نشست هم‌اندیشی اعضای میز همکاری‌های علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با کشورهای اسپانیا و پرتغال برگزار شد

نشست هم‌اندیشی اعضای میز همکاری‌های علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با کشورهای اسپانیا و پرتغال، با ارائه گزارش سفر اعضای هیئت‌علمی دانشگاه و کارشناسان بین‌الملل به دانشگاه‌های لئون و آلمریا اسپانیا در قالب پروژه‌های تبادل استاد و کارشناس برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت بین‌الملل، این گردهمایی شنبه 15 مهر 1402 با حضور دکتر محمدحسین نکوفر، مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه، دکتر خسرو سهرابی، مشاور معاون بین‌الملل دانشگاه، دکتر نسرین لطفی بخشایش، مسئول میز همکاری‌های علمی دانشگاه با کشورهای اسپانیا و پرتغال، دکتر آرپی مانوکیان، عضو هیئت‌علمی و معاون بین‌الملل دانشکده پرستاری و مامایی، دکتر آزاده شادمهر، عضو هیئت‌علمی دانشکده توانبخشی، دکتر اکرم پورشمس، عضو هیئت‌علمی پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد، دکتر مریم تاج ور، عضو هیئت‌علمی دانشکده بهداشت، دکتر الهه بهاروند، عضو هیئت‌علمی دانشکده پزشکی، دکتر مریم السادات درخشان، دکتر فاطمه اسماعیلی و سارا روشنی، کارشناسان بین‌الملل معاونت بین‌الملل و دانشکده توانبخشی و مریم صابری‌پور، کارشناس مسئول روابط و امور بین‌الملل معاونت بین‌الملل برگزار شد.
در آغاز دکتر نکوفر، از برنامه‌ریزی مدیریت روابط بین‌الملل دانشگاه برای برگزاری رویدادی نو، تحت عنوان روز یا هفته شرکای بین‌المللی، با هدف شکل‌گیری برنامه‌های همکاری علمی بین‌المللی متنوع، در دانشگاه علوم پزشکی تهران خبر داد.
مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه اظهار داشت: برنامه اجرایی این طرح در دست تهیه و عملیاتی شدن است و هرکدام از میزهای همکاری می‌توانند از بین اساتید بین‌المللی یا ایرانی مقیم کشورهای هدف، مهمانانی را برای شرکت در این رویداد دعوت کنند.
سپس دکتر شادمهر و دکتر مانوکیان، اعضای هیئت‌علمی و دکتر درخشان و سارا روشنی از کارشناسان دانشگاه که در قالب پروژه‌های تبادل دانشگاهی (استاد و کارشناس) به دانشگاه‌های لئون و آلمریا کشور اسپانیا سفرکرده بودند؛ به ارائه گزارش پرداختند.
دکتر شادمهر، با اشاره به سابقه سفر قبلی به دانشگاه لئون در سال گذشته و زیرساخت خوبی که با پیگیری‌های مدیریت روابط بین‌الملل برای ارتباط و همکاری با این دانشگاه فراهم شده است در ارائه گزارش خود گفت: در این سفر 20 ساعت کلاس عملی و نظری در قالب کلاس‌های تئوری و کارگاه، تدریس شد و عنوان دروس پیشنهادی، قبل از سفر، به دانشگاه لئون ارسال شده بود.
عضو هیئت‌علمی دانشکده توانبخشی دانشگاه، با بیان شباهت بسیار زیاد کوریکولوم آموزشی دانشگاه لئون با دانشگاه علوم پزشکی تهران، این امر را فرصت بسیار مناسبی برای گسترش همکاری‌های علمی دانست.
وی ضمن اعلام همکاری با یکی از اساتید دانشگاه لئون برای هدایت دو عنوان پایان‌نامه، افزود: اجرای برنامه‌های همکاری مشترک با این دانشگاه، در قالب برنامه کوتوتل، نگارش مقالات مشترک و برگزاری کارگاه‌های مشترک بسیار مؤثر و کاربردی است.
عضو میز همکاری‌های علمی دانشگاه با کشورهای اسپانیا و پرتغال، در خصوص سطح کیفی تجهیزات و امکانات دانشگاه لئون و جایگاه اعضای هیئت‌علمی دانشگاه لئون گفت: در بازدید از بخش‌های مختلف این دانشگاه، برخی تجهیزات و آزمایشگاه‌هایی نظیر آزمایشگاه BR بسیار پیشرفته بود اما از نظر اعضای هیئت‌علمی، دانشگاه علوم پزشکی تهران رتبه بسیار بالاتری دارد.
دکتر شادمهر ضمن تشریح برنامه دیدار با رئیس و معاون آموزشی دانشگاه لئون افزود: این دانشگاه با سه دانشگاه اسپانیایی در حال همکاری برای ایجاد یک برنامه مشترک در مقطع کارشناسی ارشد تحت عنوان توسعه پایدار در توانبخشی است و پیشنهاد شد دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز به کنسرسیوم سه‌گانه آن‌ها بپیوندد.
در ادامه دکتر مانوکیان نیز گزارش سفر به این دانشگاه را که در پی فراخوان تبادل اعلام‌شده در زمینه دوره آموزشی اخلاق و مراقبت تسکینی صورت گرفته بود؛ تشریح کرد.
عضو هیئت‌علمی دانشکده پرستاری و مامایی گفت: طی این سفر در برنامه International Partner week دانشگاه لئون حضور یافتم که این حضور به‌عنوان هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در سطح دانشگاه بازتاب خوبی داشت.
دکتر مانوکیان ضمن تشریح رتبه دانشگاه لئون در مقایسه با دانشگاه علوم پزشکی تهران، بر اساس آخرین رتبه‌بندی‌های اعلام‌شده گفت: دانشگاه لئون از نظر رتبه در سیستم رتبه‌بندی QS و وبومتریکس رتبه پایین‌تری دارد اما در نظام رتبه‌بندی شانگهای در رشته دامپزشکی با رتبه موضوعی 76 تا 100 عملکرد خوبی داشته‌ و دانشگاه علوم پزشکی تهران دارای رتبه کلی 401 تا 500 در این نظام رتبه بندی است.
وی عدم تسلط اساتید دانشگاه لئون به زبان انگلیسی را از نقاط ضعف و سیستم اجرائی بدون استفاده از کاغذ و مستندسازی دیجیتال کلیه گزارش‌ها را از نقاط قوت این دانشگاه دانست.
دکتر مانوکیان ضمن اعلام امکان همکاری با دانشگاه لئون در موضوع تغذیه، اجرای برنامه کوتوتل و نگارش مقالات مشترک با این دانشگاه را اجرایی دانست.
دکتر درخشان نیز در تشریح سفر خود اظهار داشت: در برنامه تبادل با دانشگاه لئون و با هدف تبادل تجربیات در موضوع سواد اطلاعاتی، در برنامه هفته کارکنان (Staff Week) این دانشگاه حضور یافته و طی این سفر ضمن بازدید از دانشگاه، با سامانه‌های کتابداری و نشر مقالات در این دانشگاه آشنا شده است.
وی گفت: برگزاری کارگاه آموزشی با موضوع مارکتینگ، نظام‌های رتبه‌بندی و راهکارهای ارتقاء رتبه برای رئیس و کارشناسان کتابخانه دانشگاه لئون و تبادل تجربیات در موضوع ارتباطات علمی و مخزن سازمانی (Institutional Repository) از دیگر فعالیت‌های صورت گرفته در این سفر بوده است.
کارشناس بین‌الملل دانشکده توانبخشی نیز در گزارش سفر خود به دانشگاه آلمریا اسپانیا در قالب پروژه تبادل و در رویداد Staff Week گفت: هدف دانشگاه آلمریا از برگزاری این برنامه، شبکه‌سازی و گسترش ارتباطات دانشگاهی است.
سارا روشنی، معرفی تاریخچه دانشگاه علوم پزشکی تهران، پروژه‌ها و فعالیت‌های بین‌المللی صورت گرفته در دانشگاه و ارائه بروشورهای معرفی دانشگاه به شرکت‌کنندگان، سخنرانی و معرفی کنسرسیوم پنج دانشگاه برتر ایرانی، ملاقات با کارشناسان بین‌الملل دیگر دانشگاه‌های حاضر در رویداد، حضور در کارگاه گرنت نویسی، حضور در کارگاه پروژه متیکس که کارگاهی درباره چگونگی پروپوزال نویسی برای دریافت گرنت رشته ریاضی است و آشنایی با روش گرنت نویسی آن، دیدار با دکتر ماریا دولورس، استاد رشته نوروسایکولوژی دانشگاه آلمریا با موضوع چگونگی روند برنامه‌های تعریف‌شده پیش رو را از اقدامات خود در این سفر عنوان کرد.
وی اظهار داشت: در پی این سفر، عضویت در شبکه کارشناسان بین‌الملل دیگر دانشگاه‌های جهان با بیش از ده عضو، انجام شد و در راستای سیاست‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران فعالیت‌های لازم پیگیری خواهد شد.
در جمع‌بندی این نشست، مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه ضمن تأکید بر پیگیری فرصت‌های ایجادشده در برنامه تبادل گفت: فرصت‌ها و ظرفیت‌های ایجادشده در این پروژه بسیار مهم است و به انجام رساندن هرکدام از پیشنهاد‌ها و زمینه‌های همکاری قابل‌اجرا تا حصول نتیجه مطلوب، به‌صورت جدی مورد نظر معاونت بین‌الملل می‌باشد.
انجام مکاتبات و پیگیری‌های لازم بر اساس گزارش‌های ارائه‌شده از سفرهای علمی صورت گرفته به دانشگاه‌های لئون و آلمریا تا مرحله اجرائی، پیگیری دعوت از کارشناس بین‌الملل دانشگاه لئون، بررسی اعزام دانشجو به دانشگاه‌های اسپانیا در قالب برنامه‌های تبادل و بررسی زمینه‌های همکاری با این دانشگاه در موضوع تغذیه از دیگر مصوبات دومین نشست اعضای میز همکاری‌های علمی ایران با کشورهای اسپانیا و پرتغال در سال جاری بوده است.
توضیح اینکه مدیریت روابط بین‌الملل دانشگاه در دو سال اخیر در راستای گسترش، هدفمندسازی و بهره‌برداری هر چه بیشتر از اقدامات و فعالیت‌های بین‌الملل دانشگاه، برنامه‌ای را ذیل میزهای همکاری تعریف کرده است؛ بدین‌صورت که اعضای هیئت‌علمی و کارشناسانی که در قالب اداری و به شکل‌های مختلف مأموریت آموزشی، بورسیه، فرصت مطالعاتی، کنگره و سفر برنامه‌ریزی‌شده به کشورهای هدف سفر می‌کنند؛ بعد از بازگشت از سفر، نشستی با اعضای میز کشور مورد نظر خواهند داشت تا از فرصت‌های موجود برای همکاری مطرح‌شده، حداکثر بهره‌برداری لازم صورت گیرد.
همچنین اگر میز همکاری، اهداف مشخص و تعریف‌شده‌ای با کشور هدف داشته باشد که نیاز به پیگیری، امضا و یا مواردی این‌چنینی باشد؛ قبل از سفر، نشستی با اعضای میز همکاری برگزار می‌شود.
در برنامه تبادلات دانشگاهی نیز، اساتید در زمان تعیین‌شده و در دپارتمان مشخص‌شده، برای دانشجویان به تدریس و کارشناسان نیز به تبادل تجربیات و کسب دانش و مهارت‌های تخصصی حیطه کاری خود می‌پردازند.
الهام رضازاده
تهیه کننده:

الهام رضازاده

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *