مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، نگین سبز محدوده میدان توحید

در گفت و گویی با چند تن از مدیران مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، فعالیت های صورت گرفته در راستای احیاء و ترمیم فضای سبز این مجتمع را در سال 95 مرور کردیم.

گالری عکس یک
گالری عکس دو

به گزارش روابط عمومی مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، به مناسبت هفته منابع طبیعی در مصاحبه با تنی چند از مدیران مجتمع به بررسی فعالیتهای صورت گرفته در جهت ترمیم و پاسداشت فضای طبیعی این مرکز پرداختیم.
دکتر حق پرست معاون پشتیبانی، مهندس امامی مدیر پشتیبانی و شعبان نیا مسئول اجرایی پروژه احیا و ارتقای فضای سبز مجتمع در فضایی صمیمی پاسخگوی سوالات ما بودند.

در ابتدا بفرمایید پروژه احیا و ارتقای فضای سبز مجتمع از چه زمانی و با چه هماهنگی هایی شروع شده است؟
دکتر حق پرست: با توجه به اهمیت فضای سبز مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، بعنوان مهمترین نقطه سبز تنفسی محدوده میدان توحید و همچنین الزامات اعتباربخشی در راستای ایجاد محیط سالم و آرامش بخش برای بیماران و همراهان، بحث احیا و ارتقای محیط سبز و طبیعی مجتمع یکی از اولویتهای مورد توجه ویژه تیم مدیریت اجرایی مجتمع بوده است، به ویژه آنکه از نظر تاریخی نیز درختانی به قدمت سنی و همسال با بنای مجتمع داریم. به همین منظور پروژه بهسازی و بازسازی فضای سبز بیمارستان را به صورت جدی دنبال کردیم.

مهندس امامی: پیرو بررسی های صورت گرفته در مورد فضاهای سبز نیازمند به بازسازی و بهسازی و همچنین وضعیت درختان کهنسال مجتمع، از ابتدای سال 95 اقدام به طراحی و تقسیم بندی فضاهای مجتمع جهت اقدام عاجل کردیم و تقریبأ از مرداد امسال کلید اجرای کار زده شد که البته در این مسیر، شهرداری منطقه کمک شایانی در تمامی مراحل کرد.

چه اقداماتی در این پروژه انجام دادید؟
شعبان نیا: تقسیم بندی فضاهای باز و سبز مجتمع به 18 بخش نخستین گام برنامه ریزی ما بود. از مرداد امسال، 12 قسمت یعنی حدود 65 درصد فضاها با کمک خداوند متعال، مجهز به سیستم آبیاری مکانیزه اعم از مه افشان هوایی، آبیاری قطره ای و آب پاش های زمینی شد.
زیر و رو کردن یا به عبارتی بیل زنی خاک فشرده تمامی باغچه های مجتمع با مساحت تقریبی 100 هزار متر مربع و فنس کشی اطراف باغچه ها برای جلوگیری از تردد و آسیب رسانی به درختان و نهال ها از دیگر اقدامات مفید این پروژه بود.
خروج چند ده ریشه درخت خشکیده و هرس تمامی درختان اعم از کاج، سرو و اکالیپتوس در مدت زمان تقریبی یک ماه کار بزرگ دیگری بود که باعث شد بعد از سالها، تنه خسته و سنگین درختان کهنسال ما لختی بیاسایند.
کاشت 700 اصله درخت میوه، صنوبر، سپیدار و غیره از ابتدای سال 95 و همچنین کاشت نمادین 55 نهال سیب، گلابی، گیلاس و آلوچه در روز درختکاری فعالیتهای دیگری بود که با همکاری شهرداری ناحیه و مدیران مجتمع صورت گرفت.

دکتر حق پرست: تمامی این اقدامات با عنایت خداوند در مدت کوتاه 6 ماهه و با محدودیت منابع مالی صورت گرفته است که امیدواریم سازمانهای مربوطه برای ادامه این مسیر همکاری بیشتری بکنند.

شعبان نیا: ما و پیمانکار با حوصله و مدارا با کاستی های مالی کنار آمدیم و برای بهبود وضعیت فضای سبز مجتمع، این تنها نگین سبز و کهنسال محدوده میدان توحید آستین همت بالا زدیم.

مهندس امامی: اضافه شدن درختان تزیینی به محوطه و مسیر رفت و آمد مراجعین، بدون نیاز به ایجاد باغچه های فضاگیر و همچنین گلکاری تمامی محوطه های باز در آستانه سال نو، جلوه ای بهاری به ظاهر مجتمع داده که با اقبال کارکنان و مراجعین روبرو شده است.
همچنین خطر زدایی از فضای سبز اطراف محوطه فرود هلیکوپتر امداد نیز انجام شده است. از برنامه هاي ديگرکه بعد از اتمام پروژه فضاي سبز اجرایی خواهد شد، نورپردازی با رنگهاي مختلف و تلفيق آن با فضاي سبز به منظور بهبود فضاي بصري مجتمع  است كه علاوه بر زیباسازی نقش مهمي در ايجاد آرامش براي بيماران و همراهان ایفا خواهد کرد.
در خاتمه لازم است از همکاری تمامی کارکنان خدوم مجتمع که در این پروژه قدمی برداشته اند، قدردانی ویژه شود. چرا که به درستی به اهمیت حفظ طبیعت بعنوان عنصر جدایی ناپذیر از زندگی سالم بشری و امری نکوهیده در مرام اسلامی و آیین باستانی ایرانیان پی برده و در حفظ و ارتقای آن می کوشند.

تهیه کننده: