برگزاری مراسم تقدیر از دست اندرکاران برگزاری یازدهمین جشنواره چشم پزشکی و علوم بینائی شمس

در مراسمی تقدیرنامه مدیرکل دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تیم برگزاری یازدهمین جشنواره چشم پزشکی و علوم بینائی شمس اهدا شد.

به گزارش روابط عمومی بیمارستان فارابی، در مراسمی، با حضور پروفسور هرمز شمس، دکتر محمدرضا اکبری، رییس بیمارستان فارابی و مدیر گروه چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دکتر محمود جباروند، مدیرکل انجمن چشم پزشکی ایران، از تلاشهای چند ماهه دست اندرکاران برگزاری یازدهمین جشنواره چشم پزشکی و علوم بینائی شمس تقدیر شد.
دکتر سید فرزاد محمدی مدیر برنامه ریزی جشنواره در این مراسم که روز سه شنبه 8 مرداد 1398 در سالن کنفرانس مرکز تحقیقات چشم پزشکی ترجمانی برگزار شد، گفت: چند سالی است که بعد از برگزاری جشنواره فرصت و توفیق تکریم و تقدیر از کسانی که به نحوی در آفرینش این رویداد نقش داشته اند فراهم می شود. این سنت حسنه در واقع دورهمی دوستانه ای است که حظ معنوی کاری را که انجام داده ایم تکمیل می کند. شخصا برگزاری رویدادی بزرگ،آبرومند و غنی و بدنبال آن داشتن فرصت قدردانی از  کسانی که در پدیدآمدن این رویداد نقش داشته اند را باعث افتخار می دانم .
وی اهتمام دبیرخانه جشنواره چشم پزشکی و علوم بینائی شمس را برگزاری رویدادی آبرومند و در خور شان نام پروفسور فقید محمد قلی شمس و نام فارابی دانست و افزود: خدا را شکر هرسال موضوعی برای افزایش غنای جشنواره پیش آمده است. مثلا در اسفند ماه گذشته و همزمان با جشنواره یازدهم، مراسم بزرگداشت تصدیق موفقیت ایران در کنترل تراخم را در سطحی ممتاز و با حضور شخصیت های برجسته  ملی و بین المللی در بیمارستان فارابی برگزار کردیم. این مراسم حاصل تلاش چندماهه و کار گروهی فوق العاده همکارانی بود که در قالب یک تیم برزگ و منسجم فعالیت کردند تا رویدادی بزرگ و با پوشش رسانه ای گسترده و غنای در مراسم اصلی و جنبی پدید آید.
دکتر محمدی اضافه کرد: برای برگزاری دو رویداد بزرگ همزمان یعنی یازدهمین جشنواره شمس و مراسم بزرگداشت تصدیق موفقیت ایران در کنترل تراخم نیاز به ظرفیت سازی داشتیم و در این راه از حمایت های مناسب و کافی مرکز تحقیقات چشم پزشکی ترجمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران، انجمن چشم پزشکی ایران، روابط عمومی بیمارستان فارابی و مدیریت فرهنگی – هنری منططقه یازده و مجموعه فرهنگسرای رازی بهره مند شدیم. 
مدیر برنامه ریزی جشنواره شمس با بیان این که در روندی تکاملی، مرکز تحقیقات چشم پزشکی، فرهنگسرای رازی و روابط عمومی بیمارستان فارابی به سه عنصر اساسی در آفرینش جشنواره چشم پزشکی و علوم بینائی شمس تبدیل شده اند، اظهار داشت: لازم است به ویژه از دوستان متواضعمان در مدیریت فرهنگی هنری منطقه یازده و فرهنگسرای رازی که یار و همراه همیشگی جشنواره هستند و بدون چشمداشت، به صرف حظی که از انجام یک کار فرهنگی می برند، حق همسایگی را به جا آورده و به ما کمک می کنند سپاسگزاری کنم.
دکتر محمدی با تاکید بر این نکته که دیدگاه دبیرخانه جشنواره شمس فرا سازمانی و فراملی است گفت: این جشنواره به جامعه چشم پزشکی کشور تعلق دارد و همواره سعی کرده ایم در انتخاب برگزیدگان و اعطای افتخارات جشنواره، هر شخصیت ممتازی را که در عرصه چشم پزشکی کشور وجود دارد،در جایگاه خود به رسمیت بشناسیم، هرچند به فارابی وابستگی نداشته باشد. نمونه اش پروفسور فقید خدادوست و استاد سجادی هستند. ما برگزیدگان جشنواره را به عنوان شخصیت ملی و میراث چشم پزشکی و علوم بینایئی کشور می دانیم  و حتی در این راستا افراد غیر چشم پزشکی که در حوزه علوم بینائی فعالیت می کنند را هم تکریم می کنیم. 
وی تصریح کرد: قطعا این دیدگاه  برای نسل های آینده و همکاران جوانی که در این حوزه مسیر زندگی و آینده شان را انتخاب کرده اند، الهام بخش خواهد بود و  برای آنکه ارمانگرا باشند و حرفه ای تر رفتار کنند تاثیر مثبت خواهد داشت.
مدیر برنامه ریزی جشنواره چشم پزشکی و علوم بینائی شمس از اضافه شدن یک جایزه دیگر در دسته غیر رقابتی جشنواره خبر داد و گفت: یک نظام شایستگی را تحت عنوان چشم بانان گمنام، برای تقدیر از قهرمانان گمنامی و فعالان غیر چشم پزشکی که در حوزه علوم بینائی فعالیت می کنند. تعریف و پیشنهاد داده ایم که افتخاری از جنس افتخار «خدمت و مسوولیت پذیری حرفه ای و اجتماعی» و افتخار« نوعدوستی و پیشگیری از نابینایی» ولی در سطحی دیگر است.
دکتر محمدی افزایش دسته ها را نشانه ای از شناخت فرهیختگی در جامعه و تجلیل از آن دانست و گفت: ما در فضای جشنواره توفیق دریافت مصادیق مختلف شایستگی در عرصه حرفه ای  را پیدا کرده ایم. هر سال فکر می کنیم مصداق های شایستگی 360 درجه و از لحاظ مفهومی کامل شده ولی وقتی جلوتر می رویم با یک مصداق و نمونه شایستگی دیگر روبرو می شویم و می فهمیم چقدر حرفه ای گرایی، اخلاق و شایستگی می تواند مصداق های متنوعی داشته باشد. 
توضیح اینکه در این مراسم همراه با تقدیرنامه مدیر کل دفتر مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، روزنگار سلامت بینائی 1398 که منضم به مستند یکصد سال مبارزه با تراخم است به تیم برگزاری جشنواره شمس اهدا شد. 
خبرنگار: حمیده امیدوار
عکاس: سید عباس قاضی میرسعید

 

معصومه  عزيزي
تهیه کننده:

معصومه عزيزي