نشست هم اندیشی اعضای کانون بسیج جامعه پزشکی بیمارستان فارابی برگزار شد

کانون بسیج بیمارستان فارابی به نام مبارک شهید محمود سهرابی نامگذاری شد.

گالری عکس۱

گالری عکس۲

به گزارش روابط عمومی بیمارستان فارابی،  نشست هم اندیشی اعضای کانون بسیج جامعه پزشکی بیمارستان فارابی روز سه شنبه ۲۶بهمن ۱۳۹۵ با حضور حجت الاسلام والمسلمین زنده دل، معاون توسعه فرهنگی و جنگ نرم بسیج جامعه پزشکی دانشگاه، دکتر فاتحی، مسئول بازرسی، تحلیل و بررسی بسیج  جامعه پزشکی دانشگاه، دکتر صنعتکار، قائم مقام ریاست بیمارستان فارابی؛ جمعی از مسئولین بسیج جامعه پزشکی دانشگاه مسئولین واحد ها و  اعضای کانون بسیج بیمارستان فارابی در سالن شورای مرکز برگزار شد.

دکتر صنعتکار در ابتدای نشست با عرض تسلیت ایام شهادت بانوی دوعالم، حضرت فاطمه(س) و خیر مقدم به حاضرین در جلسه اظهار داشت: کانون بسیج بیمارستان فارابی فعالیت های بسیاری در طول سال به ویژه در زمینه خدمت رسانی به مردم محروم داشته است و در تمامی برنامه های ویزیت رایگان با تمام قوا شرکت می کند. امیدوارم با سازماندهی  نیرو ها ، فعالیت های کانون قوت بیشتری بگیرد.
در ادامه بوژآبادی، گزارشی  از عملکرد کانون بسیج بیمارستان فارابی ارائه کرد.

میزان همه اعمال، ایمان به خدا و معاد
سخنران بعدی این نشست حجت الاسلام والمسلمین زنده دل، معاون توسعه فرهنگی و جنگ نرم بسیج جامعه پزشکی دانشگاه بود. وی با اشاره به تغییر جبهه استکبار از جنگ فیزیکی به جنگ نرم گفت: با پایان دفاع مقدس مسئولیت های ما تغییر یافته است و در حال حاضر جبهه ما، جبهه فرهنگی است.
وی تصریح کرد: هر وقت صحبت از مسائل فرهنگی می شود فورا ذهنمان به حیطه های کلاسیک و روتینی  مثل برنامه های هنری می رود. ولی حوزه فرهنگ وسعت زیادی دارد و عرصه های متفاوتی از سیاست و مسائل اجتماعی و فنی را در بر می گیرد.
حجت الاسلام والمسلمین زنده دل افزود: وقتی نام اسلام را کنار فرهنگ بگذاریم معنا و ماهیتش تغییر یافته و مبانی اسلام و حدود الهی در آن وارد می شود. اگر جشنی بگیریم که در آن صبغه دین نباشد، ارزش ندارد. اگر خدمتی ارائه شود مثل ویزیت های رایگان ؛ وقتی اعتقادی پشت سرش نباشد، طبق آیات قرآن اجر معنوی ندارد.
وی با اشاره به آیات قرآن در زمینه انفاق گفت: انفاق بالاترین مرتبه ایثار است چون گذشتن از مال سخت است. خیلی از افراد مصداق ضرب المثل "از جانش می گذرد ولی از مالش نه !" هستند. ولی همین انفاق بر اساس آیات قرآن، اگر ایمان به خداوند همراهش نباشد ارزش و اجر معنوی ندارد و فقط کار اخلاقی و وجدانی است. حساب و کتاب خداوند فرق دارد. میزان همه اعمال ایمان به خدا و معاد است.

معاون توسعه فرهنگی و جنگ نرم بسیج جامعه پزشکی دانشگاه گفت: در بحث فرهنگی هم وظیفه ما پر رنگ کردن این بخش در فعالیت ها است. اگر در یک مجموعه هر چقدر هم که کار های فاخر و شایسته انجام دهیم اگر به آن رنگ و بوی الهی ندهیم حقیقتا ظلم کرده ایم.

کار فرهنگی، عرصه جنگ واقعی است
وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: ما به عنوان یک مسلمان نمی توانیم نسبت به محیط اطرافمان بی تفاوت باشیم. باید نسبت به باورها، اعتقادات و ارزش های دین مبین اسلام احساس مسئولیت کنیم و جمع امروز شما هم در پی همین احساس مسئولیت است. کسی که وارد بسیج می شود باید خود را برای شنیدن ناملایمات حاضر کند. استقامت در مقابل باطل همیشه بوده و تا ابد هم خواهد بود.
 حجت الاسلام والمسلمین زنده دل کار کردن برای ارزش های دینی و انقلابی را امری دانست که هزینه هایی مانند گذشتن از امتیازات مادی ، محروم شدن از امکانات، تحقیر و تمسخر و کنایه شنیدن دارد و با اشاره به جنگ بدر گفت: در جنگ بدر هم منافقین رزمندگان را به دلیل تعداد اندکشان مسخره می کردند.
وی کار فرهنگی را کاری مشکل و یک جنگ واقعی خواند و افزود: در این وادی نباید دچار کلیشه شویم .
معاون توسعه فرهنگی و جنگ نرم بسیج جامعه پزشکی دانشگاه همچنین ابراز امیدواری کرد این نشست مقدمه ای برای پرداختن به کار فرهنگی باشد و برای هرگونه همکاری در این زمینه اعلام آمادگی کرد.

وی در پایان اظهار داشت: بسیج همیشه در عرصه هایی ورود پیدا می کند که یک خلاء وجود دارد مثلا در عرصه بهداشت و درمان که شما عزیزان به خوبی نقش خود را ایفا کده اید. الان هم در حیطه فرهنگ احساس خلاء می شود باید برای پرکردن خلاء ارزش ها، باورها و اعتقادات ، بسیجیان عزیز ورود پیدا کنند.

انقلابی ماندن، مهمتر از انقلابی بودن
 سخنران بعدی این نشست حجت الاسلام والمسلمین اصغری امام جماعت بیمارستان فارابی بود که این نشست را مهم تلقی کرد و با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری در خصوص لزوم داشتن تشکل ، نظم و برنامه ریزی در کارها گفت: رمز پیروزی انقلاب اسلامی، وحدت کلمه بود. وحدت کلمه و رویه موجب می شود تا علیرغم اختلاف سلایق به سمت اهداف عالیه قدم برداریم.
وی انقلابی ماندن را مهم تر از انقلابی بودن خواند و گفت: باید همه یک صدا باشیم و بابرنامه ریزی هدف دار و منسجم خواسته هایمان را با صدایی رسا به گوش مسئولین برسانیم.

کانون بسیج بیمارستان فارابی، عملیاتی ترین تیم بسیج دانشگاه
دکتر سعید فاتحی مسئول بازرسی، تحلیل و بررسی بسیج جامعه پزشکی دانشگاه نیز در این مراسم ، با نمادین خواندن این نشست اظهارداشت:دوستان کانون بسیج بیمارستان فارابی تا به حال بدون حکم و با کمی اغراق عملیاتی ترین تیم بسیج دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده اند به ویژه در حوزه عملیات خدمات تخصصی شاید تنها بیمارستان ما هستند که یک تیم حرفه ای کاملا منسجم دارند که هر موقعیتی را به آن ها اعلام کنیم سریعا در آن کاملا عملیاتی حاضر می شوند.در حوزه فرهنگی هم از قدیم الایام فعال بوده اند .
وی تقسیم کار را برای ادامه کار تشکیلاتی ضروری دانست و گفت: بسیج مانند هر کار داوطلبانه دیگر، بر اساس ظرفیت های داوطلبانه نیروهایی شکل می گیرد که این وظیفه را در کنار وظایف سازمانی شان انجام می دهند. این وقت هم زیاد نیست. اگر قرار باشد بار تشکیلات بر دوش یک نفر بیافتد، قطعا کم می آورد.
دکتر فاتحی تاکید کرد: باید این ضرورت را بفهمیم که اگر تقسیم وظایف و کار تیمی نباشد ادامه کار متصور نیست.پس این را یک اصل بدانید که باید دست به دست هم دهیم تا کار بسیج پیش رود.

برای ادامه راه بسیجی باید با خداوند تجدید میثاق کرد
 دومین نکته ای که مسئول بازرسی، تحلیل و بررسی بسیج جامعه پزشکی دانشگاه به آن اشاره کرد پاسخ به سوال بود که اصلا چرا باید کار بسیجی انجام دهیم؟ وی اظهار داشت: ماندن در این مسیر ریشه در این چرایی دارد. اگر در این مسئله ضعف داشته باشیم، با اولین مانع و مشکل، طعنه و کنایه کنار می رویم. تا وقتی به اندازه کافی و به لحاظ اعتقادی، بر ای داشتن سبک زندگی بسیجی توجیه نداشته باشیم و آن را باور نکنیم در این راه استقامت نداشته و آرام آرام از این مسیر کنار خواهیم رفت.
وی با بیان این که در کار داوطلبی زحمت بیش از عایدی است گفت : ممکن است حتی تشکر هم از شما نکنند ولی  با کوچکترین مشکل مواخذه هم بشوید. وتحمل این وضع و ادامه مسیر دلی می خواهد که هر لحظه در این معامله با خدا تجدید میثاق کند . این منش است که موجب می شود بسیجی در سختی ها هم لبخند بزند.  

تشکل آری، بروکراسی نه
دکتر فاتحی در بخش دیگری از سخنانش توضیحاتی در زمینه سازماندهی تشکیلات بسیج جامعه پزشکی داد و گفت: برای آن انجام درست هر کار باید باید آن را جمعی انجام داد چون کار فردی ظرفیت مشخصی دارد و محدود است. کار جمعی باید منظم باشد و برای منظم بودن، افراد باید نقش تعریف شده داشته باشند .مسئولیت آن ها را مشخص نموده ، سلسله مراتب را تعیین کنیم .
وی تاکید کرد: البته این جا یک آفت وجود دارد و آن هم زیاده روی در این نظم و ترتیب دادن و بروکراسی است که با روح شکل گیری بسیج منافات دارد. چون در بسیج تا به حال همه دست در دست هم ،در هر حوزه ای که اولویت پیدا کرده، حضور یافته اند.

مسئولیت در بسیج، جا پای شهدا گذاشتن
دکتر فاتحی تعیین مسئول را به منظور پاسخگویی دانست و گفت: این امر از بقیه افراد سلب مسئولیت نمی کند. در جمهوری اسلامی مسئولیت شان دیگری دارد و در بسیج این شان بالاتر است.  این ابلاغ ها به ظاهر کاغذند ولی باری بزرگ بر دوش ما می گذارند که باید حواسمان به این محتوا باشد. ما در جایگاه افرادی نشسته ایم که با اهدای جانشان برای سبک زندگی بسیجی آبرو خریده اند. خداوند کمک کند تا  آبرو بخریم.

 توضیحات بعدی مسئول بازرسی، تحلیل و بررسی بسیج جامعه پزشکی دانشگاه در مورد کارکرد شورایی تشکیلات بسیج بود و گفت: کانون بسیج بیمارستان فارابی که از این به بعد به نام مبارک شهید محمود سهرابی خوانده خواهد شد مرکب از ۱۰ نفر است که با هم اندیشی و راهکار شورایی تصمیم گیری می کنند. جلسات این شورا ماهی یک بار خواهد بود که درآن فعالیت های ماه قبل مرور و کارهای ماه بعد تصویب می شود.
وی تصریح کرد: این شورا باید در ارتباط با بدنه باشد. چون سرمایه اصلی بسیج نیروی انقلابی مومن و پای کار است. شورا باید نیازهای بدنه را بشناسد و بر اساس آن برنامه ریزی کند.
۵ نفر از اعضای شورا مسئولین برنامه ریزی و ۵ نفر مدیران هستند .هر کدام از این افراد یک تیم دارند که با تقسیم کار برنامه ها را انجام می دهند. اعضای فعال در این حوزه ها باید سازماندهی شوند.

 در ادامه این نشست اعضای شورای کانون بسیج جامعه پزشکی بیمارستان فارابی(شهید محمود سهرابی) ابلاغ خود را دریافت کردند.

خبر: امیدوار
عکس: امیدوار، قاضی میرسعید

معصومه  عزيزي
تهیه کننده:

معصومه عزيزي