دکتر عباس کبریایی زاده: تجاری‌سازی ایده، نیازمند دانش و مهارت است

استاد گروه اقتصاد و مدیریت دارو، درک متقابل بین سرمایه‌گذار و صاحب ایده از موارد بسیار مهم در تجاری‌سازی دانست.

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده داروسازی، ژورنال کلاب گروه اقتصاد و مدیریت دارو با موضوع " ملاحظات تجاری‌سازی تکنولوژی" توسط دکتر عباس کبریایی زاده استاد گروه اقتصاد و مدیریت دارو ۲۲ آبان ۱۴۰۲ در دانشکده داروسازی برگزار شد.
چکیده‌ای از این ژورنال کلاب به شرح زیر است:
تجاری‌سازی یک فرایند مرحله‌به‌مرحله است و اگر بدین شکل عمل نشود نمی‌توان در این حیطه به‌درستی فعالیت کرد. تجاری‌سازی دارای قواعدی است و هر کشور ایستگاه‌های مقرراتی و نظارتی خاص خود را دارد.
زمانی که شما  می‌خواهید خدمتی را ارائه ‌دهید با مسیرهای متفاوتی روبرو هستید  و در بسیاری موارد افراد نمی‌توانند تجاری‌سازی را به‌درستی تفکیک کنند. در بحث تجاری‌سازی به دنبال به‌دست‌آوردن یک بازار هستیم و این بسیار مهم است که درک درستی از بازار هدف خود داشته باشیم و از ابتدا مشتریان بالقوه خود را بشناسیم تا در بازار آن محصول یا خدمت، به‌درستی فعالیت کنیم.
اصولاً تجاری‌سازی برای ایجاد تمایز با بقیه رقبا است تا بتواند برای خود بازاری به دست آورد، پس نوآوری جزء جدایی‌ناپذیر آن محسوب می‌شود. به‌عنوان‌مثال در بازار دارویی ایران برای تولید هر دارو تعداد زیادی شرکت وجود دارد؛ مثلاً برای تولیدداروی متفورمین ۲۳ شرکت فعال هستند؛ اما تنها  سه تا چهار شرکت ۹۰ درصد بازار را در دست دارند.
 عوامل مهم در تجاری‌سازی زمان، مکان، مشتریان و منابع انسانی و چگونگی مراحل تجاری‌سازی است و به‌طورکلی تجاری‌سازی برای کسب سود انجام می‌شود آن هم‌سودی پایدار. 
تجاری‌سازی تکنولوژی ۴ بخش ضروری دارد؛ استراتژی مدیریتی، استراتژی عملیاتی، استراتژی تکنیکال و استراتژی اقتصادی و سرمایه. اگر هرکدام از این ۴ بخش دچار ضعف باشند موفقیت حاصل نمی‌شود. مثلاً اگر فرایند کاری را عملیاتی نبینیم، نمی‌توانیم به حل مسئله یا چالش به وجود آمده دست پیدا کنیم، برخورداری از تکنولوژی از موارد دیگری است که در تجاری‌سازی باید موردتوجه قرارداد؛  همچنین درک متقابل بین سرمایه‌گذار و صاحب ایده نیز از موارد بسیار مهم در تجاری‌سازی است.

 

 

محبوبه بهلولی
تهیه کننده:

محبوبه بهلولی

تصاویر