برگزاری کارگاه آموزش «سواد رسانه و مدیریت اینفودمیک» در معاونت بهداشت

کارگاه آموزشی «سواد رسانه و مدیریت اینفودمیک» برای مدیران و کارشناسان معاونت بهداشت و شبکه‌های بهداشت و درمان تحت پوشش برگزار شد.

برگزاری کارگاه آموزش «سواد رسانه و مدیریت اینفودمیک» در معاونت بهداشت

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت بهداشت، کارگاه آموزشی «سواد رسانه و مدیریت اینفودمیک» روز چهارشنبه 20 دی 1402 به همت گروه آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشت برگزار شد. در این کارگاه که 120 نفر از مدیران، کارشناسان مسئول و کارشناسان از معاونت بهداشت، مرکز بهداشت جنوب تهران و  شبکه‌های بهداشت و درمان شهرستان‌های ری و اسلامشهر در آن حضور داشتند، پیام دکتر علیرضا اولیایی منش معاون بهداشت دانشگاه در مورد سواد رسانه و اهمیت آن قرائت شد. در بخشی از این پیام آمده است: « امروزه وفور رسانه‌ها و آوار اطلاعات از یک سو و کمبود وقت از سوی دیگر، ما را ناچار می‌سازد که دست به انتخاب بزنیم و از بین رسانه‌های در دسترس و اطلاعات پیرامون‌مان، بهترین‌ها را انتخاب کنیم و در این راه، آنچه می‌تواند به ما در انتخاب بهترین، ضروری‌ترین و سالم‌ترین اطلاعات کمک کند، داشتن تفکر غربالی (نقادانه) به جای تفکر اسفنجی است؛ تفکری که مصرف رسانه‌ای را مدیریت کرده و به ما کمک کند ذهنمان، مانند اسفنج هر پیامی را به درون خود راه ندهد.» ایشان در ادامه این پیام پس از اشاره به سواد سلامت، سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی و اهمیت پرداختن به آنها در زندگی می افزاید: «سواد رسانه ای شروع یک چارچوب زندگی سالم‌تر و کم استرس تر است. در همین ارتباط، اینجانب پرداختن به این مهم را در برنامه‌های سلامت، ضروری دانسته و از گروه آموزش و ارتقای سلامت می‌خواهم که به این برنامه توجه ویژه داشته باشند.»
در ادامه کارگاه دکتر الهام شکیبازاده استاد و عضو هیئت علمی دانشکده بهداشت و دکتر نجمه الملوک امینی رئیس گروه آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشت، به تدریس مطالب کارگاه شامل تعاریف و اهمیت سواد رسانه‌ای، تفکر انتقادی، روش‌های اقناع‌سازی در رسانه، روش‌های مواجهه با اینفودمی، شایعات و اطلاعات نادرست و شبکه‌های اجتماعی و نقش آنها در سواد رسانه ای پرداختند.
 امتیاز این کارگاه معادل 12 ساعت آموزش ضمن خدمت کارکنان دانشگاه است که پس از قبولی در آزمون الکترونیک از طریق سامانه آکادمی در کارنامه آموزشی شرکت کنندگان درج خواهد شد.

اسماعیل  استاجی
تهیه کننده:

اسماعیل استاجی

تصاویر