به مناسبت هفته جهانی مدیریت اطلاعات سلامت

گفتگو با ماندانا معدنی مسئول واحد مدارک پزشکی مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)

معدنی گفت: واحد مدیریت اطلاعات سلامت امانتدار در حفظ و صیانت از محتوی پرونده و در راستای تحقق اهداف مجتمع با مساعدت مدیران ارشد تلاش می کند.

به گزارش روابط عمومی مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، گفتگویی با ماندانا معدنی مسئول واحد مدارک پزشکی مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در خصوص واحد مدارک پزشکی، به مناسبت هفته جهانی مدیریت اطلاعات سلامت انجام گرفت.

لطفاً خودتان را معرفی بفرمایید.
این‌جانب ماندانا معدنی ، دارای مدرک کارشناسی مدارک پزشکی از سال 75 درمجتمع  کار خود را آغاز کردم، من هم به‌نوبه خود هفته جهانی مدیریت اطلاعات سلامت را به کلیه همکاران شاغل در این واحد تبریک می‌گویم .
اهم  اقدامات و وظایف واحد مدارک پزشکی را توضیح بفرمایید؟
مدارک پزشکی مجتمع از سال 93هم‌زمان با تجمیع سایر  واحدهای مجتمع پس از ادغام کارکنان 3 بیمارستان و با  اصلاح فرایندهای موجود به‌صورت مجتمعی  فعالیت خود را ادامه داد ، اهم اقدامات صورت پذیرفته در این خصوص شامل :
1-اصلاح وضعیت  شماره پرونده‌های مجتمع در قالب یک بیمار یک پرونده
2-تجمیع  پذیرش‌های سه بیمارستان  و تشکیل واحد پذیرش مرکزی و فعالیت 24 ساعته
3-بررسی و اصلاح مغایرت‌های آماری و پیاده‌سازی آمار روزانه به‌صورت سیستمی
4-پیاده‌سازی قالب استاندارد طراحی فرم و ساماندهی فرم‌های مورد استفاده درمجتمع
5-ایجاد دسترسی به اسکن پرونده‌ها در بخش ، اتاق عمل‌ها و درمانگاه
6-ساماندهی امور مربوط به مکاتبات اداری با سازمان‌ها وادارات
اهم وظایف این واحد :
1-نظارت و کنترل صحت اطلاعات ثبت‌شده در سیستم جهت ارسال به سامانه‌های تعیین‌شده
2-تهیه و تکمیل و به‌روزرسانی سامانه آواب بیمارستانی
3-بررسی کمی و کیفی پرونده بستری
4-همکاری در پیاده‌سازی فرم الکترونیک و پرونده الکترونیک
5-پیاده‌سازی و اجرای استانداردهای اعتباربخشی
وضعیت واحد مدارک پزشکی مجتمع به چه صورت است؟
واحد آمار مجتمع با تلاش وافر کارشناسان توانمند این حوزه در راستای سیستمی کردن
آمار روزانه و تهیه شاخص‌های مرتبط و سایر امور مربوطه به‌عنوان  واحد نمونه  از طرف معاونت درمان برگزیده شد که این موفقیت حاصل تلاش کارشناسان این واحد است.
مشکلات و چالش‌های واحد مدارک پزشکی مجتمع چیست؟
مشکل جدی در این واحد کمبود فضای بایگانی است  ، با عنایت به اینکه امحا پرونده پزشکی طبق دستورالعمل‌های مصوب وزارت منبوع صورت می‌پذیرد و با توجه به افزایش بار مراجعه ناشی از اجرای طرح تحول سلامت و وجود تخصص‌های مختلف درمجتمع نیاز به تخصیص فضا جهت پرونده‌های بستری و اورژانس و خریداری و تهیه اسکنر و تجهیزات  موردنیاز در این خصوص است.
صحبت آخر ؟
مدیریت اطلاعات سلامت امانت‌دار در حفظ و صیانت از محتوی پرونده و در راستای تحقق اهداف مجتمع با مساعدت مدیران ارشد تلاش می‌کند.
در پایان از زحمات و تلاش‌های همه همکاران خود در این واحد که در اجرا و پیاده‌سازی استانداردهای اعتباربخشی و اهداف مجتمع تلاش می‌کنند  تشکر و قدردانی می‌کنم و این موفقیت به‌دست‌آمده  را حاصل زحمات تک‌تک این کارکنان است  .ضمناً از معاونت و مدیر درمان مجتمع دکتر علامه و دکتر گنجعلی خان که همواره و همیشه در کنار این واحد بوده‌اند و باراهنمایی‌های خود در رفع مشکلات مؤثر بوده‌اند  تشکر می‌کنم و از زحمات معاونت درمان دانشگاه  دکتر رضایی و سایر همکاران آن حوزه صمیمانه تشکر می‌کنم ،  و همچنین تشکر ویژه از دکتر صادق نیت رئیس مجتمع که باوجود مشغله کاری بالا که  در مراسم تقدیر از برگزیدگان  مدیریت اطلاعات سلامت حضور یافتند باعث دلگرمی این‌جانب و مجموعه مدیریت اطلاعات سلامت مجتمع شد و دکتر علامه ، دکتر گنجعلیخان و مرادی دلیر هم صمیمانه  تشکر می‌کنم .

خبر: شهره بیات



کلمات کلیدی
مهدی  گلپایگانی
تهیه کننده:

مهدی گلپایگانی