شب قدر هنگامه حتمی شدن تقدیرها

یا منْ یشْفی الْمرضی(جوشن کبیر بند41)؛ مدافعان سلامت جلوه‌هایی زیبایی از خدمت به خلق و برپایی احیای شب‌های قدر را بر بالین بیماران به نمایش می‌گذارند.

زمان اندکی باقی است برای دوباره نو شدن، باید تلاش خود را دوچندان نمود تا در پناه رحمت خداوند قرار گرفت. آنچه مسلم است، نقش آشکار تلاش آدمی در رقم زدن سرنوشت خویش در شب قدر است. کسانی که اهل دعا و راز و نیاز و اهل شب قدرند، نقش خویش را در شب قدر به‌خوبی دریافته‌اند. تقارن شب‌های قدر امسال با شیوع این بیماری باعث شده کادر درمانی و پزشکی، متفاوت‌تری از سال‌های قبل تجربه کنند و تلاش‌های آنان که این روزها در خط مقدم جبهه مبارزه با این ویروس قرارگرفته‌اند و همچون سربازانی گمنام جان خود را برای نجات هم نوعان خود به مخاطره انداخته‌اند و در راستای تعهدشان لباس خدمتگزاری به بیماران را پوشیده و انجام‌وظیفه می‌کنند را  نمی‌توان نادیده گرفت، مدافعان سلامتی که وجدان کاری آن‌ها کمتر از اخلاص رزمندگان 8 سال دفاع مقدس نیست و با هیچ زبانی نمی‌توان قدردان زحمات این عزیزان بود و واژه سپاس در مقابل کار عظیم و ستودنی آنان واژه‌ای بس کوچک است.
گرچه در احادیث مرتبط با لیلة القدر، شب‌های نوزدهم و بیست و یکم و بیست و سوم ماه رمضان مطرح است ولی در همین روایات، هدایت به سمت شب بیست و سوم بیشتر به چشم می‌خورد. برخی روایات اعتبار شب بیست و سوم را بیشتر دانسته و این شب را لیلة القدر نامیده‌اند. سفیان بن سمط از امام صادق(ع) پرسید: امید می‌رود چه شب‌هایی از ماه رمضان لیلة القدر باشد؟ امام(ع) پاسخ داد: نوزدهم و بیست و یکم و بیست و سوم. دوباره پرسید: مورد اعتماد از این‌ها کدام است؟ امام فرمود: شب بیست و سوم.
امام صادق(ع) درباره اعمال شب قدر فرمود: شب نوزدهم و بیست و یکم و بیست و سوم ماه رمضان را غسل کن و در احیای این شب‌ها کوشش کن.
در ادامه فرمود: شب بیست و سوم شبی است که در آن هر امری بر اساس حکمت الهی تدبیر و جدا می‌شود. توجه عملی اهل‌بیت(ع) به شب بیست و سوم نیز بیانگر اعتبار بالای این شب است.
بنا به نقل امام علی(ع) در شب بیست و سوم ماه رمضان، درحالی‌که باران شدیدی آمده بود و مسجد مدینه را آب و گل فراگرفته بود و باوجوداینکه صورت مبارک رسول خدا(ص) گل‌آلود شده بود، دست از عبادت و شب‌زنده‌داری نمی‌کشید.
در روایتی از امام باقر(ع) نقل‌شده است که مردی در ماه رمضان خدمت پیامبر خدا(ص) آمد و به آن حضرت گفت: من در بیرون مدینه به سر می‌برم و شتر و گوسفنددارم که نمی‌توانم همه‌شب در مدینه حاضر شوم. دوست دارم شبی را به من معرفی کنی تا آن شب را به مدینه بیایم و در نماز و عبادت حاضر باشم. حضرت او را به نزد خود فراخواند و در گوش وی آن شب را معرفی نمود. آن مرد نیز وقتی شب‌های بیست و سوم ماه رمضان فرامی‌رسید، با همه خانواده و فرزندان و غلامان به مدینه می‌آمد و آن شب را می‌ماند و صبحگاهان به منزل خویش برمی‌گشت. همچنین در روایت دیگری نقل‌شده است که رسول خدا(ص) در شب بیست و سوم ماه رمضان به سر و روی خانواده‌اش آب می‌پاشید تا به خواب نروند و شب را به احیا بنشینند.
یحیی بن علا گفته است: امام صادق(ع) به‌شدت بیمار شدند پس فرمان دادند ایشان را به مسجدالنبی بردند و تا صبح بیست و سوم ماه رمضان در مسجد بودند. این‌گونه رفتارها نیز عامل هدایت عملی مسلمانان به‌سوی درک ارزش و اهمیت شب بیست و سوم است. برقراری پیوند بین حوادث قطعی شب قدر با شب بیست و سوم در احادیثی که مرتبط با شب بیست و سوم ماه رمضان است، اتفاقاتی که در شب قدر روی می‌دهد به این شب نسبت داده‌شده است.
گزارش حوادث لیلة القدر در بیان رویدادهای شب بیست و سوم، دلیل دیگری است که احتمال لیلة القدر بودن شب بیست و سوم را تقویت می‌کند. امام صادق(ع) فرمود: هرکس سوره عنکبوت و روم را در شب بیست و سوم ماه رمضان قرائت کند، او ای ابا محمد به خدا سوگند اهل بهشت است و در آن هیچ‌کس استثنا نشده است. مرحوم علامه مجلسی نیز در کتاب "زادالمعاد" می‌گوید: ‌اکثر احادیث معتبر دلالت دارد که شب بیست و سوم، شب قدر است.

شب بیست و سوم
شب بیست و سوم شبی است که در آن هر امری بر اساس حکمت الهی تدبیر و جدا می شود. توجه عملی اهل‌بیت (ع) به شب بیست و سوم نیز بیانگر اعتبار بالای این شب است. بنا به نقل امام علی (ع) در شب بیست و سوم ماه رمضان، درحالی‌که باران شدیدی آمده بود و مسجد مدینه را گل و آب فراگرفته بود و باوجوداینکه صورت مبارک رسول خدا (ص) گل‌آلود شده بود، دست از عبادت و شب‌زنده‌داری نمی‌کشید.
اعمال مخصوص شب بیست و سوم 
تلاوت سوره‌های عنکبوت و روم که امام صادق (ع) فرمود: که تلاوت کنند که این دو سوره در این شب از اهل بهشت است.
قرائت سوره‌های هم و دخان.
تلاوت قرآن کریم به هر مقدار که توانستی.
هزار مرتبه سوره قدر.
خواندن و تکرار دعای« اللهم کن لولیک حجة ابن الحسن ...
دعای «اللهم امددلی فی عمری واوسع لی فی رزقی ...
 
دعای «یا باطنا فی ظهوره و یا ظاهراً فی بطونه...
منبع: مفاتیح‌الجنان

محبوبه بهلولی
تهیه کننده:

محبوبه بهلولی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *