چهارمین جلسه کمیته اخلاق بالینی مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) برگزار شد

دکتر اورندی: وظیفه همه ماست که در هر شرایطی با مردم دردمندی که برای دریافت خدمات سلامت به این مرکز می‌آیند مهربانانه رفتار کنیم

در جلسه بیمارستانی کمیته اخلاق مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) گزارش نظرسنجی بیماران بخش‌های کووید در سه‌ماهه دوم سال جاری و سنجه‌های اعتباربخشی مربوط به حقوق‌گیرندگان خدمت بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) چهارمین جلسه بیمارستانی اخلاق بالینی مجتمع، سه‌شنبه 25 آبان 1400 با حضور دکتر امیرحسین اورندی معاون درمان، مهندس محمدعلی سورکی معاون پشتیبانی، دکتر احمدعلی نوربالا رئیس بخش روان‌تنی، دکتر مصطفی محمدی رئیس ICU جنرال، دکتر شهرام صمدی نماینده معاونت امور دانشگاهی و دبیر علمی کمیته، پرستو آریاملو مدیر پرستاری، دکتر سید حسن اینانلو مدیر نظارت بر درمان، مصطفی مرادی دلیر مدیر پشتیبانی، فاطمه حمیدی فر مسئول ایمنی بیمار، هما صادقیان مسئول حقوق گیرندگان خدمت، امیر رجبی مسئول بهبود کیفیت و سایر اعضا در سالن شورای ریاست این مرکز برگزار شد.

دکتر اورندی ضمن تسلیت به مناسبت رحلت جان‌گداز حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها سخنان خود را با حدیثی از این حضرت در توصیه به مودت پیامبر اسلام (ص) و خاندان پاکش ادامه داد و گفت: امیدوارم همه ما از رهروان راستین آل محمد (ص) و خدمتگزاران خوبی برای مردم باشیم.

معاون درمان مجتمع حجم بالای مراجعات به‌ویژه در شرایط بحرانی پیک پنجم کرونا را بر نحوه برخورد کارکنان و بیماران اثرگذار خواند و افزود: بسیاری از نارضایتی‌ها ناشی از عملکرد افراد نیست و به مسائل رفاهی بیمار و مشکلات زیرساختی برمی‌گردد. بااین‌همه، ما در هر شرایطی که باشیم می‌دانیم که مراجعان ما مردم دردمندی هستند که برای دریافت خدمات سلامت به این مرکز می‌آیند و حتی اگر نتوانیم کار خاصی برایشان انجام دهیم ولی بااخلاق خوب و رفتاری مهربانانه می‌توانیم موجب افزایش رضایتمندی آنان شویم.

وی در ادامه گفت: شاخص‌های مختلفی در حوزه ارزیابی اخلاق بالینی و رفتار حرفه‌ای پزشکان و کارکنان موردمطالعه و بررسی قرار می‌گیرد ولی بهتر است در ارزیابی این شاخص‌ها به نکات مهمی چون مدت ماندگاری بیماران و تعداد بیماران در بخش‌ها توجه کنیم و بخش‌های همسان ازنظر حجم کاری را باهم مقایسه کنیم.

دکتر اورندی اهمیت نظارت بر کیفیت نحوه دسترسی بیماران به پزشک معالج را موضوعی جدی عنوان و تصریح کرد: این‌که بیمار پزشکش را به نام و چهره بشناسد و از بیماری و روند درمانش اطلاع یابد برای ما بسیار مهم است. باید در خصوص نحوه ارتباط بیمار با تیم درمانی و پزشک معالج به یک وحدت رویه در مجتمع برسیم.

مهندس سورکی از اهمیت حضور پزشکان در بخش‌ها به‌عنوان یکی از مهم‌ترین سنجه‌های اعتباربخشی بیمارستان‌ها یادکرد و افزود: عدم حضور پزشک در بخش علاوه بر نارضایتی بیمار و چالش‌های درمانی به لحاظ قوانین سازمان‌های بیمه‌گر برای بیمارستان، بار مالی به همراه دارد. بسیاری از چالش‌های ما در این حوزه مربوط به عدم اطلاع همکاران از دستورالعمل‌های موجود است که باید به‌خوبی اطلاع‌رسانی شود.

هما صادقیان با ارائه گزارشی از نظرسنجی تلفنی بیماران مجتمع در سه‌ماهه دوم 1400 که از سوی کارشناسان واحد گیرندگان خدمت انجام‌شده توضیح داد: به دلیل حجم بالای مراجعان کووید در تابستان سال جاری نظرسنجی‌ها از بیماران بخش‌های کووید مجتمع انجام‌شده است.

وی بابیان این‌که ما در حوزه حقوق‌گیرندگان خدمت نمایندگان جامعه هستیم افزود: در این جایگاه وظیفه‌داریم باهدف کمک به ارتقای اخلاق حرفه‌ای، نتایج ارزیابی‌های واحد را به مسئولان مجتمع ارائه دهیم و با همفکری اعضای کمیته اخلاق بالینی مداخلات اصلاحی لازم را تدبیر و چاره‌جویی کنیم. تنها انتظار بیمار و همراهش از ما گاهی فقط یک برخورد مناسب و مهربان است. اگر نمی‌توانیم لبخند بزنیم حداقل پرخاشگری نکنیم. درعین‌حال واقف به فشار بالای کاری همکارانمان هم هستیم و از زحماتشان قدردانی می‌کنیم.

 خبرنگار: نجمه باهو 

شهره  بیات
تهیه کننده:

شهره بیات

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *