برگزاری کارگاه پیشگیری از خودکشی برای مشاوران آموزش‌وپرورش اسلامشهر

کارشناس مسئول واحد سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد شبکه بهداشت و درمان اسلامشهر خودکشی را نتیجه‌ تعامل پیچیده‌ عوامل زیستی، ژنتیکی، روان‌شناختی، اجتماعی، فرهنگی و محیطی دانست.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران شبکه بهداشت و درمان اسلامشهر، در کارگاه پیشگیری از خودکشی دوشنبه ۵ دی ۱۴۰۱ ویژه مشاوران آموزش‌وپرورش اسلامشهر برگزار شد دکتر مرجان فتحی، کارشناس مسئول واحد سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد شبکه گفت: شناسایی موارد در معرض خطر در جامعه، ارجاع و مدیریت رفتار خودکشی گام‌های مهمی در پیشگیری از خودکشی هستند. چالش بحرانی این روش پیشگیری، شناسایی افراد در معرض خطر و آسیب‌پذیر، درک شرایط ایجادکننده آسیب به خود و ایجاد ساختار مداخلاتی مؤثر است. درنتیجه، مشاوران به‌اندازه‌ی مدیریت رفتار خودکشی، برای پیشگیری نیز نیاز به ایجاد ابتکار عمل جامعه‌محور دارند.
وی با اشاره به اهمیت نقش مشاوران در پیشگیری از خودکشی گفت: مشاوران می‌توانند به افراد در درک بهتر ارتباط بین سوءمصرف مواد و اختلالات خلقی و افکار و رفتار خودکشی به افراد کمک کنند. آنها همچنین می‌توانند به برنامه‌های پیشگیری از عود، ایجاد حمایت‌های اجتماعی و در صورت نیاز ارجاع به مراکز تخصصی روان‌پزشکی و مراکز درمان مصرف الکل و مواد کمک کنند. به همین منظور آنها به‌خصوص در کشورهای درحال‌توسعه به مجموعه‌ای از راهنماهای عملی، در دسترس و آموزنده در ارتباط با بحران خودکشی نیاز دارند. متأسفانه، در برنامه‌های آموزش سلامت روان، آموزش‌های همه‌جانبه در مدیریت خودکشی به‌ندرت اتفاق می‌افتد.
 
 
زینب  ایمانی
تهیه کننده:

زینب ایمانی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *