دکتر گتمیری: معرفی الگوها در همایش تجلیل از خیرین و حامیان دانشگاه، بستر حمایت از دانشگاه را متحول خواهد کرد

در نشست رابطین خیرین با مسئول بنیاد حامیان دانشگاه و مدیر امور مشارکت های مردمی برلزوم بسترسازی برای جذب خیرین تاکید شد.

گالری عکس
به گزارش روابط عمومي دفتر ارتباط با دانش آموختگان دانشگاه، در این نشست که سه شنبه 24 دی 98 در سالن شورای معلونت فرهنگی دانشگاه برگزار شد، دکتر مهدي نوروزی مدیر مشارکت های مردمی دانشگاه پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و خیر مقدم به حاضران در جلسه، از تلاش و فعالیت رابطان که به هر شکلی در راستای افزایش جلب مشارکت های مردمی همکاری داشتند قدردانی کرد.
وی با طرح دو موضوع برگزاری مراسم نکوداشت حامیان و خیران عرصه سلامت و بازنگری شرح خدمات رابطین خیرین واحدها، با توجه به اهمیت جلب مشارکت آحاد جامعه و تاکید مقام وزارت بهداشت تاکید کرد.
دکتر نوروزی در ادامه به همکاری مدیریت مشارکت های مردمی در کنار بنیاد حامیان دانشگاه در برگزاری این همایش در سال جاری و لزوم تلاش و کمک تمامی رابطان خیران و مدیریت واحدها در برگزاری این مراسم تاکید کرد تا همچون دوره های قبل مراسمی با شکوه و موثر در نکوداشت خیرین عرصه سلامت برگزار شود.
در ادامه مدیر مشارکت های مردمی دانشگاه پیرو فعالیت رابطان در واحدها اظهار امیدواری کرد که در آینده ای نزدیک تلاش خواهیم کرد ساختار تشکیلاتی در واحدها به صورت رسمی برای رابطین ایجاد شود ولی تا قبل از آن می بایست فعالیت در این حوزه را به عنوان یک وظیفه شرعی و کاری خداپسندانه بدانیم تا ان شاءالله با پیگیری ستاد دانشگاه از طریق وزارت متبوع اصلاحات لازم در این روند انجام گیرد.
وی همچنین  جذب کمک های مردمی، خیرین، اصناف، بنگاه های موفق اقتصادی و نهادها را در تداوم فعالیت های حوزه سلامت ضروری دانست و عنوان کرد:  با جلب توجه بیشتر مدیران و مسئولان مجموعه های تابعه دانشگاه در تعامل و همکاری با رابطان خیران هر واحد و ارتقا مهارت ها و توانمند سازی این عزیزان می توان برای افزایش جلب مشارکت های مردمی در واحدها هم افزایی ایجاد کرد.
در ادامه دکتر صابری مسئول اداره سازمان های مردم نهاد در خصوص لزوم تشکیل سمن های مورد نیاز جامعه در عرصه سلامت به ارائه توضیحاتی پرداخت.
وی از رابطان درخواست کرد تا با شناسایی سمن های مرتبط با حوزه کاری خود و ایجاد سمن های جدید، از حداکثر ظرفیت آنها در جهت ارائه هر چه بهتر خدمات به بیماران استفاده کنند تا با برقراری ارتباط بین خیران، سمن ها و موسسات خیریه، نتایج مفیدی در زمینه های فکری، آموزشی و پژوهشی بین دانش و تخصص به دست آید.

دکتر سيد منصور گتمیری، مسئول بنیاد حامیان دانشگاه نیز در این جلسه با بیان این‌که، این جلسه به طور خاص برای ایجاد آمادگی برای برگزاری مراسم هفتمین همایش تجلیل از خیرین و حامیان دانشگاه در آستانه روز نیکوکاری تشکیل شده، اظهار کرد:  در این همایش از نیکوکارانی که به محیط های درمانی، آموزشی و پژوهشی دانشگاه کمک کرده اند تقدیر خواهد شد. اما امسال تفاوت هایی با سالهای گذشته دارد که در جلسه امروز و جلسات بعدی به آنها پرداخته خواهد شد.
وی ادامه داد: تعریف خیرین و حمایت آنها با مدل سنتی که انجام می گرفت در همایش پیش رو تغییر می کند و دایره ی حمایت از دانشگاه گسترده تر می شود.  به طور مثال، یک دانشجو ممکن است بضاعت مالی نداشته باشد ولی به لحاظ فکری ایده هایی ارائه دهد که ارزش آن از هزاران ریال پول بیشتر باشد.
دکتر گتمیری افزود: تاکید می کنم این جلسه برای ایجاد هماهنگی بین واحدها ی مختلف دانشگاه است تا همایش پیش رو بهتر برگزار شود. چند ماهی است که رئیس دانشگاه به ضرورت تاسیس بنیاد حامیان دانشگاه پی برده و تلاش می شود که ضرورت ها و اهداف آنها در بدنه دانشگاه محقق شود.
مسول بنیاد حامیان دانشگاه با بیان اینکه، تعریف کمک حامیان دانشگاه از کمک نقدی صرف باید خارج شود و هر کس به هر نحوی که می تواند حمایت خود را انجام دهد، تصریح کرد: از زمانی که به عنوان یک درمانگر در بیمارستان خدمت می کنم پرستارانی را می شناسم که به واسطه ی تجربه ای که دارند  زمینه ساز کمک های قابل توجهی در درمان بیماران شده اند که موجب اثر بخشی فراوانی درحمایت از بیماران شده است. البته این سخن بدان معنی نیست که ارزش کمک های نقدی را نادیده بگیریم.
وی تاکید کرد: دفتر دانش آموختگان با افراد بسیاری در داخل و خارج دانشگاه در ارتباط است که با حمایت های فراوان مالی و تسهیل برخی فرآیندهای آموزشی با دانشگاه های دیگر همکاری دارند که بنیاد حامیان می تواند با جذب این افراد منابع آنها را جذب دانشگاه کند.
دکتر گتمیری ادامه داد: همچنین برخی شرکت های دانش بنیان که در حال حاضر ارزش افزوده قابل توجهی ایجاد می کنند با حمایت دانشگاه می توانند شرکت را اداره کنند و ضوابط هم حکم می کند بخشی از منابع آنها صرف دانشگاه شود. ولی گاهی حمایت های دانشگاه بسیار جدی تر است و این افراد نیز می توانند در اساسنامه شرکت حمایت دانشگاه را بگنجانند.
وی گفت: ممکن است در شهری دو یا سه پروژه نیمه کاره در حوزه سرطان اطفال یا پیوند یا دیالیز وجود داشته باشد که 60 یا 70 درصد آن پیشرفت کرده  ولی به بهره برداری نرسیده یا به بهره برداری رسیده و مشکلاتی دارد.  دیده شده گاهی خیری بنابر وصیتی که به او شده تاکید دارد آن سرمایه صرف فلان موضوع خاص شود و وقتی به آنها می گوییم که این حمایت را در تکمیل این پروژه بکار ببرید بر اساس تعصبی که به وصیت نامه دارد از انجام آن امتناع می کند و پروژه ای مشابه را شروع می کند که پس از او وراث حاضر به ادامه  تکمیل پروژه نیستند. برای اینکه پروژه های خیرین دچار تشتت نشود این  مبالغ باید با هدایت و حمایت هوشمندانه دانشگاه به عرصه برسد.
دکتر گتمیری افزود: در دانشگاه شخصیت های بسیار بارزی داریم که هر چند پزشک حاذقی هستند ولی از لحاظ سرمایه توان کمک ندارند. به عنوان مثال در بیمارستان شریعتی حدود دو یا سه دهه است که بخش پیوند مغز استخوان راه اندازی شده که از نظر پیوند مغز استخوان در دنیا اگر اول نباشد حتما دومین است و این ارزش افزوده ی بسیار بزرگی است.  یا در بیمارستان امام خمینی بخش پیوند کبد تاسیس شده که با هیچ قیمتی قابل محاسبه نیست. تعداد پیوند کبد در این بیمارستان به تنهایی از حداقل چند کشور  اروپایی بیشتر است. در حالی که یک پیوند کبد در اروپا حدود 900 هزار دلار است (حدود 13 میلیارد تومان ) در ایران کل هزینه پیوند برای وزارت بهداشت 25 میلیون تومان است.
 وی با بیان اینکه، این گونه کمک ها با عدد و ارقام قابل قیاس نیست، تصریح کرد: ما باید بتوانیم در فرآیند بنیاد حامیان آنها را شناسایی کنیم و  با تقدیر از آنها فرهنگ حمایت از دانشگاه و حمایت از فرآیندهای درمانی و آموزشی و پزوهشی را نهادینه کنیم.
دکتر گتمیری با اشاره به راه اندازی شبکه جهانی یوسرن توسط دکتر نیما رضایی اظهار کرد: راه اندازی این شبکه با ایجاد چالش مثبت علمی در دنیا اسم دانشگاه را در عرصه بین المللی مطرح کرد و جالب اینکه گروهی از دانشجویان در مرکز طبی کودکان در کنار کارهای علمی برای افزایش روحیه کودکان کارهای بسیار ارزشمندی انجام می دهند.
وی ادامه داد: در قانون هیات امنای دانشگاه ذکر شده که دانشگاه باید مستقل باشد و نباید به دولت تا این اندازه وابسته باشد به خصوص دولت های فعلی که توان مالی آنها در حال کاهش است.
دکتر گتمیری تاکید کرد: به زودی جلساتی با گروه های دانشجویی و کانون های دانش آموختگان در سطح دانشگاه برگزار خواهیم کرد. دانش آموختگانی که پتانسیل بالایی دارند و کارهای خیر بسیاری منجمله ساخت مدرسه ی استاد بهادری در کرمان انجام داده اند.
رئیس بنیاد حامیان دانشگاه با بیان اینکه، در کشوری که هشتاد و چند میلیون جمعیت با زبان و پوشش متفاوت دارد طبیعی است که اختلاف نظر و اختلاف عقیده وجود داشته باشد، تصریح کرد: تعداد قابل توجهی ممکن است با سلایق مدیران فعلی هماهنگی نداشته باشد و کمک هایشان را می خواهند از طریق شخصی اعمال کنند در حالیکه باید بستری ایجاد شود که با علایق و سلایق خودشان  کمک های خود را انجام دهند.
وی کمک به دانشجویان بی بضاعت را یکی از حمایت هایی عنوان کرد که می توان با برنامه ریزی منظم به انجام رساند و در ادامه خاطر نشان کرد:  گزارش هایی داریم که دانشجویی که در سطح علمی بسیار بالایی قرار دارد در امرار معاش دچار مشکل است که در صورت ادامه ممکن است به مشاغلی دست بزند که آینده او را تحت تاثیر قرار دهد در حالیکه اگر مورد حمایت قرار بگیرد آینده اش تضمین خواهد شد .
دکتر گتمیری ادامه داد: در همین اواخر گروه خیری مبلغ هنگفتی را می خواستند با روش سنتی خود برای دانشگاه هزینه کنند كه بدليل اختلالي كه ممكن بود با ورود این پول در چرخه درماني آن بیمارستان ایجاد شود با شروع آن پروژه مخالفت شد بنیاد حامیان وظیفه دارد با توجیه آنها این مبالغ را در راه صحیح مصرف کند. باید چند برنامه آماده داشته باشیم تا خیر از میان آنها یکی را برای کمک کردن انتخاب کند.
دکتر گتمیری ادامه داد: هر حمایتی که انجام می گیرد حامیان و دیگر افراد مخاطب باید بدانند که این حمایت در کجا صرف می شود و اثر بخشی آن چه اندازه است  در عین حال به صورت منظم تمامی واحدها نیازهایشان را اطلاع دهندتا بخشی از آن را سمن ها و سازمان های مردم نهاد تامین کنند.
وی گفت: باید انجام پروژه های بزرگتر در دل بنیاد حامیان مورد تایید قرار گیرد به عنوان مثال خیری قصد دارد در اسلامشهر  فلان مرکز دیالیز را ایجاد کند که شاید تاسیس آن در آنجا لزومی نداشته باشد که در این صورت باید فرد را متقاعد کنیم که در شهرستانی دیگر یا در بخش دیگری بنا به ضرورت این کار انجام گیرد.
دکتر گتمیری با اشاره با ساخت مهدی کلینیک در بیمارستان امام خمینی تصریح کرد: با وجود ساخت مهدی کلینیک و پروژه مرکز سرطان با تخریب 30 یا 40 درصد فضای فیزیکی، بزرگترین بیمارستان با هزارو یکصد تخت و بزرگترین مرکز آموزشی کشور  و بلکه خاورمیانه با وجود 14 مرکز تحقیقات دچار اختلال شده است. این پروژه چند ماه به دلایلی راکد ماند ولی در حال حاضر به لطف خدا ساخت آن مجدد صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه، با استفاده از نظرات کارشناسانه شما جلوی تصمیمات احساسی خیرین گرفته می شود و تعریف حمایت از دانشگاه در یک معنی وسیع ارائه خواهد شد، تاکید گرد: فکر می کنم با برگزاری این همایش همزمان با ایام احسان و نیکوکاری با فرهنگ سازی در دانشگاه علوم پزشکی تهران بسیاری از مفاهیم را در قالب یک الگو و طرح جدیدی در سطح کشور تغییر و ارائه خواهیم داد و از طریق معرفی الگوها بستر حمایت از دانشگاه متحول خواهد شد.
دکتر گتمیری گفت: در عین حفظ احترام به خیرین، کمک های مالی آنها را جذب بنیاد حامیان دانشگاه کنید و با تقدیر از افرادی که اثر بخشی بهتری از لحاظ کمی و کیفی داشته اند این مهم را گسترش دهید.
رئیس بنیاد حامیان دانشگاه ادامه داد: دفتر دانش آموختگان با همکاری ستاد اجرایی معاونت فرهنگی چاپ بنرها و پلاکاردها، تولید خبر برای وب سایت دانشگاه را برعهده خواهد داشت تا مفهوم حمایت از دانشگاه که مفهم گسترده تری نسبت به گذشته است شکل واحدی داشته باشد و در محتوا سخن از آمار و ارقام برای خود فرد باشد.
وی در پایان خاطر نشان کرد: دانشگاه باید مولد ثروت باشد و افراد متمول باید از کمک به چنین دانشگاهی که بهترین نخبگان کشور در آن تحصیل می کنند به خود ببالند. دفتر دانش آموختگان و معاونت فرهنگی دانشگاه در فرآیند این حرکت مقدس از هیچ تلاشی دریغ نخواهند کرد.
در بخش دیگری از این نشست، سعادت سرپرست اداره خیرین و اوقاف دانشگاه با اشاره به شرح وظایف هر یک از رابطان خیرین در برپایی این همایش، به ارائه معیارهای انتخاب رابط خیرین کارآمد و فعال توسط هر یک از آنها پرداخت و عنوان کرد: برای بسترسازی هرچه بهتر این مراسم لازم است خیرین ویژه و شاخص با گزارشی از عملکرد و معیار های معرفی ایشان به دبیرخانه این همایش معرفی شوند و همچنین مصاحبه ای از خیرین در کلیه واحدها صورت پذیرد تا ضمن ترویج فرهنگ کار خیر، کمک به جمع آوری مستندات لازم در این مراسم صورت گیرد.
 وی در ادامه به لزوم تسریع در ثبت موسسه خیریه بیمارستانی پیرو دستور مقام وزارت اشاره کرد و از بیمارستان هایی که موفق به ثبت موسسه خود شده اند درخواست کرد گزارشی از اقدامات خود در روند افزایش جلب مشارکت های مردمی و اقدامات موثر در این موسسات، به اداره خیرین و اوقاف دانشگاه ارسال کنند تا سایر بیمارستان ها بتوانند از تجربیات آنها در زمینه ثبت موسسه خیریه بیمارستان خود اقدام کنند.
در پایان دکتر زاهدی تشکیل کمیته های اجرایی همایش خیرین را ضروری دانست و گفت: برای یکسان سازی در کلیه واحدها، الگوی یکسانی از سوی بنیاد حامیان دانشگاه در اختیار آنها قرار خواهدگرفت تا واحدها از این الگو برای چاپ عملکرد خیرین در واحدهای خود و اعلام نیازها در روز مراسم استفاده کنند.
وی افزود: امید است با همکاری رابطان، مسئولان و کارشناسان مرتبط با حوزه کاری مشارکت های مردمی و خیران در دانشگاه بتوانیم مراسمی فاخر و نتیجه بخش برای عزیزان خیر و فعال در عرصه سلامت برگزار کنیم.
توضیح اینکه، این نشست با حضور دکتر مهدی نوروزی مدیر مشارکت های اجتماعی و مردمی دانشگاه، دکتر سید منصور گتمیری، قائم مقام رئیس دفتر دانش آموختگان و مسئول راه اندازی بنیاد حامیان دانشگاه، شعله سعادت سرپرست اداره خیرین و اوقاف، دکتر مریم صابری، مسئول اداره سمن ها، دکتر مریم زاهدی، مدیر امور عمومی دفتر دانش آموختگان و رابطان خیرین واحدهای تابعه برگزار شد.

خبر: شعله سعادت، فریبا مقدم
عکس: حسین میری

کلمات کلیدی
تهیه کننده: