رئیس مرکز قلب تهران روز دندانپزشکی را به کارکنان این واحد تبریک و تهنیت گفت

دکتر علی واشقانی فراهانی با حضور در واحد دندانپزشکی مرکز قلب تهران ضمن تبریک این روز و خسته نباشید به آنان از فعالیت های این واحد کلینیکی تقدیر و تشکر کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مرکز قلب تهران، روز سه شنبه 23 فروردین 1401 همزمان با روز دندانپزشکی، رئیس مرکز قلب به همراه مدیر روابط عمومی از بخش دندانپزشکی مرکز دیدن و با دندانپزشکان و کارکنان این واحد گفتگو کرد.
دکتر فراهانی با تقدیر از فعالیت های این واحد کلینیکی و خدمات ارزنده آنان، از اهمیت بهداشت دهان و دندان خصوصاً برای بیماران قلبی یاد کرد.
وی با تبریک 23 فروردین روز دندانپزشکی از دندانپزشکان و کارکنان این بخش قدردانی و خدمات ارزنده آنان را ستود.
به همین مناسبت گفتگویی با دندانپزشکان مرکز قلب تهران انجام شد که در زیر می خوانیم:
در خدمت استاد دندانپزشکی مرکز قلب تهران دکتر علیرضا معززی هستیم، ضمن عرض تبریک به مناسبت روز دندانپزشکی چرا 23 فروردین بعنوان این روز نامگذاری شده است؟
مجلس شورای اسلامی در۲۳ فروردین سال۱۳۶۰ به‌منظور گسترش و پیشرفت خدمات درمانی و بهداشتی دهان و دندان در مناطق محروم کشور و روستا‌ها، قانونی با عنوان «طرح تربیت بهداشت‌کاران دهان و دندان» را تصویب کرد. در این قانون، مجلس، وزارت بهداشت و درمان را موظف کرد که داوطلبانی را برای تربیت در این دوره، جذب کند و پس از دادن آموزش‌های لازم، با مدرک فوق دیپلم، آنان را در مناطق محروم به خدمت گمارد تا از این طریق، ضمن ارائه خدمات اولیه، از شیوع بیماری‌های دهان و دندان جلوگیری نموده و اصل پیشگیری را مورد نظر قرار دهند. هیات وزیران در تاریخ اول دی‌ماه ۶۲، بنا به پیشنهاد جامعه اسلامی دندان‌پزشکان ایران، روز بیست و سوم فروردین‌ماه هر سال را که مصادف با تاریخ تصویب این طرح بود را به عنوان روز دندان‌پزشک نامگذاری کرد و مصوبه آن به امضای نخست وزیر وقت، رسید.
دکتر قدسی شما بعنوان یک دندانپزشک با تجربه چرا رشته دندانپزشکی را انتخاب کردید؟
یکی از مهمترین دلایلی که باعث شد رشته دندانپزشکی را انتخاب کنم این بود که به کار با دست خیلی علاقه  داشتم و شاید اگر رشته دیگری می خواندم انقدر موفق نبودم، دندانپزشکی در حقیقت یک هنر محسوب می شود چون شما با دست کار می کنید و کلا برای کسانیکه استعداد این را دارند که کار با دست را خوب انجام دهند رشته خوبی محسوب می شود.
در حال حاضر وضعیت بهداشت دهان و دندان را در جامعه چگونه ارزیابی می کنید؟
جامعه ما نیاز زیادی به رشته دندانپزشکی دارد و در جامعه بنا به دلایل مختلف چون بهداشت دهان و دندان در سطح پایینی قرار دارد می طلبد که تربیت دندانپزشکان مجرب در کشور ما بیشتر شود تا بتوانیم جامعه را از لحاظ بهداشت دهان و دندان به یک وضعیت پایداری برسانیم.
البته باید این را اضافه کنم که در سالهای اخیر به دلیل اطلاع رسانی هایی که صورت گرفته وضعیت بهداشت دهان و دندان مردم خیلی بهتر شده است اما راه درازی پیش رو هست و رادیو تلوزیون و اساتید دانشگاه ها باید برنامه جامعی را برای بالا بردن سطح آگاهی تمام اقشار جامعه ترتیب دهند و آموزش های لازم باید در این خصوص صورت پذیرد چرا که هنوز هم بهداشت دهان و دندان مردم در وضعیت مناسبی قرار ندارد و کودکان ما در مدارس بیشترین میزان پوسیدگی دندان و مشکلات دیگر را دارند و این فرهنگ سازی ها خیلی کمک می کند که جامعه از این وضع خارج شود و با توجه به اینکه هزینه های درمان بیماریهای دهان  و دندان بسیار بالا می باشد بهتر است که برای پیشگیری این فرهنگ سازی ها انجام شود.
دکتر معززی شما بعنوان کسی که سالهای زیادی در رشته دندانپزشکی فعالیت حرفه ای می کنید چه توصیه ای برای جوانهایی که تازه می خواهند وارد این رشته شوند دارید؟
در حقیقت مثل رشته های دیگر باید عشق به این رشته وجود داشته باشد و صرفاً مسائل مادی و چیزهای دیگر در نظر گرفته نشود چراکه کار دندانپزشکی جزو کارهای سنگین محسوب می شود و به دلیل پوزیشن هایی که در حین انجام کار باید داشته باشیم باعث فرسودگی زیادی برای اندام های مختلف بدن می شود و برای همین هم باید عاشق این کار بود تا سختی هایش باعث اذیت و جلوگیری از راندامان بهتر کار نشود.
از نظر علمی کشور ما در رشته دندانپزشکی چه جایگاهی در دنیا دارد؟
این سوال را می شود بطور خلاصه در 3 بازه زمانی پاسخ داد، در گذشته بنا به دلایل فکری، ساختاری، علمی و فرهنگی جایگاه خوبی در دنیا نداشتیم، در حال حاضر و حتی با توجه به تحریم هایی که صورت گرفته اما با تلاشهایی که انجام شده به جایگاه خوبی از نظر علمی و فرهنگی در دنیا دست یافته ایم و با برنامه ریزیهایی که در این حیطه انجام شده در آینده نیز انشالله به جایگاه والاتری در منطقه و دنیا خواهیم رسید.

سید محسن  اسماعیلی
تهیه کننده:

سید محسن اسماعیلی

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *