اولین جلسه کمیته ترویج زایمان طبیعی و ایمن مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در سال 1401

در جلسه کمیته ترویج زایمان طبیعی مجتمع بیمارستان امام خمینی (ره) در خصوص ایجاد وحدت رویه در تعیین معیارهای درخواست مشاوره نوزادان پره‌ترم، ضرورت تامین نیروی انسانی، توسعه فضای فیزیکی LDR و نقش مشوق‌های مالی در ترویج زایمان طبیعی بحث و تبادل‌نظر شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) اولین جلسه کمیته ترویج زایمان طبیعی مجتمع سه‌شنبه 30 فروردین 1401 با حضور دکتر مریم دلدار رئیس بخش زنان و مامایی و رئیس کمیته، دکتر حسین دلیلی رئیس بخش نوزادان و NICU، دکتر فهیمه قطبی زاده هیئت‌علمی گروه زنان، دکتر زهرا پناهی هیئت‌علمی گروه زنان و نماینده معاونت امور دانشگاهی، دکتر زیبا مسیبی و دکتر امیرنداف هیئت‌علمی گروه نوزادان، پرستو آریاملو مدیر امور پرستاری، نبی‌الله رضایی رئیس امور عمومی بیمارستان ولی‌عصر (عج)، عصمت نیک‌خواه مسئول بلوک زایمان و پست پارتوم و سایر اعضا در سالن شورای ریاست برگزار شد.

دکتر دلدار بر لزوم اجرای فرآیند بی‌دردی پایدار در پروسه زایمان بی‌درد تاکید کرد و در ادامه گفت: مهم‌ترین معضل ما در بحث زایمان طبیعی علاوه بر کمبود نیروی انسانی، محدودیت فضای فیزیکی LDR است.

رئیس بخش زنان و مامایی مجتمع به فراگیران یادآور شد: درخواست و جواب مشاوره‌ها حتما باید به تایید و مهر رزیدنت سال 2 و 3 برسد در غیر این صورت تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد و بار مالی برای مجتمع خواهد داشت.

وی با اشاره به برخی چالش‌های مربوط به درخواست‌های مشاوره نوزادان گفت: برای ساماندهی مشاوره‌های نوزادان پره‌ترم بهتر است اساتید گروه زنان و نوزادان باهم در تعیین معیارهای واحد به ‌اتفاق‌نظر برسند. برای متخصصین زنان جواب این مشاوره‌ها بسیار مهم و در انتخاب نوع زایمان تعیین‌کننده است.

دکتر دلدار در ادامه افزود: مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در حوزه مادران باردار نیازمند به مراقبت‌های خاص، یک بیمارستان سطح سه و معین است و ازاین‌رو هیچ مادری از این مرکز به مراکز دیگر ارجاع نمی‌شود؛ اما در زمان‌های شلوغی اورژانس زایمان که عمدتا نیز با آن مواجهیم باید با همفکری ستاد هدایت دانشگاه چاره‌جویی کنیم.

دکتر دلیلی در بحث تعیین معیار برای درخواست مشاوره‌های نوزادان پره‌ترم نیازمند CPR گفت: در این زمینه باید با توجه به آمار بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان حد زیست پذیری (قابلیت زنده‌بودن) (viability) در نوزادان پره‌ترم متولدشده را تعیین و بر این اساس تصمیم‌گیری کنیم. طبیعتا این آمار در مراکز مختلف متفاوت است. برای من این مهم است که چند درصد این نوزادان زنده می‌مانند و باکیفیت به زندگی خود ادامه می‌دهند. به نظر من تصمیم‌گیری در خصوص نوزادان پره‌ترم باید با همفکری پزشک نوزادان، پزشک زنان و خانواده نوزاد انجام شود.

وی به مفید بودن نتایج پاتولوژی جفت برای گروه‌های تخصصی زنان و نوزادان اشاره کرد و گفت: توجه کنیم این مهم در پروسه زایمان مغفول نماند.

رئیس بخش نوزادان مجتمع همچنین با تأکید بر اهمیت شیر مادر خواستار تشکیل جلسات ماهانه کمیته شیر مادر توأم با کمیته ترویج زایمان طبیعی شد.

دکتر دلیلی در پایان گفت: مسئولان ستادی معاونت درمان دانشگاه باید در مواقع بحرانی و ازدحام بخش‌های زنان و نوزادان مجتمع برای ارجاع ایمن مادر و نوزاد کم‌خطر به اهمیت انتقال جنین به‌جای انتقال نوزاد توجه کنند.

دکتر قطبی زاده بابیان این مطلب که بیشترین بار مالی ناشی از زایمان طبیعی در مجتمع مربوط به اتباع افغان است به چالش کمبود نیروی ماما در LDR اشاره کرد و افزود: درحالی‌که طبق استاندارد یک ماما برای هر پنج زایمان است ولی در مجتمع برای هر 10 تا 12 زایمان طبیعی یک ماما داریم.

دکتر مسیبی ضمن پرداختن به موضوع نظارت بر درخواست مشاوره‌های نوزادان، بر لزوم ثبت ABG بند ناف در برگ شرح‌حال نوزادان تاکید کرد و گفت: هدف همه ما این است که نوزاد خوب و سالمی به خانواده تحویل بدهیم.

نبی‌الله رضایی با اشاره به اهمیت مشوق‌های مالی برای کمک به ترویج زایمان طبیعی گفت: با عنایت به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر تشویق جامعه به فرزند آوری، باید در سطوح ستادی برای رایگان شدن تعرفه زایمان طبیعی چه برای افراد تحت پوشش بیمه و چه خارج از آن و همچنین تامین هزینه‌های ناشی از ارائه این خدمات در بیمارستان‌ها کاری کرد.

عصمت نیک‌خواه ضمن اعلام افزایش دو برابری آمار تریاژ اورژانس زایمان این مرکز گفت: با توجه به هزینه‌های ناشی از این افزایش قابل‌توجه، نیاز است برای تامین سهمیه هتلینگ این بخش تدبیری اتخاذ شود.

 

نجمه باهو
تهیه کننده:

نجمه باهو

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *