دومین جلسه کمیته کنترل عفونت مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در سال 1401

رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره): وظیفه تیم مدیریت بیمارستان است که مسیر خدمت به بیماران را برای کارکنان هموار کند

در جلسه کمیته کنترل عفونت مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) ضمن بررسی آمار مراجعه بیماران کووید از ابتدای پاندمی تاکنون و شاخص‌های کنترل عفونت به موضوعاتی چون فرآیند خون‌گیری در اورژانس، استانداردهای کنترل عفونت در بخش‌های اسکوپی و راهکارهای تامین دارو پرداخته شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) دومین جلسه کمیته کنترل عفونت سه‌شنبه 20 اردیبهشت 1401 با حضور دکتر سید علی دهقان منشادی رئیس مجتمع، دکتر امیرحسین اورندی معاون درمان، دکتر محمدرضا صالحی معاون امور دانشگاهی، دکتر آرش سیفی رئیس بخش عفونی و مسئول کنترل عفونت، دکتر رحیم رئوفی فلوشیپ کنترل عفونت، دکتر امیر رمضانی PhD میکروب‌شناسی، پرستو آریاملو مدیر پرستاری، دکتر اسمعیل محمدنژاد دبیر کمیته کنترل عفونت و سایر اعضا در سالن شورای ریاست برگزار شد.

رئیس مجتمع بازخوردهای اساتید و همکاران را در اصلاح امور بسیار مهم و موثر خواند و گفت: در عین توجه به نقاط قوت و برجسته این مجموعه عالی درمانی، نقدهای شما عزیزان را بسیار ارزشمند می‌دانیم. اگرچه ما نیز در کنار شما عزیزان در بخش‌ها حضور داریم ولی با توجه به گستردگی مجتمع امکان رصد هم‌زمان تمامی بخش‌ها نیست. سیستم مدیریتی بیمارستان از بازخوردهای شما کاملا استقبال می‌کند و وظیفه خود می‌دانیم که باهدف خدمت و خیررسانی به بیماران، مسیر را برای فعالیت همکارانمان راحت‌تر کنیم.

دکتر دهقان آموزش چهره به چهره و نظارت افراد مجرب کادر پرستاری بر نحوه خون‌گیری را در اصلاح خطاهای احتمالی موثر خواند و تصریح کرد: بنا به‌ضرورت و طبق مصوبه این کمیته، ازاین‌پس تنها پرستاران می‌توانند در بخش اورژانس اقدام به خون‌گیری از بیماران کنند.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت نحوه سهمیه‌بندی داروها با توجه به جایگاه کشوری مجتمع و حجم بالای مراجعین با توجه به سیر نزولی کووید و مسائل اقتصادی کشور؛ خرید متمرکز داروهای داروخانه‌های بیمارستانی از سوی معاونت غذا و دارو را یک رویداد مثبت دانست و گفت: این بیمارستان مختص شهر تهران نیست و از اقصی نقاط کشور برای درمان‌های پیچیده به ما مراجعه می‌کنند. ازاین‌رو در تامین منابع دارویی این مرکز، نیاز به نگاه ویژه مسئولان مربوطه است.

رئیس مجتمع امکان یا عدم امکان ایجاد بخش آندوسکوپی در هر یک از بیمارستان‌های مجتمع را منوط به نتایج ارزیابی واحد کنترل عفونت و رعایت استانداردهای لازم عنوان کرد و افزود: پذیرفتن آسیب‌های جدی قابل پیش‌بینی برای ارتقای یک بخش به‌هیچ‌وجه منطقی نیست و باید به دنبال راهکارهای جدید بود.

دکتر سیفی با اشاره به اقدامات تیم کنترل عفونت مجتمع در اجرای برنامه‌های یادآور به مناسبت پنجم ماه می (15 اردیبهشت) روز جهانی بهداشت دست گفت: «باهم متحد شویم برای ایمنی بیمار» شعار امسال سازمان بهداشت جهانی برای این روز بود.

مسئول کنترل عفونت مجتمع بر لزوم رعایت پروتکل بهداشت دست و بهداشت محیط در فرآیند نمونه‌گیری تاکید کرد و با اشاره به برخی چالش‌های مقاومت‌های میکروبی گفت: باید برای رفع برخی محدودیت‌های دارویی مربوط به درمان میکرو ارگانیسم های گرم منفی چاره‌جویی کنیم.

دکتر محمدنژاد نیز در این جلسه گزارشی از روند پیشرفت مصوبات جلسات قبل، آمار مراجعه بیماران مبتلا به کووید 19 از ابتدای پاندمی تاکنون، شایع‌ترین میکروارگانیسم ها و وضع شاخص‌های کنترل عفونت مجتمع در سال 1400 را ارائه کرد.

 

 

 

 

 

نجمه باهو
تهیه کننده:

نجمه باهو

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *