دکتر عبدالهی اصل: رسالت مرکز رشد فناوری‌های سلامت تبدیل فناوری‌ها به منظور برآورده کردن نیازهای سلامت مردم است

مدیر مرکز رشد فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: مرکز رشد فناوری‌های سلامت باهدف پوشش جامع‌تر فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه با یک رسالت چندجانبه و پوشش همه‌گیر در دانشگاه تشکیل شد.

دکتر اکبر عبدالهی اصل

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در راستای کسب رتبه نخست دانشگاه علوم پزشکی تهران در ارزشیابی جامع تحقیقات و فناوری، با دکتر اکبر عبدالهی اصل مدیر مرکز رشد فناوری سلامت و عضو هیئت‌علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در استودیوی شفا روابط عمومی دانشگاه گفت‌وگو کردیم.

لطفاً از برنامه‌های آتی مرکز و ابعاد آن صحبت بفرمایید.
مرکز رشد فناوری‌های سلامت باهدف پوشش جامع‌تر فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه در دانشگاه تشکیل شد؛ در ابتدا مراکز رشد تخصصی در حوزه‌های مختلفی همچون دارو، تجهیزات پزشکی و طب سنتی وجود داشت اما بسیاری از حیطه‌های دیگر پوشش داده نمی‌شد و افزایش تعداد مراکز رشد نیز در دانشگاه امکان‌پذیر نبود، به همین دلیل این مرکز با یک رسالت چندجانبه و پوشش همه‌گیر بودن تشکیل شد و توانست با استفاده از یک استراتژی به‌عنوان «قمر» و ایجاد مراکز قمر از فضاها و امکانات علمی، فیزیکی و مادی دانشکده‌های داروسازی و دانشکده‌هایی و مراکز تحقیقاتی که در دانشگاه هستند بهره‌مند شویم و این رسالت قطعاً ادامه خواهد یافت و در آینده اگر موفقیتی که حاصل این استراتژی بوده نیز توسعه بیشتری پیدا خواهد کرد و امیدواریم بتوانیم از فرصت‌هایی که در گوشه گوشه دانشگاه است استفاده کنیم.
جامعه هدفتان چه کسانی هستند:
رسالت اصلی دانشگاه آموزش و پژوهش است اما از این آموزش و پژوهش باید بتوانیم در ایجاد کارآفرینی و فناوری استفاده کنیم. گاهی ما کارآفرینی را فراموش می‌کنیم، حوزه بازار تکنولوژی‌های پیچیده نمی‌خواهد تنها انسجام و به سمت یک هدف مشخص رفتن می‌خواهد ما در مراکز تحقیقات در لبه‌ علم حرکت می‌کنیم و اگر در مراکز رشد بتوانیم این دو را به هم نزدیک کنیم و این فناوری‌ها را به آن چیزی تبدیل کنیم که بازار هدف ما یعنی مردم و سلامت مردم است برسانیم رسالت خود را انجام داده‌ایم. تنها منابعی ما منابع انسانی و علمی است یعنی دانشجو، استاد و آن علمی که بین آن دو برقرار است.
انتظار دارید در آینده مرکز رشد چقدر و چگونه توسعه پیدا کند:
ما از امکانات فیزیکی دانشگاه و مرکز خود مطلع هستیم، بیشتر مواقع دانشجویان و اساتید محقق، با مسائل اجرایی و مالی آشنایی ندارند و اگر بتوانیم در این حوزه‌ها به آن‌ها کمک کنیم نرخ موفقیت در مراکز رشد بالاتر خواهد رفت. همچنین اگر بتوانیم از فضاهای بلااستفاده دانشگاه در مسیر فناوری بهره بیشتری ببریم تا دانشجویان بتوانند در این فضاها به فعالیت بپردازند این نیز خود به توسعه مراکز رشد کمک خواهد کرد.
 
از چالش‌های پیش روی مرکز و راهکارهای رفع چالش‌ها بفرمایید.
بزرگ‌ترین چالش در دانشگاه‌ها در حوزه تبدیل علم به کسب‌وکار است؛ یعنی همان داستان قدیمی علم بهتر است یا ثروت. در دانشگاه اساتید بزرگی داریم که نمی‌توانند ارتباط زیبایی بین علم و ثروت ایجاد کنند و علم را مقدس و ثروت را دون می‌دانند. ما باید بتوانیم این طرز فکر را اصلاح کنیم و بگوییم ثروت نیز نوعی ارزش‌افزوده محسوب می‌شود و لزوماً تولید ثروت منفور نیست. اساتید و دانشجویانی که به دنبال کسب‌وکار هستند؛ اگر بتوانند با استفاده از علم خود برای افراد شغل ایجاد کنند؛ به همان اندازه مقدس است که یک مقاله تولید کنند. چالش بعدی ما پروژه‌هایی را انجام دادیم که بیشترین چالش در حوزه‌ کسب‌وکارها، در حوزه‌ی سلامت، سیستم نظارتی و مقرراتی ما است. تغییر هرروزه قوانین، ضوابط و مقررات باعث می‌شود گروه‌های جدید نتوانند خود را به‌سرعت وفق بدهند یا توان مالی و منابع انسانی لازم برای پوشش دادن پیدا نکنند و شکست‌خورده و ناامید ‌شوند، پس این موضوع نیز باید اصلاح شود، نکته‌ی بعدی اینکه در دانشگاه علوم پزشکی اساتید علمی در حوزه‌ طب و تکنولوژی‌های حوزه ‌سلامت بسیار پررنگ‌تر هستند تا اساتیدی که در حوزه کسب‌وکار فعالیت می‌کنند و ما اگر نتوانیم در این حوزه‌ها به کسب‌وکار کمک کنیم نمی‌توانیم باعث ایجاد ارزش‌افزوده شویم، این‌ها چالش‌های اصلی است که ما در مراکز رشد داریم و مابقی آن قابل‌حل است.
 
فعالیت‌هایی که در مرکز رشد دارید چه اثر و کاربردی دارد؟
ما در مرکز رشد همان‌طور که از اسمش پیدا است محیط کشتی فراهم می‌کنیم که افراد یا گروه‌هایی که فکر می‌کنند ایده‌شان می‌تواند منجر به محصول یا خدمتی شود با یک هزینه‌ی کم خودشان آزمون کنند، ما همان‌طور که در طبابت برای مواجهه با یک بیماری سهمگین از یک مواجهه‌ سبک‌تر استفاده می‌کنیم و با یک مواجهه‌ سبک مواجهه‌ سنگین را پیشگیری می‌کنیم؛ در حوزه‌ی کسب‌وکار هم همین کار را می‌کنیم، به‌جای اینکه استاد و دانشجوی ما یا گروهی که قرار است کسب‌وکاری ایجاد کنند در آن بازار پرتلاطم بیرونی بروند یک محیط کنترل‌شده تر با هزینه‌های کمتر برایشان فراهم می‌شود که خودشان را آزمایش کنند از علم اساتید و علم موجود در دانشگاه استفاده می‌کنند و اگر شکست بخورند با خسارت کمتری شکست می‌خورند و آن مواجهه، مواجهه‌ سبک‌تری خواهد بود که به نظر بنده بزرگ‌ترین خدمتی که مراکز رشد می‌کنند این است، نکته‌ بعدی اینکه جو نظارتی کشور ما این است که اگر یک شخص مراجعه کند و بگوید من این مجوز یا پروانه را می‌خواهم معمولاً استقبال خوبی نمی‌شود ولی اگر این مکاتبات از کانال و از مسیر مراکز رشد انجام شود دانشگاه با وزارت بهداشت مکاتبه می‌کند و از آن‌ها حمایت می‌کند این در تسریع این امور کمک می‌کند.
 
نحوه مشارکت شما با گروه‌های علمی به چه صورت است؟
ما در مرکز رشد فناوری سلامت در فاز اول سعی می‌کنیم گروه‌ها را تحت‌فشار مالی نگذاریم درعین‌حال می‌خواهیم آن‌ها را متوجه کنیم که کسب‌وکار هزینه دارد؛ زیرا گروه‌های دانشجویی که وارد این حوزه‌ها می‌شوند ایده‌هایی دارند که با واقعیت‌های جامعه منطبق نیست و ممکن است جایی تحت‌فشار قرار گیرند که بابت استفاده از فضا مجبور به پرداخت هزینه شوند و دانشگاه در این زمان به کمک آن‌ها می‌آید. ما حتی از گروه‌ها در فاز اول رویالتی‌ دریافت نمی‌کنیم اما به‌محض اینکه گروه‌ها پیش می‌روند از آن‌ها می‌خواهیم تا کمک متقابل صورت گیرد و گروه‌ها نیز باید به دانشگاه کمک کنند تا بتوانیم هزینه‌ای که از آن‌ها دریافت کرده‌ایم درراه کمک به گروه‌های دیگر استفاده کنیم.

انتظار دارید چه نتایج و دستاوردهایی به دست بیاورید؟
در دانشگاه شاخص‌های مختلف آموزشی، پژوهشی و فرهنگی اعضای هیئت‌علمی را می‌سنجند، اما اینکه افراد به‌عنوان هیئت‌علمی چند شغل را ایجاد و یا چند مشکل را حل می‌کنند نمی‌سنجند، اگر ما بتوانیم در قسمت‌های دفتر ارتباط با صنعت بیان کنیم که در ایجاد این شغل‌ها مشارکت داشته‌ایم و توانستم باعث ایجاد تعدادی کارآفرین در کشور شویم، این بزرگ‌ترین کاری است که در مراکز رشد به انجام رسیده است.
 
نسیم اخگر
تهیه کننده:

نسیم اخگر

فیلم بردار
تدوین گر

فیلم ها

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *