لیست اخبار صفحه :19
دکتر مهشید مظفری: درسی که کرونا داد این بود که قدر لحظاتی که با هم هستیم را بدانیم

دکتر مهشید مظفری: درسی که کرونا داد این بود که قدر لحظاتی که با هم هستیم را بدانیم

مدیر نظارت برامور دارویی معاونت غذاودارو در گفت وگو با مستندسازان مسیرنمای پیشرفت مدیریت کووید 19 در دانشگاه گفت: اقداماتی که با شروع کرونا در مدیریت دارو انجام شد، پیگیری به منظور تامین اقلام دارویی مورد مصرف در پروتکل های درمانی بود. نظارت مستمر بر عملکرد و نحوه عرضه اقلام سلامت محور در داروخانه ها نیز از جمله اقداماتی بود که انجام شد. در ابتدای شروع بیماری کرونا بحران هایی مثل کمبود ضدعفونی کننده و ماسک و برخی از داروها به علت تقاضای بیش از حد وجود داشت. در شرایطی که نمی توانستیم جلسات را حضوری برگزار کنیم بنابراین فضای مجازی در این زمینه کمک بسیار خوبی بود. فضای مجازی باعث شد که اطلاع رسانی به سرعت انجام شود و همچنین آموزش ها نیز از طریق فضاهای مجازی انجام شد. با همکاری که بین کارکنان وجود داشت توانستیم مشکلات را تا حد زیادی حل کنیم.

معصومه دلاور: اگر همیاری، همدلی و کار تیمی بین همکاران وجود نداشت، پیمودن راه و انجام وظیفه درست و به موقع خیلی سخت می شد

معصومه دلاور: اگر همیاری، همدلی و کار تیمی بین همکاران وجود نداشت، پیمودن راه و انجام وظیفه درست و به موقع خیلی سخت می شد

مترون مرکز قلب تهران در گفت وگو با مستندسازان مسیرنمای پیشرفت مدیریت کووید 19 در دانشگاه گفت: در روزهای اول نگرانی بیش از حدی بین همکاران وجود داشت و علت آن ناشناخته بودن بیماری کرونا بود. حضور مدیریت مرکز در صحنه و آموزش های لازم باعث ایجاد آرامش در کارکنان شد. آموزش در رابطه با حفاظت فردی و نحوه استفاده از تجهیزات، یکی از مهمترین نیرزها در این مدت بود. آگاهی بین کادر درمانی باعث کاهش تنش و اضطراب در بخش ها شد. ایمنی کارکنان در کنار ایمنی بیماران و مراقبت از بیماران و خدمات درمانی که به بیماران ارائه شد از اولویت های کاری ما بود. دستورالعمل های ابلاغی از معاونت درمان دانشگاه و وزارت بهداشت که کاملا به روز بود، کمک بسیاری به بیمارستان ها می کرد. نیروهای داوطلب از خود مرکز بودند و این اقدام باعث شد که بتوانیم ساعات کار پرسنلی که در بخش کووید 19 کار می کردند را کم کنیم. ایجاد یک درمانگاه مختص کارکنان در مرکز قلب کمک خوبی برای کاهش استرس و اضطراب همکاران بود. به نظر من کادر درمانی باید از همان دانشگاه یعنی زمانی که شروع به تحصیل می کنند، دوره های مستمر آموزشی در خصوص مدیریت بحران را بگذرانند.

دکتر علی شکوری راد: برای کنار آمدن با کرونا باید آموزش های لازم به مردم داده شود

دکتر علی شکوری راد: برای کنار آمدن با کرونا باید آموزش های لازم به مردم داده شود

رئیس رادیولوژی بیمارستان سینا در گفت وگو با مستندسازان مسیرنمای پیشرفت مدیریت کووید 19 در دانشگاه گفت: برای انجام سی تی اسکن ریه، پروتکل لودوز طراحی شد تا هم به دستگاه فشار کمتری وارد شود و هم بیماران کمتر در معرض اشعه قرار بگیرند. یکی از 2 دستگاه سی تی اسکن به بیماران کووید اختصاص داده شد. برای بیماری که از تریاژ برای انجام سی تی اسکن می آمد برنامه ریزی شد ظرف 5 دقیقه سی تی اسکن و گزارش نویسی انجام شود. در بیمارستان سینا به حفاظت کارکنان و خسته نشدن آنان بسیار توجه شد. رئیس بیمارستان سینا، مدیریت بی نقصی را در بحران کرونا در بیمارستان اجرا کرد. همه کسانی که در بیمارستان سینا در بحران کرونا نقش ایفا می کردند همه رضایتمندانه این کار را انجام می دادند و واقعا تداعی کننده دوران جنگ بود. باید آموزش های لازم برای کنار آمدن با کرونا به آحاد مردم داده شود. روحیه کمک در فرهنگ ما بسیار بالاست و در بیمارستان نیز کادر درمان و کمیته بحران در دل خطر می رفتند و من ترس در کارکنان ندیدم. تعهد بسیاری بالایی را در آنان دیدم و احساس افتخار می کردم که در بین آنان هستم.

مهندس سعید غفوری: محتکران و موج سواران کالا و ارز از فضای ایجاد شده در بحث کرونا سودجویی می کردند

مهندس سعید غفوری: محتکران و موج سواران کالا و ارز از فضای ایجاد شده در بحث کرونا سودجویی می کردند

معاون اداره کل تجهیزات پزشکی در گفت وگو با مستندسازان مسیرنمای پیشرفت مدیریت کووید 19 گفت: کادر درمان بیمارستانها روزانه تقاضای بالایی از تجهیزات پزشکی را دارند. تسریع در تهیه ملزومات و تجهیزات بیمارستانی از اولویت های اولیه است. تقاضای بالا و محدودیت تولید باعث کمبود و کیفیت نداشتن کالا و ایجاد احتکار شده بود. با مدیریت و کنترل قیمت ها و قیمت گذاری به موقع مشکل مرتفع و سوءاستفاده ها از بین رفت. کارگاه های صنعتی تولیداتشان صرفاً در دانشگاه مصرف میشد. کشف کارگاه های احتکارکننده توسط دستگاههای نظارتی و اطلاعات و ضبط تجهیزات بهداشتی با کارشناسی های صورت گرفته، گره گشای کمبودها بود. با سهمیه بندی هایی که وجود دارد براساس آن کالا تهیه و توزیع می شود. پیشگیری مهمتر از درمان است و در منزل هم باید پروتکلهای بهداشتی رعایت شود.

رقیه نامی: یک ویروس کوچک، دنیایی را به هم ربخت؛ صبوری کنیم و همدیگر را دوست داشته باشیم

رقیه نامی: یک ویروس کوچک، دنیایی را به هم ربخت؛ صبوری کنیم و همدیگر را دوست داشته باشیم

سرپرستار بخش یک بیمارستان بهارلو در گفت وگو با مستندسازان مسیرنمای پیشرفت مدیریت کووید 19 در دانشگاه گفت: بهتر است آرامش داشته باشیم و کارهایمان را با آرامش پیش ببریم. سعی کردیم طوری نباشد کسی را مجبور کنیم در بخش بماند. کرونا به تدریج برای نیروها عادی شد و ترسشان ریخت و پذیرفتند افرادی که اینجا هستند بیمار هستند و نیاز به کمک دارند. حضور نیروهای داوطلب برای کارکنان و بیماران خیلی خوب و دلگرم کننده بود. وقتی می دیدیم افرادی با تحصیلات خیلی بالا، پیش پا افتاده ترین کارها را انجام می دادند خوشحال می شدیم از اینکه هنوز آدم های مهربان در جامعه ما هستند. استفاده درست از شبکه های اجتماعی خوب است. استفاده ما از شبکه های اجتماعی آموزشی بود. از طریق همین شبکه های مجازی شاید یک قسمت از کار سخت پرستاری نشان داده شد. ان شاءالله همه رعایت کنند تا خستگی از تن کادر درمان در برود. صبور باشیم و همدیگر را دوست داشته باشیم فرصتمان خیلی کم است.

جعفر تاجیک سعیدی : مردم به توصیه های بهداشتی گوش کنند زدن ماسک عمل پر خرج و سختی نیست

جعفر تاجیک سعیدی : مردم به توصیه های بهداشتی گوش کنند زدن ماسک عمل پر خرج و سختی نیست

جعفر تاجیک سعیدی سرپرستار بالین بیمارستان ضیائیان در گفت وگو با مستندسازان مسیرنمای پیشرفت کووید 19 در دانشگاه گفت: تنها بیمارستانی از دانشگاه علوم پزشکی تهران که با تمام ظرفیت در اختیار بیماران کووید 19 قرار گرفت بیمارستان ضیائیان بود. تقریبا چند روز از اعلام بیماری نگذشته بود که دستور رسید کل بیمارستان باید به بیماران کووید اختصاص پیدا کند. باوجود کمبود تجهیزات حفاظت شخصی در سطح جامعه، خوشبختانه بیمارستان هیچگونه کمبودی در این زمینه نداشت واین وسایل از طریق داروخانه بیمارستان تهیه و در اختیار کادر درمان قرار می گرفت. همه کادردرماني ملزم به استفاده از تجهیزات حفاظت فردی بودند وهیچ عذری پذیرفته نبود.

ندا علی مددی: با بیماران کرونا از نظر کلامی ارتباط عاطفی برقرار می کردیم و این آرامش، استرس بیماران را کم می کرد

ندا علی مددی: با بیماران کرونا از نظر کلامی ارتباط عاطفی برقرار می کردیم و این آرامش، استرس بیماران را کم می کرد

سرپرستار بخش جراحی اعصاب بیمارستان دکتر شریعتی در گفت وگو با مستندسازان مسیرنمای پیشرفت مدیریت کووید 19 در دانشگاه گفت: جامعه آگاه کمتر دچار خطا مي شود؛ شايد قبل از کرونا بايد مردم را بيشتر آموزش مي داديم. در شروع بیماری کووید 19 به بیمارستان محب یاس رفتم. به دليل نبود شناخت از بیماری مردم خیلی ترسیده بودند و شرایط خیلی سخت بود. با گذشت زمان و شناخت بیشتر بیماری کرونا متوجه شدیم با رعایت پروتکل ها احتمال مبتلا شدن به این بیماری خیلی کم می شود. وقتی وارد این رشته شدیم یک تعهدی نسبت به مردم جامعه داریم و وظیفه ماست که این تعهد را اجرا کنیم. توجه به نیازهای کادر درمان و پرستاران محدود به زمان این بیماری نباشد. نقطه قوت بیمارستان شریعتی این بود که تمام مریض ها از همه نظر و حتی بیماری زمینه ای بررسی می شدند و به مشکلات آنها رسیدگی می شد. در کنار هم بودن خیلی ارزشمند است قدر لحظاتی که کنار هم هستیم را بدانیم. همه گروه ها بيشتر از حد و توان خود انرژي گذاشتند و اينطور فکر مي کرديم که روي اين تخت بيمار ممکن است يکي از اعضاي درجه یک خانواده خودمان بستري شود. بايد همچنان کرونا را جدي بگيريم.

دکتر محسن امینی: به دلیل نظارت روی تولیدکنندگان مواد ضدعفونی کننده به ندرت مواد بی کیفیت در بازار مشاهده می شود

دکتر محسن امینی: به دلیل نظارت روی تولیدکنندگان مواد ضدعفونی کننده به ندرت مواد بی کیفیت در بازار مشاهده می شود

مدیرآزمایشگاه معاونت غذا و دارو در گفت وگو با مستندسازان مسیرنمای پیشرفت مدیریت کووید 19 در دانشگاه گفت: اوایل بحران به دلیل همه گیری وسیع بیماری ذخایر استراتژیک مواد ضدعفونی کننده کفاف مواجهه با این بحران را نداد. مقطعی که با کمبود مواد ضدعفونی کننده روبرو شدیم ماده موثره مواد مکشوفه را به حد مطلوب می رساندیم و در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه توزیع می کردیم. دو هفته اول اسفند عمده فعالیت مان تامین مقداری از کسری تقاضاي مواد ضدعفونی کننده بود. با درخواست های زیادی برای اخذ پروانه ساخت مواد ضدعفونی کننده روبرو شدیم، که باید بررسی و نمونه برداری از تولیداتشان انجام می شد. تغییر پروتکل ها به دليل ماهیت ناشناخته ویروس و اطلاعات محدود، ضد و نقیض بود. وظایف مراکز بهداشتی، درمانی و دانشگاهی این است که از فضای مجازی استفاده کنند و اطلاعات نادرست و شایعات را روشنگری کنند. اگر تمرین کرده و آمادگی داشته باشیم طبعا در مواجهه با بحران واقعی می توانیم خوب عمل کنيم.

دکتر محمدعلی سلیمانی: در مسیر درمان، اولین گام تشخیص درست است

دکتر محمدعلی سلیمانی: در مسیر درمان، اولین گام تشخیص درست است

داوطلب سلامت در گفت وگو با مستندسازان مسيرنماي پيشرفت مديريت کوويد 19 در دانشگاه گفت: روش های مولکولی دقیق ترین روش در تشخیص ویروس کرونا است. آموزش مداوم در تمامی سطوح کادر درمان و حتی در حین کار لازم الاجرا است. در راه اندازی آزمایشگاه تشخیص مولکولی کرونا در بیمارستان امام خمینی(ره) کمک کردم و توانستم به مدت چهل روز در آنجا خدمت کنم. تجربه کرونا نشان داد هر بحرانی را با وحدت و همدلی می توان به خوبی پیش برد. وحدت رویه موجب شد کادر درمان به صورت جهادی کار کنند. انگیزه بنده از کار داوطلبانه ادای دین به کشورم بود.

دکتر ستاره ممیشی: پرستاران همانند سربازان گمنام امام زمان(عج) هستند

دکتر ستاره ممیشی: پرستاران همانند سربازان گمنام امام زمان(عج) هستند

رئیس بخش عفونی مرکز طبی کودکان در گفت وگو با مستندسازان مسيرنماي پيشرفت مديريت کوويد 19 در دانشگاه گفت: بالاترین قدرت، قدرت خداوند است. علم در کنار ایمان و صداقت می تواند بسیار تاثیرگذار باشد. همگان متوجه شدند رشته پزشکی علم است نه تجارت. در بحران کرونا نقش علم پررنگ تر شد. افراد قدیمی و باتجربه در کنار جوانان ماندند و صحنه را ترک نکردند. هر زمان که نیاز به همفکری داشتیم همکاران علوم پایه، بالینی و اپیدمیولوژی در کنار ما بودند. ما تنها مرکزی بودیم که از سراسر کشور پذیرش داشتیم. بیشترین مرگ و میر کودکان در طیف بیماران زمینه ای بود. دانشگاه علوم پزشکی تهران با اقتدار و خلوص نتایج مثبتی به دست آورد. جانبازان شیمیایی ما سالهاست در آسایشگاه ها حتی با ماسک اکسیژن هم به درستی نمی توانند نفس بکشند. هر زمان که ارتباط عاطفی با کودک بیماری برقرار می کردیم، آرامش را برایش به ارمغان می آوردیم. آرزو دارم هیچ کودکی دچار این بیماری نشود، زیرا تحمل آن بسیار سخت است. بیمارستان های کودکان مثل بهشت هستند و ما به فرشتگان خدمت می کنیم.

تنظیمات قالب