مراسم یادبود استاد فقید دکتر شفیعی

دکتر لاریجانی: استاد شفیعی یکی از چهره‌های خودساخته عالم پزشکی بود

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به چهره بسیار بی‌نظیر استاد شفیعی در عالم پزشکی، جایگاه ایشان را در حوزه پزشکی کشور و به ویژه در حوزه داروسازی تا مدت های طولانی خالی دانست.

گالری عکس 
در مراسم یادبود شادروان دکتر شفیعی، استاد پیشکسوت گروه داروسازی که بعدازظهر روز شنبه 29 خرداد سال 95 در مسجد جامع شهرک غرب برگزار شد، دکتر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت و رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم حضور داشت و به چند پرسش در رابطه با ویژگی های علمی و شخصیتی استاد دکتر شفیعی پاسخ داد.

آقای دکتر لاریجانی، استاد شفیعی در بعد علمی چگونه فردی بود و چه دستاوردهایی در حوزه داروسازی داشت؟  
دکتر شفیعی یکی از چهره‌هایی بود که تا واپسین روزهای حیات، درگیر مسائل علمی عمیق بود. بسیاری از دانشجویان او، امروز از اساتید داروسازی کشور هستند. در شرایطی که کشور نیاز به تربیت نیروی انسانی داشت، ایشان با کمک دیگر همکاران خود، پایه های توسعه داروسازی نوین را در کشور بنا نهاد. استاد از لحاظ علمی یک فرد بی‌نظیر بود و در همین سنین بالا، با ذهنی پویا و روشن در مباحث مربوط به پروژه های تحقیقاتی شرکت می‌کرد. ایشان علی رغم سنش، ابتکارات خوبی در توسعه علم داشت و ثمرات خوبی در توسعه دانشگاههای کشور و ازجمله دانشگاه علوم پزشکی تهران در حوزه داروسازی از خود به جای گذاشت.

از لحاظ شخصیتی چگونه فردی بود؟
دکتر شفیعی را ازنظر شخصیتی می‌توان در زمره چهره‌ها و اساتید بی‌نظیر در حوزه داروسازی و حوزه پزشکی کشور نام برد. او بسیار فرد مراقب و انسان هدف‌داری در زندگی بود که با نیت کاملاً درست به مسیر تحقیق و توسعه و گسترش علم در عالم پزشکی توجه می‌کرد. استاد رفتار بسیار دوستانه‌ای با همکاران، شاگردان و دوستانش داشت و هرکجا که نیاز به کمک او بود، بسیار فعال بود.

با توجه به این‌که استاد شفیعی از چهره‌های ماندگار علوم پزشکی بود، نگاه ایشان برای توسعه علم در کشور چگونه بود؟
استاد نگاه مثبتی به کشور و توسعه آن داشت و در مجامع مختلف علمی همچون دانشگاه علوم پزشکی تهران، فرهنگستان علوم پزشکی، وزارت بهداشت و سایر ارگان‌ها، همواره شاهد نقش مثبت او در تصمیم‌گیری و مشارکت در مسائل مختلف بودیم. ایشان یکی از چهره‌های خودساخته در عالم پزشکی بود.  

از تعهد استاد به مسائل اعتقادی و دینی بفرمایید.
تعهد ایشان به انجام فرایض دینی جالب بود. در هیچ جلسه‌ای، هنگام نماز دکتر شفیعی را در جلسه نمی‌دیدید و او جلسه را به بهانه‌های مختلف ترک می‌کرد تا بتواند فریضه نماز را ادا کند. از دوستانش هم شنیده‌ام که مراقبت‌های مختلفی در بیداری شب و عبادت‌های فردی داشت.

چگونه می‌توان راه چنین اساتیدی را ادامه داد؟
دکتر شفیعی و رفتار و منش او چه زمانی که در قید حیات بود و چه حالا که در حیات باقی بسر می‌برد و همه افراد از وجودش محروم شدند، می‌تواند در حوزه پزشکی و ازجمله داروسازی الگو باشد. جهد و تلاشی که استاد در توسعه علوم و در رشد رفتار انسانی داشت، می‌تواند برای آن‌هایی که در این حوزه فعالیت دارند، به‌عنوان الگو مطرح باشد.
خبرنگار: زهرا صادقی
عکاس: جمشید ربیعی  

 

تهیه کننده: