وضعیت عمرانی پروژه، نیروی انسانی و جذب خیرین برای بیمارستان فارابی در اولویت دانشگاه

معاون توسعه مدیریت و برنامه ریزی دانشگاه از بیمارستان فارابی بازدید کرد

در بازدید معاون توسعه مدیریت و برنامه ریزی منابع دانشگاه علوم پزشکی تهران و مدیران این معاونت از پروژه در حال ساخت مرکز آکادمیک بیمارستان فارابی بر اهمیت تامین دقیق زیرساخت ها و تاسیسات مورد نیاز این پروژه تاکید شد.

معاون توسعه مدیریت و برنامه ریزی دانشگاه از بیمارستان فارابی بازدید کرد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان فارابی، در جلسه ای که صبح دوشنبه 4 بهمن 1400 با حضور دکتر ابوالفضل ذاکریان، معاون توسعه مدیریت و برنامه ریزی منابع دانشگاه، دکتر مهدی خداپرست، رییس بیمارستان فارابی، دکتر رامین رحیم نیا، مدیر برنامه ریزی منابع مالی و بودجه، دکتر مسعود میر معینی، مدیر توسعه سازمان و سرمایه انسانی، مهندس بهزاد مکری، مدیر فنی و نظارت بر طرح های عمرانی، مهناز طاهری پور، سرپرست مدیریت امور مالی، محمدرضا شهبازی مقدم، رئیس اداره برون سپاری و جمعی از مدیران و کارشناسان معاونت مدیریت توسعه دانشگاه در بیمارستان فارابی برگزار شد، بر گسترش هم فکری و همکاری برای یافتن راهکارهای مشکلات و چالش های موجود تاکید شد.
در ابتدای این جلسه دکتر ذاکریان با ابراز خشنودی از برگزاری این جلسه گفت: بر اساس هماهنگی هایی که با همکارانم در دانشگاه علوم پزشکی تهران داشتیم مقرر شد هر هفته و یا یک هفته در میان با حضور در یکی از بیمارستان های تابعه، بسته به شرایط، با مسئولان آن  بیمارستان به صورت رو در رو درباره مشکلات موجود بحث کرده و راهکارهایی برای این مشکلات ارائه دهیم. خدا را شکر که امروز توانستیم این کار را شروع کنیم و بیمارستان فارابی نیز اولین بیمارستانی است که در راستای این طرح به آن مراجعه کردیم. البته این انتخاب به چند دلیل بود. اول اینکه با رئیس جدید بیمارستان فارابی، جناب آقای دکتر خداپرست دیدار کرده و حمایت کامل خود را از این بیمارستان و ایشان اعلام کنیم. دلیل دیگر قدردانی از زحمات مسئولان به ویژه جناب آقای مرادی، مدیر این مجموعه بود که در این مدت تلاش زیادی را برای پیشرفت بیمارستان انجام دادند. همچنین می خواهیم با حضور در واحدهای مختلف و پروژه در حال ساخت بیمارستان فارابی، از نزدیک با مشکلات و چالش های موجود آشناتر شویم.
وی اولویت های خود در این بازدید را همفکری درباره وضعیت عمرانی، نیروی انسانی و جذب خیرین برای بیمارستان فارابی دانست و افزود: همکاران نباید تصور کنند که حضور ما در مراکز مختلف برای بازرسی است بلکه هدف این بازدید گسترش همفکری و همکاری بین مسئولان دانشگاه و بیمارستان هاست. می خواهیم به جای آن که مسئولان بیمارستان ها برای بیان مشکلات خود به ستاد دانشگاه مراجعه کنند، ما هفته ای یک بار برای بررسی مشکلات به مراکز آنان مراجعه کنیم تا از اتلاف وقت همکاران جلوگیری شود.
در ادامه دکتر خداپرست نیز برگزاری این جلسه را هم برای دانشگاه علوم پزشکی تهران و هم برای بیمارستان ها مفید ارزیابی و کرد و اظهار داشت: بیمارستان فارابی از سال ها قبل یک سیستم نظام مند داشته و همین مسئله کار مسئولان و روسای جدید را برای حفظ این شرایط سخت تر می کند. بنابراین اگر بخواهیم جهشی در این سیستم ایجاد شود باید به سختی تلاش کنیم. ذکر این نکته ضروری است که اول از همه به کمک فکری مسئولان دانشگاه نیاز داریم. دوم اینکه فارابی در جامعه ما دو نقش مهم را ایفا می کند. یکی بحث ارائه خدمات درمانی با کیفیت به اقشار آسیب پذیر است. رضایتمندی این بیماران از بیمارستان فارابی به دلیل اعتمادی است که به این سیستم دارند و باید بدانیم که این اعتماد به راحتی به دست نیامده است. نقش مهم دیگری که بر عهده بیمارستان فارابی است، آموزش می باشد. این بیمارستان یک بیمارستان آموزشی است که در طی سال ها چشم پزشکان زیادی را تربیت کرده است. اما این آموزشی بودن نباید باعث شود که خدای ناکرده آسیبی به بیماران وارد شود. به همین دلیل بود که عرض کردم حفظ شرایط نظام مند بیمارستان فارابی بسیار سخت است.
وی با بیان چشم انداز و رسالت بیمارستان فارابی تصریح کرد: اگر بخواهیم در فارابی تحول ایجاد کنیم باید نگاه خاص به آن داشته باشیم. زیرا نگاهی که بیمارستان فارابی به آینده کشور دارد، آن را از سایر مراکز مشابه متمایز می کند. در واقع تربیت چشم پزشکان و نیروهای متخصص، خدمات دهی با کیفیت به بیماران و مسئولیت پذیری در برابر آنان باعث ایجاد این تفکر قوی و متمایز شده است. برای حفظ این شرایط نیز باید نیازمندی های بیمارستان مانند نیروی انسانی و منابع مالی تامین شود که امیدواریم در این زمینه دانشگاه مانند همیشه از ما حمایت کند.
سعید مرادی، مدیر بیمارستان فارابی نیز به توضیح برخی از چالش های موجود در این مرکز پرداخت و گفت: همان طور که شاهد بودید بیمارستان فارابی در زمان شیوع کرونا به هیچ عنوان ظرفیت های خود را کاهش نداد و با تمام توان به ارائه خدمات چشم پزشکی به مراجعان پرداخت. با وجود اینکه در 4 سال گذشته با کاهش تعداد نیروی انسانی مواجه بودیم اما همواره بر اساس سیاست های دانشگاه علوم پزشکی تهران که بهینه سازی نیروی انسانی است عمل کرده ایم.
وی افزایش انگیزه در کارکنان را یکی از موارد مهم در افزایش بازدهی نیروی انسانی دانست و افزود: به عنوان مثال برخی از اتاق های عمل بیمارستان فارابی تا ساعات پایانی شب به ارائه خدمات به بیماران می پردازند. به همین دلیل کارکنان نوبت کاری عصر باید تا این ساعات در محل کار خود حضور داشته باشند.  به همین دلیل از مسئولان دانشگاه تقاضا داریم برای افزایش انگیزه کارکنان این واحدها از نظر اقتصادی حمایت بیشتری از آنان به عمل آورند. همچنین از نظر تعداد نیروهای خدمات و منشی نیز دچار کمبودهایی هستیم. زیرا برای برخی از نیروهایی که در این واحدها بازنشسته شدند، جایگزینی جذب نشده است. از این نظر نیز نیاز به توجه ویژه از سوی مدیریت تامین نیروی انسانی دانشگاه داریم. تامین قطعات برخی از تجهیزات پزشکی و قراردادهای مرتبط با پروژه مرکز آکادمیک بیمارستان فارابی از دیگر موضوعاتی بود که مرادی به آن ها اشاره کرد و در پایان اظهار داشت: اگر بخواهیم شاهد پیشرفت در پروژه بیمارستان فارابی باشیم باید هرچه سریع تر تا پایان سال جاری نسبت به تامین نیازهای آن اقدام کنیم. خوشبختانه سال مالی خوبی داشتیم و درآمدهای ما در 6 ماهه اول سال محقق شد. امیدواریم در 6 ماهه دوم نیز به اهداف مالی خود برسیم.
بازدید از واحدهای مختلف بیمارستان و پروژه در حال ساخت مرکز آکادمیک بیمارستان فارابی پایان بخش این بازدید بود. دکتر ذاکریان در این بازدید ابراز امیدواری کرد با پیگیری های مداوم مسئولان بیمارستان فارابی و تعامل با دانشگاه، این پروژه در آینده ای نزدیک افتتاح شود.
سید عباس  قاضی میرسعید
تهیه کننده:

سید عباس قاضی میرسعید

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *