سمپوزیوم بررسی طب سنتی ایرانی در وین برگزار شد

ویژگی های تاریخی، مشابهت های فلسفی و رویکرد های درمانی دو مکتب طب سنتی ایرانی و اروپایی ارزیابی شد.

به گزارش روابط عمومی دانشکده طب سنتی، سمپوزیوم بررسی طب سنتی ایرانی و اروپایی با حضور صاحبنظران ایرانی و اتریشی در آکادمی طب سنتی اروپایی شهر وین برگزار شد.
دکتر امیرهومن کاظمی معاون بین الملل دانشکده طب سنتی درخصوص مباحث ارائه شده در این سمپوزیوم گفت: در این سمپوزیوم دو روزه، دکتر شهرزاد ایران نژاد با ذکر تاریخچه ای از طب در یونان باستان، دوره نهضت ترجمه اسلامی، دوران طلایی شکوفایی طب در ایران پس از اسلام و دوره قاجار، به بیان فراز و نشیب پزشکی و مفاخر بزرگ آن از آندلس و یونان تا ایران و هند پرداخت.
دکتر کارل هینز اشتینمتز عضو آکادمی بین المللی طب تلفیقی وین نیز با بیان تاریخچه ای از سیر تکوین طب سنتی اروپایی و زمینه های تاریخی آن، به واکاوی نگاه فلسفه این طب و ارتباط آن با مکاتب دیگر طبی پرداخت.
مشاور بین الملل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه افزود: در این سمپوزیوم دکتر میثم شیرزاد عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران مبانی طب سنتی ایرانی را تشریح و به ذکر جایگاه مزاج و اخلاط در تشخیص اختلالات مختلف پرداخت.
دکتر گرهارد کوگلر عضو آکادمی طب سنتی اروپایی نیز سخنران دیگر این سمپوزیوم بود که با تشریح ویژگی های درمانی در طب اروپایی، مطالبی در زمینه جایگاه تشخیص و درمان در این مکتب طبی ارائه کرد.
در این همایش همچنین دکتر مهدی علیزاده عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران روش های تشخیصی در طب سنتی ایران و نگاه بالینی ویژه این مکتب پزشکی را توصیف کرد.
در بخش پایانی سمپوزیوم نیز پانل تخصصی با حضور تمامی سخنرانان برگزار شد و رویکرد مقایسه ای بین دو مکتب طبی مورد بررسی حاضران قرار گرفت. گفتنی است حاضران ضمن تأکید بر اشتراکات فراوان، به لزوم برگزاری همایش های دیگر به منظور بررسی بیشتر این دو مکتب به صورت تخصصی تأکید کردند.
دکتر کاظمی همچنین در ادامه اظهار کرد: بر اساس تفاهم نامه ای که سال گذشته بین دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران و کالج طب سنتی اروپایی اتریش امضا شد، تاکنون چندین کارگاه و سخنرانی معرفی طب ایرانی در اتریش برگزار شده و همچنین تعدادی از پزشکان اتریشی به عنوان دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی تهران دوره گذرانده اند که این موفقیت بین المللی مهمی برای طب سنتی ایرانی محسوب می شود.
معاون بین الملل دانشکده طب سنتی همچنین از میزبانی «همایش معرفی طب ایرانی» توسط چین خبر داد و افزود: اتخاذ این تصمیم در جریان ملاقات دکتر محمود خدادوست مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت با دکتر «جانگ بولی» رئیس آکادمی طب سنتی کشور چین در شهر پکن صورت گرفت و طرف چینی موافقت کرد که درهمایش یاد شده طب سنتی ایرانی به بهترین شکل ممکن به جامعه پزشکی این کشور معرفی شود.
وی همچنین از ملاقات مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با «لیوبا یوان» رئیس فدراسیون جهانی طب سوزنی و سایر مقامات فرهنگستان طب سنتی کشور چین خبر داد که در دیدارهای صورت گرفته چگونگی راههای گسترش همکاریها و توسعه مناسبات فی مابین بررسی شد.
دکتر کاظمی در عین حال یادآور شد؛ در ملاقات های صورت گرفته دو طرف در خصوص وضعیت آموزش، پژوهش، خدمات درمانی، پوشش بیمه، سیاست گذاری های سلامت در حیطه طب سنتی و مکمل در دو کشور آشنا شدند و به بحث و تبادل نظر درباره مسائل مورد علاقه پرداختند.
بر اساس اعلام مشاور بین الملل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همایش معرفی طب ایرانی سال آینده برگزار می شود که تاریخ دقیق آن متعاقبا اعلام خواهد شد.
گفتنی است حضور محمود خدادوست مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در شهر پکن به منظور شرکت در مراسم شصتمین سالگرد تاسیس دانشگاه طب سنتی پکن به عنوان اولین دانشگاه طب سنتی این کشور صورت گرفته است./ق

خاطره  فهیمی
تهیه کننده:

خاطره فهیمی