هماندیشی ارزیابان اعتباربخشی دانشگاه با اعضای تیم رهبری مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)
با حضور دکتر سید حسن اینانلو رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی و سایر اعضای تیم رهبری و مدیریت این مرکز در اولین روز حضور ارزیابان اعتباربخشی دانشگاه، جلسه معارفهای برگزار و در ادامه محورهای نسل پنجم اعتباربخشی کشوری در حوزههای مختلف این بیمارستان بررسی شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) چهارشنبه 14 دیماه 1401 و در اولین روز حضور تیم ارزیابی اعتباربخشی دانشگاه به تولیت ستاد معاونت درمان جلسه معارفهای با اعضای تیم رهبری و مدیریت این مرکز در سالن شورای ریاست مجتمع برگزار شد.
رئیس مجتمع ضمن معرفی اعضای تیم رهبری و مدیریت و خوشامدگویی به ارزیابان اعتباربخشی دانشگاه گفت: مجتمع بیمارستانی امام خمینی با حدود یک هزار و دویست تخت فعال بزرگترین مجموعه درمانی کشور است؛ این در حالی است که با تکمیل بیمارستان مهدی کلینیک، حدود 800 تخت بیمارستانی جدید به ظرفیت فعلی مجتمع افزوده خواهد شد که بسیار قابلتوجه است. این مجتمع بر اساس ساختاری که از سالهای قبل در آن شکلگرفته، شامل سه بیمارستان امام خمینی، ولیعصر و انستیتو کانسر و همچنین بخشهای پاراکلینیک و مراکز تحقیقاتی متعددی است که اگرچه ازنظر فضای فیزیکی از هم منفک هستند ولی یکپارچه و تحت مدیریت واحد اداره میشوند. با توجه به مرجعیت کشوری مجتمع بیمارستانی امام خمینی در بسیاری از رشتههای تخصصی و فوق تخصصی پزشکی که حجم بالای مراجعین را سبب میشود، ارجاع نامناسب بیماران از دیگر مراکز درمانی و اورژانس پیش بیمارستانی (115) مزید بر علت شده و فشار زیادی را به اورژانس این مرکز متحمل میکند. در حال حاضر موضوع ازدحام بالای بخش اورژانس یکی از مهمترین چالشهای ما در مجتمع است. بااینکه در ادامه مسیر و تا کمتر از حدود یک ماه آینده با راهاندازی کامل اورژانس مهدی کلینیک بخشی از این فشارها کاسته خواهد شد ولی برای بهبود مدیریت گردش تخت اورژانس مجتمع باید راهکارهای عملیاتی مناسبتری بیابیم.
در ادامه معاون درمان مجتمع با ارائه گزارش آماری جامعی از نحوه ارائه خدمات درمانی این مرکز از سال 1393 تا 1401 به عملکرد مجتمع بیمارستانی امام خمینی در شاخصهای متوسط اقامت بیماران، درصد اشغال تخت، تعداد بیماران بستری، تعداد مراجعین به درمانگاه، اعمال جراحی الکتیو و اورژانس، پیوند عضو، عملکرد واحدهای پاراکلینیک، روند رو به رشد پذیرش بیماران سرطانی و نیازمند رادیوتراپی ، شکایتهای گیرندگان خدمت و مداخلات صورت گرفته برای ثبت، رصد دقیقتر و تحلیل علل آن از طریق نرمافزار رستک اشاره کرد و گفت: تمامی این اقدامات باهدف افزایش رضایتمندی مراجعین است. مجتمع بیمارستانی امام خمینی با 63 بخش بالینی، 35 واحد پاراکلینیک، 27 مرکز تحقیقات، چهار پژوهشکده و سیصد و هشتادوهشت عضو هیئتعلمی بزرگترین مجموعه بیمارستانی کشور و در سرطان، اماس، مادران نیازمند مراقبت ویژه و بیماران هموفیلی قطب درمانی کشور نیز هست. بعلاوه دارای اولین مرکز اینترونشن رادیولوژی بوده و در بحث پیوند اعضا و خدمتدهی به بیماران سکته حاد مغزی(کد سما) و قلبی و سایر رشتههای تخصصی پزشکی خدمات منحصربهفردی را ارائه میکند.
دکتر اورندی در ادامه به توضیح در خصوص برخی اصلاحات زیرساختی مجتمع پرداخت و افزود: این مجتمع به لحاظ زیرساختی، ساختاری قدیمی دارد و در طول دهههای گذشته به فراخور نیاز چه در بحث ساختمانی و چه در ارائه خدمت بخشهایی به آن افزودهشده است. در بحث رفاهی و پشتیبانی با پیگیریهای مجدانه همکاران معاونت پشتیبانی اقدامات خوبی همچون راهاندازی فروشگاه زنجیرهای هفت در ضلع شرقی و شمالی، آشپزخانه صنعتی، میز خدمت در درب شرقی برای تسهیل امور مراجعین، پیگیری چالشهای ترافیکی محدوده باقر خان باهدف تسهیل رفتوآمد کارکنان و مراجعین، پارکینگ طبقاتی و ایمنسازی پلههای خروج اضطراری انجامشده و ادامه دارد. در بحث توسعه فضای فیزیکی در حال تکمیل پروژه 560 تختخوابی انستیتو کانسر و راهاندازی مهدی کلینیک فاز به فاز در حال اجراست. کمکهای خوبی نیز در پیشبرد اهداف توسعهای مجتمع از سوی خیرین سلامت شده است که ستودنی است.
وی به مشکلات ناشی از شلوغی بیاندازه اورژانس مجتمع اشاره کرد و گفت: ذخایر ارزشمندی از اساتید رشتههای مختلف پزشکی در این مرکز حضور دارند که بیماران زیادی را از سایر نقاط کشور به اینجا میکشاند ولی باید بپذیریم ظرفیتهای فیزیکی مجتمع محدود است. با افزایش ظرفیت مهدی کلینیک به مجتمع شرایط بهتر خواهد شد. امیدوارم به همت همه همکاران رتبه خوبی در اعتباربخشی امسال کسب کنیم.
معاون درمان مجتمع با تبیین خدمات ارزنده مجتمع در دوران پاندمی کووید 19 گفت: باید توجه داشت بحران کرونا بر عملکرد مجتمع در سالهای 1399 و 1400 بهشدت تاثیر داشت. از ابتدای همهگیری کرونا تاکنون بیش از 146 هزار بیمار مبتلا به کووید، تریاژ و حدود 10 درصد این بیماران در این مرکز بستری شدند که بیشترین آن مربوط به تابستان 1400 یعنی پیکهای چهارم و پنجم بود و همزمانی آن با بحران موکورمایکوزیس فشار زیادی را متوجه بخشهای مختلف بیمارستان کرد که خوشبختانه با تدابیر خوب اساتید مجتمع و مسئولان دانشگاه و وزارت بهداشت بهخوبی مدیریت و کنترل شد.
دکتر اورندی افزایش آمار سزارین را یکی از چالشهای مهم این مرکز عنوان کرد و افزود: اگرچه دلیل عمده این روند صعودی به مسائل فرهنگی خانوادهها و جامعه برمیگردد ولی تلاش متخصصین و کارشناسان ما همواره این بوده تا به مادران جوان هشدار دهند سزارین اقدام مناسبی برای زایمان نیست. از سویی دیگر و در راستای راهبردهای جوانسازی جمعیت، فعالیتهای خوبی برای تسهیل زایمان طبیعی در حال شکلگیری است و همین امر سبب شده که از ابتدای امسال شاهد روند نزولی سزارین در مجتمع باشیم.
وی همچنین در تبیین چالشهای جاری مجتمع به موضوع کمبود نیروی کمک بهیار اشاره کرد و گفت: به دلیل وجود چند بیمارستان در این مجتمع علاوه بر نقل و انتقالات درون ساختمانی به نقلوانتقال بین ساختمانی نیز نیاز هست و سوای بحث کمبود تجهیزاتی چون آمبولانس، برانکارد و ونتیلاتور، کمبود نیروی ماهر برای انتقال ایمن بیماران یکی از مهمترین مشکلات ما در این حوزه است. البته تدابیری در مجتمع برای آن اندیشیده شده که امیدواریم تا پایان سال بتوانیم آن را ساماندهی کنیم. چادر خوابیهای اطراف مجتمع هم مورد دیگری است که بهصورت مقطعی با کمک شهرداری تا حدودی حلشده ولی نیاز به اقدام جدیتری دارد.
معاون پشتیبانی مجتمع شفافیت در بیان مشکلات را اولین گام در حل آنها دانست و گفت: باید مسائل و چالشهای بیمارستان را به زبانی صریح و شفاف به مسئولان انعکاس دهیم. برای عبور از این چالشها نیاز به درک متقابل مسئولان ستاد و صف و همسویی تصمیمگیریها و اقدامات اجرایی برای رفع آنهاست. بهبود مدیریت نیاز به ابزار مناسب دارد که منابع مالی و انسانی از مهمترین آنهاست. بهجرئت میتوان گفت بهترین نیروهای انسانی را در تمامی سطوح خدمتی در مجتمع داریم ولی در برخی بخشها با کمبود شدید نیروی انسانی مواجهیم که منجر به کاهش رضایتمندی میشود و از حوزه مدیریت بیمارستانی خارج است. حرکت به سمت افزایش رضایتمندی مستلزم حمایت بیشتر مسئولان از مجموعهای است که بیشترین و درعینحال بهترین نوع خدمات آموزشی و درمانی را در تمامی شرایط به جامعه ارائه میکند. من معتقدم نمیتوان با همان متری که سایر بیمارستانها را ارزیابی کرد مجموعهای با این وسعت و تنوع خدمت را سنجید.
رئیس بیمارستان ولیعصر حضور ارزیابان اعتباربخشی دانشگاه را کمکی در جهت بهبود کیفیت خدمات دانست و گفت: انتظار داریم بهعنوان نمایندگان بیمارستان و دانشگاه، مسائل و مشکلات ما را به مسئولان وزارت بهداشت منعکس کنید. ما به مشکلات زیرساختی بیمارستان واقفیم ولی برای رفع آنها نیاز به تامین منابع داریم. در بحث کمبود نیرو، وقتی بهجای 12 نیروی خدماتی تنها 4 نیرو داریم تلاشهای ما برای مدیریت اوضاع به رضایتمندی بیشتر نمیانجامد.
رئیس اداره بهبود کیفیت و اعتباربخشی معاونت درمان دانشگاه هدف از این ارزیابی را شناسایی نقاط قابلبهبود در محورهای مختلف اعتباربخشی بیمارستان خواند و گفت: در حقیقت بررسیهای امروز یک مانور پیش ارزیابی اعتباربخشی قبل از جریان اصلی اعتباربخشی کشوری تلقی میشود و سعیمان این است تا با کمک ارزیابان کشوری حاضر در تیم ارزیابی دانشگاه با همان دقت نظر اعتباربخشی اصلی سنجهها را بررسی و بازخورد آن را در قالب یک کارنامه به همراه پیشنهادهای اصلاحی برای روسای بیمارستانها ارسال کنیم. البته هنوز تاریخ دقیق اعتباربخشی کشوری به ما ابلاغ نشده و این فرصت خوبی است تا در حوزههایی که نیاز به کار هست اقدامات لازم صورت گیرد.
وی در ادامه تصریح کرد: هرچقدر هم دفاتر بهبود کیفیت و سایر بخشهای بیمارستانها فعال باشند بازهم نمیتوان از اهمیت نقش مدیریت و رهبری در اعتلای کیفیت خدمات چشمپوشی کرد.
دکتر محمدنژاد که در جایگاه ارزیاب دانشگاه در این نشست حضور داشت بابیان این نکته که قرار است ارزیابیها در دو روز و در محورهای مدیریتی و بالینی انجام شود در ادامه توضیحاتش افزود: ما 19 محور را طی دو روز ارزیابی و بازخورد آن را به مجموعه اعلام میکنیم. امیدوارم بیشازپیش شاهد ارتقای ایمنی بیمار و کیفیت ارائه خدمات مجتمع باشیم.
دکتر قدمی از دیگر ارزیابان دانشگاه در این جلسه به برخی تغییرات تکنیکی اعتباربخشی نسل پنجم بیمارستانهای کشور اشاره کرد و گفت: تلاش بر این است تا ارزیابی امروز به همان میزان کاربردی و اثربخش بوده و نتایج خوبی برای بیمارستان و دانشگاه به همراه داشته باشد.
منوچهر ارزیاب بالینی کشوری هم از اثربخشی این بررسیها در بهبود کیفیت خدمات بیمارستانی اظهار امیدواری کرد.
مهندس قریشی ارزیاب کشوری معاونت بهداشتی نیز گفت: امیدوارم این ارزیابیها سبب خیری برای کمک به حل مشکلات موجود در بیمارستانها شود.
در این جلسه دکتر سید حسن اینانلو رئیس مجتمع، دکتر محمدعلی سورکی معاون پشتیبانی، دکتر امیرحسین اورندی معاون درمان، دکتر علیرضا کاظمینی رئیس بیمارستان امام خمینی (ره)، دکتر زهرا پناهی رئیس بیمارستان ولیعصر (عج)، سایر اعضای تیم رهبری و مدیریت، رئیس و کارشناسان واحد بهبود کیفیت و حقوق گیرندگان خدمت میزبان تیم ارزیابان اعتباربخشی دانشگاه متشکل از سارا صالحی رئیس اداره بهبود کیفیت و اعتباربخشی معاونت درمان دانشگاه، دکتر اسمعیل محمدنژاد سوپروایزر کنترل عفونت مجتمع، دکتر لادن قدمی مسئول بهبود کیفیت بیمارستان امیراعلم، مهندس علی قریشی کارشناس بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه و رقیه منوچهر سوپروایزر بیمارستان بهارلو (از ارزیابان کشوری اعتباربخشی) بودند.
نظر دهید