سومین نشست هم اندیشی برگزاری برنامه پیام دارالفنون با موضوع هوش مصنوعی

دکتر ترابی: موج آفرینی سینا رسانه برای گفتمان سازی هوش مصنوعی از اولویت های برنامه پیام دارالفنون است

در سومین نشست هم اندیشی برگزاری برنامه پیام دارالفنون (تامز تاک) با موضوع هوش مصنوعی دکتر ماشاءاله ترابی مدیر روابط عمومی دانشگاه گفت: موج آفرینی سینا رسانه برای گفتمان سازی هوش مصنوعی از اولویت های برنامه پیام دارالفنون است.

به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران، این نشست با حضور دکتر ماشاءاله ترابی مدیر روابط عمومی دانشگاه دکتر محبوبه خباز مافی نژاد  مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه و سایر اعضای کمیته مربوطه 8 بهمن 1402 در سالن شورای دانشگاه برگزار شد.
دکتر ترابی با بیان اینکه در حال حاضر دانشگاه تلاش دارد در همه ابعاد، مبحث هوش مصنوعی را به صورت جدی پیگیری کند گفت: دانشگاه های نسل پنجم دانشگاه هایی در خدمت اجتماع هستند که بتوانند از فناوری ها در بالاترین نقطه بهره مند شوند.
مدیر روابط عمومی دانشگاه خاطرنشان کرد: هوش مصنوعی در همه اجزا کاربرد دارد و نمی توان تنها یک حوزه خاصی را در هوش مصنوعی محدود دانست؛ مانند فناوری اطلاعات که در همه ابعاد کاربرد دارد و استفاده می شود.
وی با بیان اینکه هوش مصنوعی در همه حوزه ها وارد شده است و می تواند فعالیت ها را از نظر کیفی و کمی تغییر دهد گفت: روابط عمومی به عنوان نهاد علمی- اجرایی در دانشگاه موظف است برای حرکت های جدیدی که در دانشگاه شکل می گیرد موج آفرینی کند. این موج آفرینی در قالب سخنرانی های علمی صورت می گیرد و در این بین دانشگاه فرصت می یابد جایگاه و اولویت های خود را شفاف کند. همچنین برای این منظور در روابط عمومی نقشه راه تهیه کردیم و سعی داریم این نقشه را کامل تر و اجزای آن را مشخص تر کنیم.
دکتر ترابی با بیان اینکه تصمیم گرفته شده در برنامه های اول پیام دارالفنون با موضوع هوش مصنوعی از رئیس، معاونان و مدیران دانشگاه دعوت به سخنرانی شود و سپس اعضای هیئت علمی، سلسه سخنرانی ها را ادامه دهند تا تمامی گروه های آموزشی و مراکز تحقیقاتی بتوانند جایگاه هوش مصنوعی را در رشته خود بسنجند.
مدیر روابط عمومی دانشگاه افزود: سخنرانی های حوزه هوش مصنوعی کمک می کند تا مدیران ارشد دانشگاه نیز بتوانند جایگاه خود را در حوزه هوش مصنوعی شناسایی و نقش هوش مصنوعی را در آینده حوزه خود ترسیم کنند.
دکتر ترابی با اشاره به اینکه هوش مصنوعی در همه ابعاد دانشگاه و همه گروه های آموزشی نقش مهمی دارد گفت: پرسشنامه ای طراحی شد که همه اساتید بتوانند نظردهی کنند.
در ادامه دکتر خباز مافی نژاد با بیان اینکه این پرسشنامه به مدیرگروه های آموزشی دانشگاه ارسال شده است گفت: اعضای هیئت علمی می توانند از طریق لینک معرفی شده پرسشنامه را تکمیل کنند.
مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه گفت: با همفکری همکاران روابط عمومی و اعضای این جلسه سعی شد از گروه های آموزشی وضعیت آموزش یا پژوهش را استعلام و سوال هایی را درخصوص شیوه های استفاده اعضای هیئت علمی از هوش مصنوعی را طراحی کردیم که بخشی از سوالها دانش محور، بخشی تجربه محور و بخشی هم نگرش محور است.
وی با بیان اینکه در پرسش نامه اکثر قریب به اتفاق اساتید نظرشان این بوده است که باید برنامه هایی برای آشنایی بیشتر و جامع تر در حوزه هوش مصنوعی داشته باشیم گفت: این موضوع نشان می دهد ظرفیت سازمان برای اجرای برنامه در این خصوص زیاد است.
در ادامه اعضای کمیته مربوطه پیشنهادهای خود را بیان و بحث و گفتگو کردند.  
لینک پرسشنامه

 

طاهره رحمان پور
تهیه کننده:

طاهره رحمان پور

تصاویر

سومین نشست هم اندیشی برگزاری برنامه پیام دارالفنون با موضوع هوش مصنوعی