رئیس دانشکده پزشکی: برنامه بازنگری آموزش پزشکی (پزشکی 90) حاصل تلاش 15 ساله مسئولان و استادان دانشکده است

دکتر نفیسی تربیت دانشجوی پزشکی عمومی را نیازمند کار جمعی دانست و گفت: این کار، همکاری مسئولان از دانشکده پزشکی تا روسای بیمارستان ها، بخش ها و اعضای هیات علمی را می طلبد.

به گزارش روابط عمومی دانشکده پزشکی، در هفتمین جلسه شورای عالی بازنگری که  روز شنبه  13 بهمن 97 با حضور دکتر کریمی رئیس دانشگاه و اعضای شورای عالی بازنگری دوره پزشکی عمومی در سالن شورای دانشگاه برگزار شد، دکتر نفیسی گفت: این جلسه اولین گزارش بازنگری در دوره جدید دانشگاه است و آخرین گزارش بازنگری دوره پزشکی عمومی مربوط به سال 96 بود.
وی افزود: این گزارش حاصل تلاش دو دهه فعالیت دانشکده و دانشگاه است که از سال 84 آغاز و در سال 90 وارد فاز اجرایی شد و از همان زمان با روند رو به جلو به فعالیت خود ادامه داده است و سعی شده در حین اجرای برنامه ایرادات برطرف شده و اکنون در حال بازنگری دوره های کارآموزی، کارورزی و اصلاح مراحل آن هستیم.
دکتر نفیسی برنامه پزشکی 90را حاصل تلاش 15 ساله اساتید در دانشکده دانست و گفت: جمع بندی نهایی این گزارش نشان می دهد دانشکده پزشکی به تنهایی نمی تواند یک پزشک توانمند تربیت کند  بلکه یک پروسه و تلاش جمعی است که نیازمند همکاری روسای بیمارستان ها، معاونین آموزشی بیمارستان ها، روسای بخش ها، اعضای هیات علمی و مسئولین دانشگاه است.
وی افزود: نکته ای که نباید از آن غافل شد این است که دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران خود را در حد پزشک عمومی نمی دانند بلکه از همان ابتدای ورود به دانشگاه چشم انداز آینده خود را در کسوت متخصص یا فوق تخصص ترسیم کرده اند از این رو مسئله انگیزه دانشجویان را در فراگیران بعضی از مهارت ها را تحت الشعاع قرار می دهد اما ما باید تمام تلاش خود را برای برطرف کردن نقاط ضعف بکار بگیریم.
رئیس دانشکده پزشکی در راستای تقویت آموزش دوره پزشکی عمومی در بخش بالینی خواهان افزایش ارتباط با بیمارستان ها و تقویت قدرت و پررنگ تر شدن نقش معاونین آموزشی بیمارستان ها شد.
در ادامه اعضای حاضر در جلسه نظرات خود را بیان کردند که مقرر شد در جلسه آتی شورا که در 6 ماه آینده برگزار خواهد شد نقاط ضعف و موارد مطرح شده اصلاح، بررسی و اعلام گردد.
دکتر سهراب پور معاون آموزشی دانشگاه، با اشاره به تلاش‌های بسیاری که در بازنگری پزشکی 90 صورت گرفته گفت: در شرایطی که ارتقا دوره پزشکی عمومی در کشور مطرح نبوده، تیم توانمندی در دانشکده پزشکی روی این مقوله کار کردند و این بازنگری صورت گرفته و تاکنون پیشرفت‌های خوبی هم داشته است.
وی با بیان اینکه کارهای انجام ‌نشده بسیاری در زمینه بازنگری پزشکی 90 وجود دارد گفت: باید ارتباط بخش‌های بالینی و بیمارستان‌ها با دانشکده پزشکی بیشتر شده و بخش‌های جنرال برای آموزش دانشجویان تقویت شوند.
در ادامه دکتر امینی مشاور رییس دانشگاه، با بیان اینکه تدوین و  بازنگری پزشکی 90 کار دشواری است که در دانشکده پزشکی صورت گرفته افزود: با توجه به اینکه  سند توانمندی‌های دانش‌آموختگان دوره پزشکی عمومی تدوین‌شده است بایستی ارزیابی مقایسه‌ای از فارغ‌التحصیلان ورودی 90 و سال‌های قبل انجام شود.
وی این ارزیابی را در تشخیص بهبود کیفیت آموزشی مؤثر دانست و گفت: باید بدانیم تلاش‌های بسیاری که برای بازنگری پزشکی 90 صورت گرفته، نتیجه مطلوبی در توانمندسازی فارغ‌التحصیلان جدید، به نسبت دوره‌های قبل دارد یا خیر؟
دکتر رضایی معاون درمان دانشگاه نیز در این جلسه گفت: ما باید محیط آموزش را با محیط طبابت تطبیق دهیم در واقع مبنای تمرکز ما آموزش در بیمارستان ها با محوریت درمان است و با توجه به نیاز جامعه که سلامت محوری است فارغ التحصیلان باید خدمات جامع و در عین حال مقرون به صرفه ارائه کنند.
در ادامه دکتر جهانشیر مدير مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكی تا کید کرد: هر بیمارستان باید خود را معادل دانشگاه بداند و نقش و وظیفه آموزشی خود را در اولویت کاری خود قرار دهد و نیاز ها منطبق با نیاز کشور باشد.
پس ‌از آن، دکتر میرزازاده رئیس مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی کشور، با بیان اینکه ارتقا دوره پزشکی عمومی به‌تنهایی از عهده دانشکده پزشکی برنمی‌آید و نیاز به حمایت دانشگاه دارد افزود:  تغییر زیرساخت‌ها و بهبود کیفیت آموزش ازجمله کارهای بزرگی است که نیاز به حمایت دانشگاه دارد.
وی افزود: با توجه به اینکه سالانه حدود 300 تا 400دانشجو وارد دوره کارورزی می‌شوند بایستی زمینه آموزش آنان در بیمارستان‌ها فراهم شود و باید همه دست‌به‌دست هم دهیم تا چالش‌های متعدد پیش روی آموزش آنان از میان برداشته شود.
دکتر دهپور نیز با اشاره به خوب بودن برنامه بازنگری، اجرای آن را نیازمند مجریان خوب دانست و گفت: در گروه ها عمدتا روال گذشته ادامه دارد و اساتید روند سابق کاری خود را ادامه می دهند که در این حوزه نیازمند تغییر و تحول کیفی هستیم.
در ادامه دکتر گلستانی نیز خواهان ارائه گزارش نتیجه توانمندی فارغ  التحصیلان شد و گفت: در بحث بازنگری در حوزه علوم پایه موفق ترین برنامه های آموزشی کلاس هایی بود که با مشارکت اعصای هیات علمی بالینی برگزار شده بود که البته تعداد این کلاس ها کم و بر اساس ارتباطات فردی میان اساتید بود.
دکتر عکاظی معاون آموزش پزشکی عمومی نیر منظم انجام شدن برنامه بازنگری پزشکی عمومی را مانند زنجیره ای دانست که اعضای هیات علمی، فراگیران به مثابه حلقه های آن هستند و کوچکترین خلل و اشکالی روند برنامه را دچا اختلال خواهد کرد.
گفتنی است رئیس شورای بازنگری و دوره پزشکی عمومی رئیس دانشگاه دکتر کریمی است و دکتر نفیسی رئیس دانشکده پزشکی، دکتر امینی مشاور رئیس رئیس دانشگاه، دکتر بیگلر معاون توسعه ، دکتر جهانشیر مدیر  مرکز مطالعات و توسعه آموزش، دکتر دهپور استاد گروه فارماکولوژی، دکتر رضایی معاون درمان دانشگاه، دکتر رؤیا ستارزاده معاون امور هیأت علمی و مسئول دفتر تعهد حرفه ای دانشکده پزشکی، دکتر سهراب پور، معاون آموزشی دانشگاه، دکتر سیما مدیر محترم توسعه آموزش دانشکده پزشکی، دکتر ظفرقندی استاد گروه آموزشی جراحی، دکتر عکاظی، معاون آموزشی پزشکی عمومی دانشکده پزشکی،دکتر گلستانی، استاد گروه بیوشیمی و دکتر میرزازاده از اعضای این شورا هستند.

مینا  محمدی
تهیه کننده:

مینا محمدی