دانشکده توان‌بخشی میزبان هیات رییسه دانشگاه

مسئولیت‌پذیری در بیمارستان‌ها کلید ترقی دانشکده توان‌بخشی است

یکصدو سی ودومین جلسه دوره چهارم هیات رییسه دانشگاه به‌منظور بررسی میزان پشرفت برنامه عملیاتی 4 ساله دانشکده توان‌بخشی برگزار شد.

گالري عکس
در این نشست که صبح روز یکشنبه 25 مهرماه 95 به میزبانی دانشکده توان‌بخشی برگزار شد، ابتدا دکتر عطارباشی رییس دانشکده به بیان تعداد نیروی انسانی، رشته‌های مختلف تحصیلی و دانشجویان مقاطع مختلف پرداخت و با اشاره به چشم‌انداز دانشکده گفت: این دانشکده در راستای برنامه 4 ساله دانشگاه در نظر دارد سطح کیفیت آموزشی، پژوهشی و فرهنگی را ارتقا و  خدمات توان‌بخشی را برای افزایش سطح سلامت جامعه بهبود بخشد.
وی افزود: ارتقاء تعاملات بین‌المللی در ابعاد مختلف از جمله تبادل استاد و دانشجو، افزایش تعداد رشته‌های توان‌بخشی و همچنین کسب جایگاه سرآمد بین کشورهای منطقه از دیگر چشم‌انداز دانشکده توان‌بخشی در این برنامه است.

برنامه‌های آموزشی و راه‌اندازی بخش‌ها و کلینیک های جدید
در ادامه هریک از معاونان دانشکده برنامه‌ها و میزان پیشرفت حوزه کاری خود را مطرح کردند. ابتدا دکتر فراهانی معاون آموزشی دانشکده با بیان اینکه برنامه‌های متعددی در دستور کار معاونت آموزشی قرار دارد گفت: نظام جامع ارزشیابی دوره‌های آموزشی دانشکده توانبخشی، یکی از این برنامه‌هاست که پس از طی مراحل تصویب، شیوه‌نامه آن در شورای آموزشی دانشکده و دانشگاه، اجرای آن آغاز شده است.
وی با اشاره به اقدامات دانشکده در  راه‌اندازی  «بخش بازتوانی قلبی ریوی»، «درمانگاه تخصصی فیزیوتراپی ورزشی» و کلینیک های تشخیصی و توان‌بخشی «تی نی توس (وزوز گوش)»، «اختلالات شنوایی مرکزی» و «ارزیابی‌های شنوایی کودکان»، از مسئولان دانشگاه خواست امکان حضور اعضای هیات علمی و دانشجویان را در بیمارستان‌ها فراهم کنند و گفت: برای حضور اعضای هیات علمی در بیمارستان‌ها و رفع کمبود گروه‌های آموزشی به‌ویژه در گروه کاردرمانی و بینایی‌سنجی، نیاز به جذب هیات علمی داریم.

برنامه‌های پژوهشی و امکان تعاملات بین‌المللی
در ادامه دکتر شادمهر معاون پژوهشی و بین‌الملل دانشکده، به بیان فعالیت‌های این دو حوزه پرداخت و گفت: راه‌اندازی 7 آزمایشگاه تحقیقاتی، مرکز تحقیقات حسی- حرکتی، چاپ و انتشار مجلات جدید انگلیسی زبان در دانشکده، تدوین برنامه استراتژیک پژوهشی دانشکده و  تجاری‌سازی آزمون‌های بومی از جمله برنامه‌های حوزه پژوهشی است.
وی وجود آزمایشگاه‌های تخصصی و بعضاً منحصر به فرد در کشور و اساتید برجسته در هر حوزه را از جمله فرصت‌های دانشکده توان‌بخشی خواند گفت:  با توجه به توسعه روزافزون تحقیقات و تجهیزات آزمایشگاهی مربوط به حوزه توان‌بخشی، تخصیص اعتبارات لازم برای تأمین تجهیزات آزمایشگاهی ضروری به نظر می‌رسد.
معاون بین‌الملل دانشکده توان‌بخشی، «افزایش همکاری‌های بین‌المللی»، «ارتقای وب‌سایت انگلیسی»، «مستندسازی و ترجمه کوریکولوم‌های آموزشی به زبان انگلیسی»،  «تأسیس بخش توان‌بخشی گفتار و زبان کودکان مبتلا به اوتیسم با همکاری مرکز DEALL Com کشور هندوستان» و «افزایش تعداد دانشجوی خارجی» را از دیگر برنامه‌های این معاونت برشمرد و افزود: در کشورهای منطقه به جز پاکستان و ترکیه، سایر کشورها MSc  ،PhD رشته‌های توان‌بخشی را ندارند  که ما با تبلیغات گسترده‌تر می‌توانیم متقاضیان بیشتری را جذب و اعضای هیات علمی را برای برپایی دوره‌های تکمیلی به کشورهای فاقد این دوره‌ها اعزام کنیم.

استقبال دانشجویان از برنامه‌های دانشجویی و فرهنگی  
پس‌ازآن دکتر مهری معاون دانشجویی و فرهنگی دانشکده، ترویج پژوهش‌های فرهنگی و توسعه حوزه مطالعات و اطلاعات عمومی را ازجمله برنامه‌های فرهنگی دانشجویی برشمرد و گفت: استقبال دانشجویان از برنامه‌های فرهنگی و همکاری در برگزاری برنامه‌های یکپارچه و مشترک قابل‌توجه است.
وی به‌کارگیری دانش و فناوری به‌روز برای افزایش گرایش دانشجویان به موضوعات فرهنگی را ضروری دانست و افزود: لازم است برنامه‌های فرهنگی متناسب با نسل جوان در سطح کلان تدوین شود.
دکتر مهری با اشاره به اقدامات دانشکده در حوزه فرهنگی کارکنان افزود: به‌منظور افزایش سطح سلامت معنوی، روانی و اجتماعی اعضاء هیئت‌علمی و کارکنان و همچنین افزایش روحیه تعهد و رفتار حرفه‌ای اقدامات متعددی در دانشکده صورت گرفته است.

توسعه فضای فیزیکی و برنامه‌های اداری و مالی
در ادامه، انتظاری معاون اداری مالی دانشکده توان‌بخشی، توسعه فضای فیزیکی دانشکده (ساختمان شماره 2)،  تأسیس مرکز آموزشی ـ درمانی توان‌بخشی و ارتقای زیرساخت شبکه اینترنتی دانشکده توان‌بخشی را از جمله برنامه‌های این حوزه برشمرد و گفت: با در اختیار گرفتن ساختمان قبلی معاونت درمان مراحل تعمیر و بازسازی آن صورت گرفته است.
وی با اشاره به اقدامات انجام‌شده در زمینه تأسیس مرکز آموزشی درمانی توان‌بخشی گفت: پس از آماده‌سازی فضای فیزیکی ساختمان شماره 2 (طبقات 4 و 5 و 6)،  بخشی از امکانات آموزشی، آزمایشگاهی، کلینیکی و اداری به آنجا منتقل شد و پذیرش بیماران و دانشجویان در این مرکز درحال انجام است.

 تاکید رییس دانشگاه بر توجه به شرایط موجود
پس از بیان مسائل و انتظارات مدیران گروه‌ها و ارائه نقطه نظرات اعضای هیات رییسه دانشگاه، دکتر جعفریان رییس دانشگاه به جمع‌بندی مباحث مطرح‌شده پرداخت و گفت:  دانشکده توان‌بخشی باید از دو مدل بالینی یا علوم پایه یکی را انتخاب کند. اگر برمبنای علوم پایه عمل کنید و هدفتان صرفاً تربیت دانشجو باشد باید به همان اندازه هم سرمایه‌گذاری و وقت صرف کنید اما اگر فعالیت در حوزه بالینی را انتخاب می‌کنید باید مسئولیت ارائه خدمت در دانشکده و بیمارستان را بپذیرید.
رییس دانشگاه با بیان اینکه بیمارستان‌های دانشگاهی در کنار آموزش باید به مردم خدمت‌رسانی کنند افزود: نمی‌توان از امکانات آموزشی بیمارستان‌ها استفاده کرد و در قبال بیماران پاسخگو نبود. اما اگر بپذیرید وارد کار بالینی شوید؛ در همه بیمارستان‌ها به روی شما باز است.
وی افزود: اعضای هیات علمی دانشکده پزشکی هم در کنار وظایف آموزشی خود، بخش‌های بیمارستان را اداره می‌کنند هرچند که دانشکده توان‌بخشی با توجه به دانشجویان  (Undergraduate) خود دروس تئوری بیشتری  نسبت به دانشکده پزشکی دارد اما در واقع کلید ترقی آموزشی و پژوهشی این دانشکده در ورود به بخش بالینی است.     
دکتر جعفریان با اشاره به دغدغه مسئولین دانشکده توان‌بخشی در زمینه کمبود هیات علمی گفت: در نقشه هیات علمی دانشگاه همه مواردی که دوستان اشاره کردند از جمله بازنشستگی و... دیده‌شده است. در مجموع حجم واحد درسی و نیروی انسانی موجود مطابق با نقشه هیات علمی دانشگاه است. اما چنانچه دانشکده توان‌بخشی بخواهد برای بیمارستان‌ها عضو هیات علمی جذب کند، هرچند که مازاد بر نقشه باشد، با آن موافقت می‌کنیم.
رییس دانشگاه با تاکید بر برنامه‌ریزی با توجه به شرایط موجود گفت: تا قبل از دهه 60  دانشگاه با بودجه دولتی اداره می‌شد اما اکنون چنین شرایطی وجود ندارد. اعتبار دولتی دانشگاه  550 میلیارد تومان  و مطالبه ما از بیمه‌ها 700 میلیارد تومان است. حدود 2 هزار میلیارد تومان هم درآمد اختصاصی داریم. در واقع بودجه دولتی که به دانشگاه تخصیص داده می‌شود 1.5 درآمد اختصاصی آن است. بنابراین تا زمانی که به این نکات توجه نکنیم مشکلاتمان حل نمی‌شود.
دکتر جعفریان با اشاره به فعالیت‌های بین‌المللی دانشکده توان‌بخشی گفت: از آنجاکه در منطقه ظرفیت تحصیلات تکمیلی بخصوص در زمینه توان‌بخشی محدود است؛ فرصت‌های خوبی برای پذیری دانشجوی خارجی وجود دارد.
وی با تاکید بر پذیرش هدفمند دانشجویان PhD گفت: اگر تفاوتی در بازارکار کارشناسی ارشد و PhD وجود ندارد؛ پذیرش PhD را براساس شرایط موجود محدود کنید چراکه باید نیرویی را تربیت کنیم که به درد جامعه بخورد.
رییس دانشگاه، با اشاره به فعالیت‌های دانشجویی فرهنگی دانشکده توان‌بخشی گفت: این دانشکده در حوزه دانشجویی فعال است در حوزه فرهنگی هم مشکل بودجه نداریم و مسئله اصلی داشتن ایده‌ای است که با روش خوب اجرا شود.
دکتر جعفریان در پایان تصریح کرد: دانشکده توان‌بخشی با توجه به قدمتی که دارد باید نگاه جامع‌تری نسبت به جایگاه خود در منطقه و دانشگاه داشته باشد و مسئولیت‌پذیری در بیمارستان‌ها می‌تواند به این پیشرفت کمک کند.
خبرنگار: سمیرا کرمی
عکس: جمشید ربیعی

سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی