برگزاری همایش سبک زندگی سالم با طب ایرانی در شبکه بهداشت اسلامشهر

به همت واحد سلامت خانواده و واحد آموزش و ارتقای سلامت همایش "سبک زندگی سالم با طب ایرانی" در شبکه بهداشت اسلامشهر برگزار شد.

برگزاری همایش سبک زندگی سالم با طب ایرانی در شبکه بهداشت اسلامشهر

به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران شبکه بهداشت و درمان اسلامشهر، حمیرا پشتکوهی، کارشناس واحد سلامت خانواده در خصوص این خبر گفت: باتوجه به اجرای برنامه ادغام آموزه های طب ایرانی در نظام سلامت و ارائه خدمات ادغام یافته طب ایرانی به مردم به میزان 100درصد و در ادامه برگزاری کارگاه های آموزشی درخصوص طب ایرانی، دوشنبه 21 اسفند 1402  همایشی با عنوان "سبک زندگی سالم با طب ایرانی" به همت دو واحد سلامت خانواده و آموزش و ارتقای سلامت شبکه در محل سالن آمفی تئاتر شبکه برگزار شد.
پشتکوهی افزود: دکتر فرزانه مفتون متخصص طب سنتی و ایرانی از دانشگاه علوم پزشکی تهران مدرس این همایش بود و بیانات خود را با تعریف طب سنتی از دیدگاه سازمان بهداشت جهانی، استراتژی WHO، بروز رسانی این استراتژی آغاز کرد و در ادامه به تعریف طب مکمل و جایگزین، اهداف کشورهای مختلف در ارائه طب سنتی و کشورهای پیشرو در این زمینه مانند آلمان، آمریکا، ادغام طب سنتی کشورها در آموزش های آکادمیک، طبقه بندی مکاتب طب سنتی در سال 2000  و طب مکمل پرداخت. مفتون مطالبی را در خصوص تاریخچه طب سنتی و پزشکی در دوران شکوفایی و تمدن طلایی قبل از اسلام و تاثیر پذیری شهرهای اسلامی از جمله بغداد و دانشمندان کشورهای مسلمان از آموزه های طب ایرانی، چهره های مهم این دوران و اولین کتاب در زمینه پزشکی که به زبان فارسی به رشته تحریر در آمده، ارائه کرد.
وی در ادامه به تقسیم بندی طب ایرانی به مبانی نظری و عملی، انواع مزاج ها، اخلاط چهار گانه و ارتباط آب، آتش و هوا و خاک و همچنین فصول مختلف سال و دوران های زندگی با اخلاط اربعه و نیز انواع مزاج در سنین مختلف، اخلاط به منزله ارکان اربعه، حالات نفسانی و انواع اخلاط ارگان های مختلف بدن و ارتباط آنها با اعضا بدن، رنگ پوست و... اشاره کرد.
مفتون در مورد ارتباط مزاج ها با خواب و بیداری (مدت زمان خواب و مکان مناسب خوابیدن و لباس های مناسب هنگام خواب و ....)، تاثیر پذیری از کیفیات چهارگانه، غذاهای صالح، غذاهای ردی و همچنین ارتباط مزاج ها با خوردنی ها و آشامیدنی ها (آداب صحیح غذا خوردن، آداب آشامیدن، اثرات متفاوت غذاها در مزاج ها) و اخلاط مختلف، دیدگاه طب سنتی در مورد آب و هوا (هوای پاک، تدابیر لازم در زمان آلودگی هوا و نقش هوای سالم در سلامت بدن )، اسهال و استفراغ، حرکت و سکون ( تدابیر لازم در زمان ورزش و فعالیت بدنی توصیه های لازم قبل و حین ورزش و .... )، مطالبی ارائه کرد. مفتون مطالب خود با بیان توصیه هایی در خصوص تدابیر حفظ سلامتی و نقش انواع پاکسازی ها مانند قاعدگی، بازدم صحیح، دفع مدفوع، ادرار، تعریق و اشک، ترشحات واژن و دفع منی و .... در سلامت بدن، اعراض نفسانی یا حالات روحی و روانی و توصیه های لازم در سلامت روان به پایان رساند. همچنین در خلال و پایان برگزاری همایش به سوالات شرکت کنندگان پاسخ داد. 

محسن عصمتی
تهیه کننده:

محسن عصمتی

تصاویر

برگزاری همایش سبک زندگی سالم با طب ایرانی در شبکه بهداشت اسلامشهر برگزاری همایش سبک زندگی سالم با طب ایرانی در شبکه بهداشت اسلامشهر برگزاری همایش سبک زندگی سالم با طب ایرانی در شبکه بهداشت اسلامشهر برگزاری همایش سبک زندگی سالم با طب ایرانی در شبکه بهداشت اسلامشهر برگزاری همایش سبک زندگی سالم با طب ایرانی در شبکه بهداشت اسلامشهر برگزاری همایش سبک زندگی سالم با طب ایرانی در شبکه بهداشت اسلامشهر برگزاری همایش سبک زندگی سالم با طب ایرانی در شبکه بهداشت اسلامشهر برگزاری همایش سبک زندگی سالم با طب ایرانی در شبکه بهداشت اسلامشهر برگزاری همایش سبک زندگی سالم با طب ایرانی در شبکه بهداشت اسلامشهر برگزاری همایش سبک زندگی سالم با طب ایرانی در شبکه بهداشت اسلامشهر برگزاری همایش سبک زندگی سالم با طب ایرانی در شبکه بهداشت اسلامشهر برگزاری همایش سبک زندگی سالم با طب ایرانی در شبکه بهداشت اسلامشهر برگزاری همایش سبک زندگی سالم با طب ایرانی در شبکه بهداشت اسلامشهر برگزاری همایش سبک زندگی سالم با طب ایرانی در شبکه بهداشت اسلامشهر برگزاری همایش سبک زندگی سالم با طب ایرانی در شبکه بهداشت اسلامشهر برگزاری همایش سبک زندگی سالم با طب ایرانی در شبکه بهداشت اسلامشهر برگزاری همایش سبک زندگی سالم با طب ایرانی در شبکه بهداشت اسلامشهر برگزاری همایش سبک زندگی سالم با طب ایرانی در شبکه بهداشت اسلامشهر برگزاری همایش سبک زندگی سالم با طب ایرانی در شبکه بهداشت اسلامشهر برگزاری همایش سبک زندگی سالم با طب ایرانی در شبکه بهداشت اسلامشهر برگزاری همایش سبک زندگی سالم با طب ایرانی در شبکه بهداشت اسلامشهر