جلسه تدوین برنامه های پروژه ارتقا رشد و تکامل همه جانبه دوران اولیه کودکی در مرکز تحقیقات رشد و تکامل بیمارستان طبی کودکان

جلسه‌ تدوین برنامه های پروژه ارتقا، رشد و تکامل همه جانبه دوران اولیه کودکی ECD در مرکز تحقیقات رشد و تکامل بیمارستان طبی کودکان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت اجتماعی فرهنگی دانشگاه، جلسه تدوین برنامه‌های پروژه ارتقا، رشد و تکامل همه‌جانبه دوران اولیه کودکی، روز سه‌شنبه 23 مرداد 97 در مرکز تحقیقات رشد و تکامل بیمارستان طبی کودکان، با حضور دکتر رستمیان، معاون اجتماعی فرهنگی، استاد ملک افضلی، مشاور عالی معاونت اجتماعی،  دکتر ربانی، رئیس مرکز تحقیقات رشد و تکامل بیمارستان طبی کودکان، دکتر برکتی، مدیر مؤلفه‌های مؤثر بر سلامت دانشگاه، دکتر ناصری مدیر گروه سلامت جمعیت خانواده معاونت بهداشت، دکتر محبی مدیر مرکز رشد و تکامل و جمعی از کارشناسان وزارت بهداشت، دانشگاه علوم بهزیستی، معاونت بهداشت، معاونت اجتماعی و مرکز طبی کودکان برگزار شد.
در ابتدای جلسه دکتر برکتی گفت: به لطف پروردگار و با حضور استاد ملک افضلی و همت دکتر رستمیان برنامه پروژه ECD پیش می‌رود بعضی از کارها رضایت‌بخش است مخصوصاً در حوزه پیشگیری و خدمت به جامعه، کاری که طرف مقابل مردم و اجتماع باشند لذت‌بخش است، جا دارد در ابتدای جلسه از زحمات همکاران معاونت بهداشت و معاونت اجتماعی که علاوه بر وظایف شغلی خود در این طرح همکاری می‌نمایند قدردانی کنم و به‌رسم یادبود هدیه نفیسی به همکاران معاونت بهداشت تقدیم می‌شود.
در ادامه دکتر توکلی کیا، مدیر پروژه، گزارش جامع از کارهای که تاکنون انجام‌شده ارائه داد و آمار مادر و نوزاد وارد طرح را 150 مورد اعلام شد.
دکتر ربانی، رئیس مرکز تحقیقات رشد و تکامل بیمارستان طبی کودکان افزود: اجرای طرح ECD با درایت استاد ملک افضلی در اسلامشهر در حال پایلوت است که ان‌شاءالله آن را در کل کشور تعمیم دهیم، توان و تجربه دکتر ملک افضلی مایه افتخار است که این تیم باانگیزه را دورهم جمع‌آوری کرده تا به هدف مؤثر و کارآمدی برسیم. نکته مهم این طرح این است که ازنظر مکانیسم تکامل مغز کار می‌گردد که اثرش سرمایه‌های آینده کشور می‌شود بنابراین همه قشر جامعه، شهرداری – رادیو – تلویزیون – معلم – محیط‌زیست - پلیس و... باید آموزش ببینند و در این امر دخیل باشند.
در ادامه دکتر رستمیان، افزود: پروژه ECD از کودکی شروع شده و بسیار فرصت مناسبی که اتفاقات مثبت از همان دوران کودکی آغاز شود برای مثال اگر از کودکی تغذیه تکمیلی را به فرزندانمان آموزش دهیم در بزرگسالی دچار پوکی استخوان نمی‌شوند و این آموزش‌ها توسط نزدیک‌ترین فرد به کودک که مادر است مقدور است بنابراین با توانمند کردن مادران می‌توان به سمت کار علمی و اثربخش که مبنایی برای بقیه کشور است را اجرا کنیم. از افتخارات ماست که در خدمت استاد ملک افضلی هستیم و وظیفه خود می‌دانم در حد توانم در کنار تیم اجرایی این پروژه باشم.
دکتر ناصری، مدیر گروه سلامت جمعیت خانواده معاونت بهداشت گفت: در اجرایی شدن و عملی شدن برنامه کمک‌های همگی اثربخش و تلاش جمعی به بار می‌نشیند و نتیجه این طرح در سطح کل کشور، در کوتاه‌مدت در اسلامشهر است. کارهایی که با برون بخشی انجام می‌شود بایستی از طریق رایزنی صورت گیرد که کارکنان معاونت بهداشت باانگیزه و دلگرمی انجام می‌دهند. تلاش دوستان قطعاً به نتیجه می‌رسد و مشتاق ارزشمند آن را ببینیم.
دکتر ملک افضلی، هم گفت: از سال 1353 در بهداشت هستم ولی این پروژه استثناء است. خوشبختانه افرادی که در این تیم هستند باانگیزه و دلی کار می‌کنند و به همین دلیل این پروژه پیشرفت خوبی دارد. اسلامشهر به‌عنوان مدلی است که تنها هدف ما بچه‌های اسلامشهر نیستند بلکه هدف در سطح کشور است.
وی ادامه داد: به چند نکته باید توجه شود که شامل نیروهای انسانی که در این سستم وارد می‌شوند باید توانمند و باانگیزه باشند در این پروژه مهم‌ترین نیرو مراقبین سلامت هستند که در سطح اول تماس با جامعه و برای معرفی طرح این طرح به مادران هستند که بایستی طی جلسات آن‌ها را راغب به طرح کرد و اهمیت موضوع طرح را برایشان گفت.
وی گفت: کار ما الزاماً کاری است که برآورد همه نیازها در حوزه بهداشت نیست و ناچاریم مربیان مهدکودک‌ها نیز آموزش دهیم که استمرار کارمان علمی باشد. در این کار به حمایت بهزیستی نیاز داریم زیرا برخی خانواده‌ها نیاز به حمایت اجتماعی دارند به همین دلیل شورای راهبردی تشکیل داده‌ایم. وقتی وارد خانواده‌ای می‌شویم بایستی ارزیابی گردد که در صورت وجود مشکل به سازمان‌های NGO و واحد مددکاری معرفی شوند این ملزم درست کردن پرسشنامه‌ای است که دکتر روشنفکر پژوهشگر جامعه‌شناس دانشگاه علوم بهزیستی که در این جمع حضور دارند این فرم پرسشنامه را درست کنند.
دکتر ملک افضلی افزود: ایجاد خانه مشارکت توسط دکتر برکتی مدیر مؤلفه‌های مؤثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام گردد. مسئله رابطان برای این طرح خیلی مهم است و رابطین سلامت، پل ارتباطی بین مادران و نظام سلامت هستند و اگر ارتباط نظام سلامت با مادران قطع شود همه‌چیز را از دست خواهیم داد. رابط سلامت درصورتی‌که سواد کمی داشته باشد ولی انگیزه بالایی داشته باشد ارزشمند است. معیار سواد نیست بلکه معیار عشق و انگیزه است. انگیزه خدایی بالاترین خدمت را ارائه می‌دهد.
استاد ملک افضلی افزود: مسئله ارزشیابی بسیار مهم است و دو نوع ارزشیابی داریم یکی پایش است یعنی فرایندها باکیفیت انجام می‌گردد یا خیر؟ و دیگری نتیجه ارزشیابی است ک چه تأثیری داشته است؛ که برای انجام ارزشیابی شاخص‌های چک‌لیست بایستی تهیه گردد که دکتر حبیبی رئیس گروه ارزشیابی معاونت تحقیقات فناوری وزارت بهداشت که در این جلسه حضور دارند تهیه نمایند؛ که پرونده‌های قبلی بچه‌هایی که وارد این طرح نشده‌اند را با پرونده‌های بچه‌هایی که در این طرح واردشده‌اند از مقایسه کنیم.
مشاور عالی معاونت اجتماعی ادامه داد: برنامه آینده بدین‌صورت خواهد بود که با شروع سال تحصیلی، آموزش مدارس نیز آغاز گردد درواقع همه آن‌هایی که به نحوی با کودکان در ارتباط هستند حتی پلیس شهر، راننده‌ها و ... باید آموزش ببینند که همگی با بچه‌ها محترمانه برخورد کنند و این‌گونه می‌توانیم اخلاق شهروندی را گسترش دهیم. در زمینه بحث اخلاق دکتر برکتی موردبررسی قرار بدهند که با چه روشی مباحث آموزش را پیش ببریم.
وی به بحث ژنتیک هم پرداخت و گفت: ژنتیک بحث خوبی است و به‌صورت سامانمند انجام می‌شود و دو نوع ارجاع داریم: یکی پزشکی؛ در صورت نیاز کودک را به پزشک ارجاع می‌دهیم و دومی اجتماعی؛ که بایستی موضوع اجتماعی را زنده کنیم و از دکتر روشنفکر می‌خواهیم که طول ارزیابی اجتماعی را در خانواده‌ها راه‌اندازی کنند و به سازمانی که برای آن کار مناسب است ارجاع دهیم. مسائل اجتماعی همه قابل‌حل نیست ولی با توانمندسازی می‌توان کمک بسیاری به مسائل اجتماعی خانواده داشت. معرفی و ترویج طرح برای دیگران بایستی انجام گیرد. در همایش روز جهانی کودک که فرصت مناسبی است از یونیسف، کمیته برنامه‌ریزی و سایر مؤسسات دعوت می‌شود تا با این طرح آشنایی پیدا کنند.
در پایان دکتر محبی، مدیر مرکز رشد و تکامل گفت: پیرو مبحث ژنتیک؛ از ابتدای سال 97 با شروع طرح پایلوت غربالگری بیماری‌های متابولیک ارثی تاکنون حدود 4 هزار نوزاد در سطح محدودی از دانشگاه علوم پزشکی تهران در سه منطقه جنوب، شهرری و اسلامشهر 23 مورد بیماری متابولیک غربالگری شدند.
خبرنگار و عکاس: زهرا اسلامی نیا

 

کلمات کلیدی
سید محمد حسین  میری طامه
تهیه کننده:

سید محمد حسین میری طامه