دکتر خسرو صادق نیت:

مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) نقطه اتکا و امید مردم و مسئولان در بحران‌های ملی است

رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در گفت‌وگو با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه از جایگاه ویژه و حضور اساتید برجسته ملی و بین‌المللی، تلاش بی‌وقفه مسئولان و کارکنان در ارائه خدمات باکیفیت به بیماران کووید و غیر کووید و اقدامات اصلاحی انجام‌شده در سال‌های اخیر برای بهبود زیرساخت‌ها و تجهیزات در این مرکز سخن گفت.

 دکتر خسرو صادق نیت ,

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران،  دکتر خسرو صادق نیت، رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در گفت‌وگو با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه، با اشاره به یک هزار و دویست تخت بستری در این مرکز توضیح داد: البته با مجموع تخت‌های غیررسمی که شامل تخت‌های بستری اتاق‌های عمل، آنژیوگرافی، آندوسکوپی، برونکوسکپی، زایمان طبیعی (Labor) در پنج ساختمان مستقل بیمارستان امام، بیمارستان ولیعصر، انستیتو کانسر، ساختمان مغز و اعصاب و ساختمان تصویربرداری می‌توان گفت این مجتمع در حال حاضر بیش از یک هزار و پانصد تخت بستری دارد.

جایگاه ویژه آموزشی درمانی مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)
وی فعالیت‌های آموزشی را یکی دیگر از ویژگی‌های شاخص این مرکز خواند و افزود: حضور بیش از چهارصد متخصص و عضو هیئت‌علمی تراز اول کشور و بیش از چهار هزار و دویست دانشجو در رده‌های مختلف که از این میان حدود هزار دانشجو از دستیاران تخصصی و فوق تخصصی و رتبه‌های برتر رشته‌های خود هستند در این مرکز، گویای برجستگی‌های آموزشی مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در کشور است.
وی در ادامه گفت: همچنین روزانه بالغ‌بر دوازده هزار بیمار به این مجتمع مراجعه می‌کنند و خدمت می‌گیرند؛ که بیش از پنجاه‌درصد آنان از سایر ‌نقاط کشور به دلیل این‌که درمانشان مشکل بوده و یا امکان درمانشان در مراکز دیگر میسر نبوده به‌صورت رسمی و غیررسمی به ما ارجاع داده‌شده و یا خود مراجعه می‌کنند که نشان از اهمیت مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) و مسئولیت بالای تیم مدیریت و رهبری آن داشته و طبعاً نسبت به اتفاقات این مجتمع نیز حساسیت بیشتری در جامعه وجود دارد.

قطب علمی سرطان کشور
دکتر صادق نیت افزود: بیش از پانصد تخت این مجتمع به تشخیص و درمان انواع مختلف بیماری‌های سرطان اختصاص دارد؛ بنابراین هرچند انستیتو کانسر با یک‌صد و هشتاد تخت بستری قطب علمی سرطان کشور است ولی سایر بخش‌های این مجتمع نیز در تکمیل خدمات موردنیاز بیماران سرطانی همکاری می‌کنند.

یکی از مراکز مهم پیوند کشور
این عضو هیئت‌رئیسه دانشگاه یادآور شد: بیمارستان امام (ره) یکی از مهم‌ترین مراکز پیوند کشور است، تمام پیوندها ازجمله؛ پیوند قلب، ریه، کبد، پانکراس، کلیه، مغز استخوان و … در این مجتمع انجام می‌شود. حتی در بحران کرونا و در همین یکی دو هفته گذشته نیز چندین عمل جراحی پیوند قلب و کبد داشتیم.

سانتر کشوری بیماری‌های نادر و پرخطر
دکتر صادق نیت در ادامه مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) را سانتر کشوری بسیاری از بیماری‌های نادر و پرخطر عنوان کرد و افزود: از خصوصیات بارز مجتمع این هست که سانتر کشوری مادران پرخطر، بیماران هموفیلی و ایدز است. همچنین بیماران مبتلا به بیماری‌های نادر، پرخطر و پیچیده از نقاط مختلف کشور چه ازنظر درمانی و چه آموزشی توسط اساتید گروه‌های تخصصی مربوطه در این مرکز بررسی و درمان می‌شوند.

حضور فعال در بحران‌های کشوری
وی مجتمع بیمارستانی امام خمینی را نقطه امید و اتکا مردم و مسئولان در بحران‌های شهری و کشوری دانست و اظهار کرد: این مرکز به دلیل مسئولیت ملی خود در تمامی بحران‌های کشوری اعم از زلزله کرمانشاه، سقوط اتوبوس دانشجویان و … که آخرینش بحران کرونا بود حضوری فعال داشته و دارد.

آخرین نقطه امید بیماران ناتوان
دکتر صادق نیت تصریح کرد: مجتمع بیمارستان امام خمینی (ره) آخرین نقطه امید بیماران است و اگر بیمارستان‌های دیگر از ارائه خدمت به آنان ناتوان باشند این مرکز سعی می‌کند خدمات موردنیاز را به بهترین نحو انجام دهد. در سقوط اتوبوس حامل دانشجویان، مجتمع بیمارستانی امام به‌تنهایی ۱۶ دانشجوی بسیار بدحال را که در مورد ۷ نفر از آن‌ها امید به زندگی کمی داشتیم پذیرش کرد و خوشبختانه از این تعداد دانشجوی بدحالی که به ما ارجاع شد هرچند با صرف زمان زیادی اما همگی به‌سلامت بیمارستان را ترک کردند.

باند هلیکوپتر بحران در مجتمع
وی یادآور شد: بعضی هفته‌ها هرروز و بعضاً روزی دو فرود بالگرد اورژانس هوایی در بیمارستان داریم که از اقصی نقاط کشور بدحال‌ترین بیماران اورژانسی و حادثه‌دیده را به ما ارجاع می‌دهند، در بحران کرونا هم شاهد حضور تمام‌قد مجتمع بودیم؛ در حال حاضر بیش از پانصد تخت ما فقط به بیماران کرونایی اختصاص پیداکرده و روزانه صدها بیمار را پذیرش می‌کنیم؛ در چند روز گذشته علاوه بر تکمیل ظرفیت بیماران بستری در بخش‌های عادی و ویژه کووید، پانصد بیمار بستری موقت نیز روزانه به‌صورت سرپایی در سه درمانگاه مجزا و با بیش از پنجاه تخت بستری که برای این امر فعال‌شده خدمت می‌گیرند، درحالی‌که در موج‌های قبلی این بیماران نیز در بخش‌های مختلف کووید بستری می‌شدند.

 

مجتمع بیمارستانی امام با قدمتی بیش از هشتاد سال
رئیس مجتمع بیمارستانی امام (ره) تصریح کرد: مجموعه‌ای بزرگ با حجم کاری بالا در یک ساختار فیزیکی هشتادساله، نیاز به اقدامات اصلاحی زیادی دارد؛ نگهداشت وضع موجود کار پیچیده‌ای است و مسلماً توسعه و ارتقای وضع موجود ضروری و البته یکی از وظایفی است که باید انجام دهیم. نیروی انسانی سرمایه اصلی بیمارستان است. با توجه ‌به نیروی انسانی بسیار ارزشمندی که داریم از پزشک گرفته تا پرستار، تکنیسین و مهندس، نیروهای تأسیسات، پشتیبانی و خدمات و درمجموع تمامی اساتید و کارکنان مجتمع در کرونا نشان دادند، حاضرند از جان خودشان برای سلامت مردم بگذرند و خدمت مطلوب ارائه دهند؛ بنابراین وظیفه مسئولان مجتمع بود تا بستری مناسب برای ارائه خدمات هر چه مطلوب‌تر به آن‌ها فراهم کنند.

برنامه‌های اساسی در اصلاح زیرساخت‌ها
دکتر صادق نیت افزود: باید زمینه‌های مناسب ارائه خدمت به مردم عزیزی که به این مرکز مراجعه می‌کنند را فراهم کنیم؛ بنابراین حفظ شرایط موجود و همچنین ارتقا را جزو برنامه‌های اساسی بیمارستان قرار داده‌ایم و در این محورها کارهای مختلفی اعم از اصلاح زیرساخت‌ها مثل بحث افزایش ظرفیت آب و اصلاح تأسیسات مربوطه، رفع مشکلات برق بیمارستان (ازجمله افزایش ظرفیت‌ برق بعد از گذشت سال‌ها، نوسازی پست‌های برق، ژنراتورها و …)، تهیه ظرفیت‌های جدید برای تأمین گاز بیمارستان، رفع مشکلات فاضلاب بیمارستان (که ده‌ها سال به چاه جذبی منتقل می‌شد و باعث فرونشست‌های خطرناکی در بیمارستان شده بود و در سال گذشته به سیستم فاضلاب شهری وصل شد) و دیگر اتفاقات زیرساختی بود که انجام‌شده است.
وی ادامه داد: حفظ و نوسازی تجهیزات بیمارستان یکی دیگر از بحث‌های مهمی بود که موردتوجه قرار گرفت، ده‌ها ونتیلاتور و مانیتور، دستگاه‌های بیهوشی، تجهیزات اتاق عمل، دستگاه‌های رادیولوژی و ماموگرافی و امکاناتی مثل مخازن اکسیژن مایع با خلوص ۹/۹۹ درصد که برای بیماران کرونایی مؤثرترین روش درمان و نیازی حیاتی است، بازسازی اتاق عمل‌ها، بازسازی و نوسازی تجهیزات هر دو CSR مجتمع، بازسازی آشپزخانه و نصب و راه‌اندازی تجهیزات آشپزخانه صنعتی و بازسازی تعدادی از بخش‌ها، همه این موارد کارهایی بود که انجام‌شده و شرایط مطلوب‌تری را برای پذیرش بیماران مهیا کرده است.

نصب و راه‌اندازی دستگاه‌های پیشرفته در مجتمع
دکتر صادق نیت با اشاره به حضور اساتید برجسته ملی و بین‌المللی در این مجتمع گفت: در کنار این امکانات لازم بود که ما تجهیزات به‌روز را مهیا و در اختیار اساتیدی که نه‌تنها در کشور بلکه خیلی از آن‌ها در دنیا افراد شناخته‌شده‌ای هستند، قرار دهیم تا بتوانند به بیماران، خدمات شایسته‌تری را ارائه دهند.
وی در ادامه گفت: بنابراین ما تجهیزات بسیار پیشرفته همچون دستگاه پت اسکن، براکی تراپی، ماموگرافی، اسپک سی تی و چهار دستگاه آنژیوگرافی عروق و قلب، دو دستگاه شتاب‌دهنده (که جزو پیشرفته‌ترین فنّاوری‌های جهان است) در این سال‌ها با کمک دانشگاه، معاونت درمان وزارت بهداشت و هیئت‌امنای ارزی برای بیمارستان خریداری کردیم که اکثر آن‌ها نصب و راه‌اندازی شده است.
رئیس مجتمع در ادامه گفت: ساخت فضای فیزیکی در شان بیماران عزیز و اساتید گرامی و کارکنان پرتلاش مجتمع جزو برنامه‌هایی بود که می‌توانست بسیاری از کاستی‌ها را جبران کند؛ پروژه مهدی کلینیک از ۱۰ سال پیش شروع و از حدود پنج سال گذشته، پس از یک توقف چندساله دوباره فعال شد که خوشبختانه با پیشرفتی کم‌نظیر نزدیک به بهره‌برداری و مراحل تجهیز آن در حال انجام است و امیدوارم در آینده نزدیک به بهره‌برداری برسد.
دکتر صادق نیت در خصوص مراحل پیشرفت پروژه انستیتو کانسر اظهار کرد: ساخت این پروژه شش‌صد تختخوابی از دوازده سال پیش شروع‌شده بود تا سال گذشته پیشرفتی حدود ۱۰ درصد داشت؛ اما خوشبختانه با حضور یکی از خیرین بزرگوار شتاب بی‌نظیری گرفت و در یک سال اخیر اسکلت آن تقریباً تا ۹۰ درصد پیشرفت کرده و امروز پیشرفتمان به بیش از ۲۵ درصد رسیده است. هم‌زمان برای ارتقا خدمات رادیولوژی انستیتو کانسر با کمک این خیٌر سلامت، سه بونکر نیز ساخته‌شده که رو به اتمام است.

توضیحات رئیس مجتمع بیمارستانی امام (ره) در خصوص خرید دستگاه سی تی سیمیلاتور
وی یادآور شد: علاوه بر تهیه شتاب‌دهنده‌های جدید و ساخت بونکرها یکی دیگر از معضلاتی که داشتیم نیاز بیماران به امکانات تشخیصی کامل‌تر بود. یکی از این دستگاه‌های تشخیصی، دستگاه سی‌تی‌اسکنی بود که به تشخیص محل دقیق تومور و طراحی درمان رادیوتراپی بیماران کمک می‌کرد و تا قبل از آن بیماران باید به مرکز تصویربرداری و یا به مرکز طبی (که در فاصله چندصدمتری از انستیتو کانسر قرار دارند) مراجعه می‌کردند.
دکتر صادق نیت در ادامه با اشاره به تلاش‌ها و پیگیری‌های مسئولان مجتمع در تأمین مالی و خرید دستگاه سی تی سیمولاتور گفت: با بیش از دو سال تلاش مستمر، مذاکرات با مسئولان مربوطه و گرفتن کمک‌های مالی این دستگاه هم خریداری و به کشور حمل شد.
وی در خصوص فرآیند لجستیک تجهیزات پیشرفته در سیستم‌های دولتی توضیح داد: روال تهیه تجهیزات پیشرفته‌ای همچون پت اسکن، اسپک سی تی، شتاب‌دهنده‌های پیشرفته، آنژیوگرافی‌های عروق و قلب در سیستم‌های دولتی به این صورت است که شرکت‌های نمایندگی بعدازاینکه بحث مالی حل‌وفصل شد، دستگاه را وارد گمرک می‌کنند و تحویل گرفتن از گمرک و حمل به محل راه‌اندازی را بیمارستان باید انجام دهد؛ بعدازآن نصب و راه‌اندازی مجدد توسط شرکت مربوطه در محل انجام می‌شود. در تمام دستگاه‌هایی که تاکنون خریداری و راه‌اندازی کردیم روال بوده و مدیران مجتمع دستگاه‌ها را از گمرک تحویل گرفته و بنا به پروتکل اعلامی شرکت نمایندگی به داخل بیمارستان منتقل می‌کنند و درنهایت شرکت مربوطه نصب و راه‌اندازی را انجام داده است.
رئیس مجتمع همچنین گفت: دستگاه سی‌تی‌ سیمولاتور هم چند روز گذشته پس از اخذ مجوز ترخیص از گمرک، مطابق با پروتکل‌هایی که شرکت نمایندگی اعلام کرده بود به داخل بیمارستان منتقل شد و بعدازآن نیز طبق پروتکل‌های اعلام‌شده مبنی بر این دستگاه نباید در معرض دما و رطوبت زیاد قرار بگیرد و باید در محلی مسقف باشد، اقدامات لازم انجام شد. طبق روال معمول، کار حمل‌ونقل بر اساس شیوه‌نامه‌های ابلاغی و اعلامی شرکت مربوطه صورت گرفت.
دکتر صادق نیت افزود: دستگاه سی تی سیمولاتور دوازده قطعه داشت که یازده قطعه آن توسط جرثقیل سی و پنج‌تنی که برای این کار قبلاً هم استفاده‌شده بود و همین مسیر را با وزنه‌ها و دستگاه‌های سنگین‌تر با موفقیت جابه‌جا کرده بود، جابه‌جا شد، اما متأسفانه در انتقال قطعه دوازدهم که وزن بیشتری نسبت به قطعات قبلی داشت به دلایل نامشخصی جرثقیل واژگون می‌شود و این واژگونی به ساختمان درمانگاه هم صدماتی را وارد می‌کند.
وی در ادامه توضیح داد: با صحبتی که با راننده‌ این جرثقیل کردیم و توضیحاتی که ایشان ‌داد؛ جرثقیل استانداردهای مربوطه را داشته و ازلحاظ وزن و انتقال با فرمول‌ها و استاندارد جرثقیل مشکلی با جابجایی قطعه نداشته و می‌توانسته قطعه مربوطه را جابه‌جا کند. البته این توضیحات نیاز به بررسی و کار کارشناسی دارد. دستگاه از یک ارتفاعی که میزانش خیلی هنوز مشخص نیست (احتمالاً یک تا دو متر) که البته این هم نیاز به بررسی کارشناسی دارد سقوط می‌کند. به‌هرحال علت سقوط جرثقیل برای ما هنوز مشخص نیست و نیاز به بررسی‌های قانونی و کارشناسی دارد که درخواست کردیم انجام شود.
دکتر صادق نیت گفت: هم‌زمان پیگیر این هستیم که تعمیرات قطعه مربوطه با هماهنگی شرکت مربوطه با حفظ کامل کیفیت انجام شود. مراحل قانونی آن آغازشده و امیدوارم هر چه سریع‌تر بتوانیم از دستگاه استفاده کنیم. نکته‌ مهمی که وجود دارد این است که همین دستگاه جرثقیل سی‌وپنج تنی چند ماه قبل دستگاه شتاب‌دهنده‌ مجتمع را که وزن قطعات آن بعضاً دو برابر این قطعه بوده به‌سلامت جابجا کرده است.
رئیس مجتمع با ابراز تأسف بسیار از وقوع این اتفاق افزود: حادثه واژگونی جرثقیل و صدمه به یکی از قطعات دستگاه سی تی سیمولاتور برای ما و همکارانمان در مجتمع بسیار ناگوار و در شرایط نفس‌گیر موج پنجم کووید یک فشار روحی مضاعف بود؛ برای اینکه همه بسیار خوشحال و امیدوار بودیم پس از دو تا سه سال تلاش بی‌وقفه با اضافه شدن این دستگاه به مجموعه تجهیزات پیشرفته انستیتو کانسر، می‌توانیم به بیماران سرطانی خدمات بهتری ارائه کنیم. امروز هم تمام تلاشمان این است که هر چه سریع‌تر اشکال پیش‌آمده را برطرف و دستگاه را راه‌اندازی کنیم.

ارائه خدمات به بیماران مبتلا به کووید و غیر کووید
دکتر صادق نیت در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به حجم مراجعات شبانه‌روزی بیماران کرونا در این موج و از طرفی مراجعه بالای بیماران بدحال غیر کرونا که نیاز به دریافت خدمات اورژانسی دارند، این روزها ضریب اشغال تخت مجتمع به ۹۹ و گاهی حتی به ۱۰۰ درصد می‌رسد. البته با تمهیداتی که از پیش اندیشیده شده در حال حاضر شرایط تحت کنترل است و همه کوشش کادر درمانی و پشتیبانی مجتمع بر این است تا هیچ خدمتی متوقف نشود.

الهام علی
تهیه کننده:

الهام علی

فیلم بردار
تدوین گر

فیلم ها

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *