سومین جلسه کارگاه مجازی با موضوع «شادکامی واقعی چیست؟» برگزار شد

سومین جلسه وبینار «شادکامی واقعی چیست؟» به همت دفتر امور ایثارگران با سخرانی دکتر عباس عبداللهی روانشناس و عضو هیئت‌علمی دانشگاه الزهرا برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دفتر امور ایثارگران، به همت این دفتر سومین وبینار روانشناسی در سال 1401 با موضوع «شادکامی واقعی چیست؟» برگزار شد.

در این کارگاه که ساعت 22 دوشنبه 20 تیر 1401 با شرکت اعضای هیئت‌علمی و کارکنان دانشگاه برقرار شد، دکتر عباس عبداللهی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه الزهرا ضمن بیان خلاصه‌ای از مطالب جلسات گذشته با موضوع شادکامی و تأکید بر دو جنبه حسی و عملکردی در فرد که حس شادکامی واقعی را در او ایجاد کند افزود: افرادی که دارای خلقیات منفی مثل تکبر، حسادت، ترس از طرد شدن و یا عدم مهار کنترل خشم هستند سطوح بالاتری از حس ناشادکامی را تجربه می‌کنند و بر اساس مطالعات انجام‌شده در صورت مهار این‌گونه خلقیات منفی می‌توان به سطح بالایی از شادکامی دست‌یافت.

دکتر عبداللهی با تأکید بر وجود ارتباط دو سویه بین اقتصاد و بحث شادکامی در روانشناسی و تأثیر مستقیم فاصله طبقاتی بر کاهش میزان حس شادکامی در افراد جامعه گفت: حس حسادت باعث می‌شود فرد به‌جای الگوپذیری و تلاش برای به دست آوردن کامیابی‌ها با ایجاد مشکل و یا حتی آرزوی عدم موفقیت برای دیگران سعی در کاهش حس ناشادکا‌می در خود کند. حال این سؤال مطرح می‌شود اگر افراد به دنبال پیشرفت نباشند و با بیشتر شدن فاصله طبقاتی در جوامع رشد جوامع چگونه اتفاق می‌افتد؟

وی در پاسخ به این سؤال ادامه داد: امروزه در تمام جوامع بحث شایسته‌سالاری مطرح است و این امر باعث تقویت حس کمال‌گرایی در افراد، در نتیجه رشد و پیشرفت افراد جامعه می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که کمال‌گرا هستند از سلامت روان بیشتری برخوردارند.

دکتر عبداللهی کمال‌گرایی فرد در همه ابعاد را رد کرد و بر اساس نظریه «هویت» و «فلت» کمال‌گرایی را در سه مدل کمال‌گرایی خویشتن مدار، دیگر مدار و جامعه مدار تقسیم کرد و همچنین به نظریه خود تعیینی «رایان» و «دیسی» اشاره کرد و گفت: برخی افراد بر مبنای انگیزه‌های درونی خود مثل نیاز به حس شایستگی و استقلال عمل می‌کنند و برخی دیگر بر مبنای انگیزه‌های بیرونی مثل وجود روابط معنادار در محیط کار، ایجاد احترام بین مدیران و کارکنان و وجود تعلق در جامعه عمل می‌کنند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه الزهرا افزود: افراد به دنبال ارضای حس کمال‌گرایی در خود وقتی بر مبنای انگیزه‌های درونی خود کار می‌کنند احساس شادکامی بیشتری را تجربه خواهند کرد.

دکتر عبداللهی ادامه مبحث را در پاسخ به این سؤال که چگونه کمال‌گرایی باعث افزایش حس شادکامی در افراد می‌شود به جلسه بعد موکول کرد و در پایان جلسه به سؤالات حاضرین پاسخ داد.

این وبینار هر هفته در ساعت 22 روزهای دوشنبه از طریق لینک اینجا به‌صورت رایگان برای عموم قابل‌دسترس است.

 

حمیده شفاعی
تهیه کننده:

حمیده شفاعی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *