گرامیداشت روز جانباز و تجلیل از مقام جانبازان دانشگاه علوم پزشکی تهران

به مناسبت ولادت حضرت عباس (ع) و گرامیداشت روز جانباز، از مقام جانبازان دانشگاه تجلیل شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در مراسم گرامیداشت روز جانباز که به همت دفتر امور ایثارگران، 16 اسفند 1400 در سالن اجتماعات دانشگاه برگزار شد، طلیعه برنامه با قرائت قرآن کریم توسط دکتر محمدتقی بیگ محمدی رئیس دانشکده پزشکی همراه بود. دکتر بیگ محمدی با  تبریک اعیاد شعبانیه و تجلیل از مقام جانبازان دانشگاه، یاد جانبازانی را که در جمع حاضر نبودند گرامیداشت.
جانبازان اسوه استقامت
سپس دکتر منصور کشاورز مشاور امور ایثارگران و دبیر ستاد دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه، با اشاره به آیه 30 سوره فصلت، «إنّ الّذین قالوا ربّنا اللّه ثمّ اسْتقاموا تتنزّل علیْهم الْملائکة ألّا تخافوا ولا تحْزنوا وأبْشروا بالْجنّة الّتی کنْتمْ توعدون» گفت: این آیه مصداق مقام جانباز به‌عنوان اسوه استقامت است. ده‌ها سال است که از جنگ می‌گذرد و جانبازان باوجود آسیب‌های جسمی خود، استقامت می‌کنند و همچنان بر قول خود «قالو ربنا الله» باقی‌مانده و بسیجی شده و بسیجی باقی مانده‌اند.
وی بسیجی ماندن را مهم‌تر از بسیجی شدن  دانست و در پاسخ به این پرسش که چگونه جانبازان دردهای شدید را تحمل می‌کنند، گفت: بسیجی ماندن اگرچه با سختی، درد و ملالت همراه  است اما براساس روایات، خداوند بشارت می‌دهد که ملائکه بر آنان نازل می‌شوند که بتوانند سختی‌ها را تحمل کنند.
دکتر کشاورز، آیه 13 سوره احقاف و آیه 16 سوره جن را از مصادیق دیگر مقام جانباز دانست و گفت: اگر نعمت و آب هدایت مادی و معنوی خدا را می‌خواهید شرط آن استقامت است و بسیجی شدن شروع آن و بسیجی ماندن مهم‌تر از آن است.
 قدردان رشادت‌های جانبازان و رزمندگان باشیم
سپس حجت‌الاسلام محمود متوسل آرانی مدیر گروه معارف دانشگاه، بابیان اینکه انقلاب ما مدیون نهضت امام حسین (ع) گفت: مردم با تأسی از نهضت عاشورا، نهضت انقلاب را آغاز کردند و در دوران دفاع مقدس اجازه ندادند یک وجب از خاک کشور به دست دشمن بیفتد.
وی آیه 172 سوره آل‌عمران را مصداقی از اوج رشادت جانبازان تعبیر کرد و گفت: در جنگ احد مسلمان شکست خوردند و هفتاد نفر از آنان ازجمله عموی پیامبر شهید شدند. پس‌ازاین شکست دشمن از مدینه دور نشده بود که تصمیم می‌گیرد بازگردد و کار پیامبر و مسلمان را یکسره کند. هنگام بازگشت دشمن، مجروحان احد به دفاع از پیامبر برمی‌خیزند و آن‌گونه دفاع می‌کنند که دشمن نتواند به اهداف خود دست پیدا کند.
مدیر گروه معارف دانشگاه، با تکمیل این بخش از سخنان خود افزود: این آیه در دوران دفاع مقدس نیز صدق می‌کند. فرمانده هان و مردان بسیاری در جنگ بارها و بارها مجروح شدند ولی با تأسی از مجروحان جنگ احد ایستادگی و پایمردی کردند تا امنیت بر کشور حاکم باشد.
حجت‌الاسلام متوسل بابیان اینکه نسل ما و آینده قدردان این رشادت‌هاست افزود: جهان شاهد جنگی است که در یک هفته، کل یک کشور اشغال می‌شود. کشوری که  اروپا و امریکا گفتند از آن حمایت می‌کنند و دیدیم کسانی که به آنان تکیه کردند چه سرنوشتی داشتند. درحالی‌که رزمندگان ما با دست‌خالی و بدون حمایت هیچ کشوری، باایمان و توکل به خدا ایستادن و این امنیت را به یادگار گذاشتند.
در ادامه همایش از اساتیدی که پنل های علوم و معارف دفاع مقدس را برای دانشجویان تدریس کردند و همچنین رزمندگان دانشگاه، قدردانی شد.

سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *