دومین جلسه کمیته احیای نوزادان مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در سال 1401

معاون درمان مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره): برای حل مسائلمان باید همه باهم آستین‌ها را بالا بزنیم و راه را هموار کنیم

در جلسه CPR نوزادان مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در خصوص فرآیند انتقال نوزادان از اتاق عمل جراحی قلب به NICU و راهکارهای رفع چالش‌های ناشی از کمبود نیروی مامای تماس پوستی در اتاق عمل بیمارستان ولیعصر (عج) تبادل‌نظر شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) دومین جلسه کمیته احیای (CPR) نوزادان این مرکز سه‌شنبه 27 اردیبهشت 1401 با حضور دکتر امیرحسین اورندی معاون درمان، دکتر عباس علی بخشی رئیس بیمارستان ولی‌عصر (عج)، دکتر حسین دلیلی رئیس بخش نوزادان و NICU، دکتر امیر نداف هیئت‌علمی گروه نوزادان، پرستو آریاملو مدیر پرستاری، نبی‌الله رضایی رئیس امور عمومی بیمارستان ولی‌عصر (عج)، فاطمه حمیدی فر مسئول ایمنی بیمار و سایر اعضا در سالن شورای ولی‌عصر (عج) باهدف بررسی مراحل پیشرفت مصوبات جلسات قبل و همفکری در رفع چالش‌های این حوزه برگزار شد.

دکتر اورندی میزان اکسیژن دهی به نوزادان در عملیات احیا را بسیار حیاتی خواند و گفت: حتی در بزرگ‌سالان هم بیشتر از 24 ساعت نمی‌ خواهیم اکسیژن 100 درصد بدهیم چون منجر به عارضه آبشارهای التهابی و تخریب ریه می‌شود و این موضوع در نوزادان به‌مراتب حساس‌تر است.

وی همچنین حل معضل نقل‌وانتقال بیماران در مجتمع و ساماندهی تیم دیسپچ را وابسته به همکاری همه‌جانبه سرپرستاران بخش‌های بالینی و مدیریت پرستاری با معاونت درمان این مرکز دانست و گفت: برای حل مسائلمان نمی‌توانیم منتظر امداد غیبی باشیم بلکه باید خودمان آستین‌ها را بالا بزنیم و راه را هموار کنیم.

دکتر دلیلی با تاکید بر ضرورت دستگاه بلندر نئوپاف در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان گفت: با توجه به اینکه اغلب نوزادان ما پره‌ترم هستند این دستگاه جزو ملزومات NICU به شمار می‌رود و جابه‌جایی مکرر آن منجر به آسیب دستگاه می‌شود. از طرفی احتمال چندقلویی در مادران IVF بالاست. اکسیژن‌رسانی به نوزادان نارس و تمهید امکان مراقبت هم‌زمان از دوقلوهای متولدشده بسیار حائز اهمیت است.

وی در ادامه افزود: خرید دستگاه بلندر نئوپاف برای بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان چه از منظر حفظ جان نوزاد و چه با رویکرد اقتصاد درمان از طریق مصرف بهینه اکسیژن یک سود دوسویه است.

رئیس بخش نوزادان مجتمع همچنین خواستار تسهیل و تسریع فرآیند نقل‌وانتقال نوزادان از اتاق عمل جراحی قلب به NICU شد و در توضیح علل عدم تمایل پرستاران برای کار در این بخش به‌سختی کار مراقبت‌های ویژه نوزادان، کم بودن دوره آموزش بالینی NICU در دوران تحصیلات آکادمیک رشته پرستاری و نبود مشوق‌های مالی مناسب یادکرد.

دکتر علی بخشی هم موضوع عدم پرداخت خدمات پرستاری در بخش نوزادان را تا حدودی به عدم ثبت دقیق پرونده بیماران ربط داد و گفت: رفع برخی از این چالش‌ها همت خود ما را می‌طلبد.

دکتر نداف با اشاره به مرجعیت مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در درمان مادران باردار نیازمند به خدمات خاص و همین‌طور مادران باردار با عارضه قلبی گفت: مراقبت از نوزاد مادران مبتلا به بیماری‌های قلبی با توجه به این‌که شانس بسیار کمی برای مادر شدن دارند مهم است.

پرستو آریاملو نیز در خصوص انگیزه پایین پرستاران برای کار در NICU گفت: کار در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان سخت و پراسترس است. حتی آماده‌سازی یک داروی ساده هم برای نوزادان زمان‌بر و تنش‌زاست. در بحث مالی با توجه به تعرفه گذاری خدمات پرستاری و پیگیری‌های مدیریت پرستاری برای بسته خدمتی پرستاری در بخش‌های ویژه در حوزه مالی به‌زودی انتظار گشایش‌هایی می‌رود. باوجود تعداد بالای بیمار تحت مراقبت هر پرستار در NICU به دلیل حساسیت بالایی که مراقبت از نوزادان دارد؛ تمرکز اصلی ما در تامین نیروی پرستار این بخش، بیشتر از کمیت بر روی کیفیت نحوه ارائه خدمات است.

 

نجمه باهو
تهیه کننده:

نجمه باهو

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *