در فراخوان اولویت های خارج دانشگاه، همکاری بین بخشی است که واحدهای مختلف پژوهشی به صورت همکاری این پروژه ها را پیش ببرند و این مدل فعالیت های بین گروهی در واقع از یک امتیاز ویژه برخوردار هستند.
مدعوین هر یک نقطه نظرات و تجربیات خود را اعلام کردند. دکتر جلیلی از گروه طب  اورژانس دانشگاه نیز نقطه نظرات خود را در این فراخوان عنوان کرد و افزود: یکی از مزیت های این فراخوان ها این است که هر سازمان اولویت های پژوهشی خود را بهتر شناسایی می کند و اطلاعات لازم را در اختیار پژوهشگر می گذارد. ما نیز آمادگی بنابراین جلسه ای با تیم اورژانس برگزار شود و قراردادی منعقد و اطمینان حاصل شود که این طرح در واحدهای دیگر درحال اجرا نیست. 
دکتر جلیلی افزود: در نشست آتی می توان از تجربیات و همکاری  متخصصین گروه خدمات بهداشت درمانی و گروه تله مدیسین و گروه پزشکی قانونی نیز بهره برد.
در بخشی از این نشست دکترشیخ شعاعی، سرپرست مرکز توسعه اطلاعات وزارت بهداشت نیز با تاکید بر اینکه گروههای انفورماتیک پزشکی و گروه مدیریت اطلاعات سلامت هم می توانند به گروه اضافه شوند گفت : برای اینکه میزان ضرورت این عناوین درخواستی مشخص شود باید جلسه ای با ذی نفعان و ذی نقشان مربوط گذاشته شود، میزان اهمیت اولویت ها مشخص و به شکل نیاز پژوهشی و با ضمانت انجام کار از مجری درخواست شود.
دکتر شیخ شعاعی در ادامه به سامانه نان، اشاره کرد و گفت : وزارت علوم سامانه ای طراحی کرده تحت عنوان نان در حقیقت  نظام ایده ها و نیاز ها است که اولویت های پژوهشی را در این سامانه گنجانده می شود. ما نیز می توانیم نیازهای پژوهشی را در این سامانه بارگذاری کنیم و یا خود چنین سامانه ای را طراحی و اولویت های خارج سازمانی وحتی پژوهشگران در آن گنجانده شود.
در ادامه دکتر مهرداد از مرکزتحقیقات آسیب های شغلی و طب کار ضمن تاکید بر برگزاری نشست با مسئولین اورژانس آمادگی خود را برای اجرای یکی از طرح های درخواستی سازمان اورژانس با عنوان " میزان بروز اختلالات اسکلتی عضلانی و اسیب های شغلی در کارکنان اورژانس پیش بیمارستانی" اعلام کرد. 
دکتر شریف الحسینی و دکتر رحیمی موقر از مرکز ترومای بیمارستان سینا، دکتر نگارنده از مرکز تحقیقات پرستاری و مامایی  و دکتر میر فضائلیان از گروه طب اورژانس، ضمن ارائه تجربیات خود از همکاری با سازمان های خارج دانشگاهی به خصوص اورژانس اعلام آمادگی کردند تا بعد از بررسی های اولیه و نشست با مسئولین سازمان اورژانس همکاری لازم را داشته باشند.
در انتها قرار شد: نشستی با تیم درخواست کننده اولویت های پژوهشی اورژانس برگزار و ملاحظات ذکر شده بررسی شود. عناوین درخواستی در سایر سامانه های پژوهشی مثل نان و ساتع بررسی شود تا اطمینان حاصل شود که توسط گروه دیگر پژوهشی در حال اجرا نیست. وضعیت اختصاص بودجه و مالکیت فکری مشخص شود. و متخصصین دیگری ازمراکز تحقیقات  مرتبط در نشست بعدی حضور داشته باشند.

 

فاطمه تقی زاده
تهیه کننده:

فاطمه تقی زاده

تصاویر

برگزاری نشست بررسی اولویت های پژوهشی سازمان اورژانس در معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزاری نشست بررسی اولویت های پژوهشی سازمان اورژانس در معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزاری نشست بررسی اولویت های پژوهشی سازمان اورژانس در معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران