• تاریخ انتشار : 1401/09/19 - 13:07
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 198
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

چهارمین جلسه کارگاه مجازی "فناوری نوین پزشکی" با موضوع واقعیت مجازی و واقعیت افزوده برگزار شد

چهارمین کارگاه مجازی فناوری‌های نوین پزشکی با موضوع واقعیت‌ مجازی، واقعیت ‌افزوده با تأکید بر توسعه و کاربرد آن در علوم مختلف پزشکی، دندانپزشکی و توانبخشی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دفتر امور ایثارگران، به همت مرکز تحقیقات آسیب دیدگان جنگ، چهارمین جلسه کارگاه مجازی فناوری‌های نوین پزشکی با موضوع  "واقعیت‌ مجازی و واقعیت‌ افزوده در علوم پزشکی و مهندسی پزشکی" برگزار شد.

در این کارگاه که جمعه 18 آذر 1401 با حضور تعدادی از اعضای هیئت‌علمی و کارکنان دانشگاه برگزار شد، دکتر مجید اسلامی   هیئت‌علمی دانشگاه ضمن بیان تاریخچه‌ای از کشف و نو‌آوری واقعیت‌ مجازی و واقعیت ‌افزوده در فناوری‌های نوین، واقعیت مجازی را اینگونه تعریف کرد: واقعیت مجازی یک محیط شبیه سازی شده توسط کامپیوتر است که می تواند یک موجودیت فیزیکی را در دنیای واقعی و یا در دنیای خیالی (ساخته شده توسط کامپیوتر) شبیه سازی کند و فناوری های نوین در مبحث واقعیت مجازی و واقعیت افزوده حتما در آینده در بخش های پزشکی و مهندسی پزشکی کاربرد خواهند داشت.

وی ادامه داد: واقعیت مجازی و افزوده فناوری‌های جذاب و کاربردی در تمام حوزه‌های تخصصی پزشکی و مهندسی پزشکی هستند که می توانند روش جدیدی را در فرایند درمان و بهبود سریع‌تر بیماران ارائه کنند.

دکتر اسلامی پس از ذکر تفاوت‌های واقعیت‌ مجازی و واقعیت افزوده، ابزارها و روش‌های مورد استفاده در این فناوری‌ها همچنین توسعه و کاربرد واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR) و متاورس در علوم مختلف بویژه علوم پزشکی، دندانپزشکی، توانبخشی و روانپزشکی را از طریق پخش کلیپ های مختلف نمایش داد.

این پژوهش‌گر ضمن اشاره به دو طرح تحقیقاتی که در مرکز تحقیقات آسیب‌دیدگان جنگ در حال انجام است فرایند کلی در طراحی یک محیط واقعیت مجازی را برشمرد:

  1. -      تعریف سناریو
  2. -      طراحی شرایط محیطی
  3. -      طراحی کاراکترها و ابجکت‌ها در محیط سه‌بعدی همچون «تری دی مکس» و «مایا»
  4. -      برنامه‌نویسی و کد‌ نویسی برای هر کارکتر و امکان فراهم‌نمودن شرایط هوشمندانه در محیط
  5. -      برنامه ریزی سخت افزاری و ارتباط سخت‌افزار با محیط نرم‌افزار
  6. -      طراحی سخت‌افزارهای مگاترونیکی جهت سنجش و تحلیل حرکت

دکتر اسلامی طراحی و کاربری واقعیت‌ مجازی و واقعیت ‌افزوده را از طریق هریک از سیستم‌های عامل ویندوز، اندروید و سایر فرمت‌های تلفن‌های همراه و یا ایکس باکس امکان پذیر دانست.

وی در پایان کارگاه به سوالات حاضرین در جلسه پاسخ داد.

توضیح اینکه مجموعه کارگاه‌های «فناوری‌های نوین پزشکی» روزهای جمعه از ساعت ۲۰ تا ۲۱ برگزار می شود و علاقمندان می توانند از طریق لینک زیر اینجا در برنامه شرکت نمایند.

  • گروه خبری : دفتر امور ایثارگران
  • کد خبر : 223087
حمیده شفاعی
تهیه کننده:

حمیده شفاعی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *