نشست هم اندیشی تشکیل کمیته آکادمیک سیاست گذاری پرستاری
تاکید رئیس دانشکده پرستاری و مامایی بر لزوم تطابق کوریکولوم آموزشی پرستاری با نیازهای نوپدید جامعه
دکتر علیرضا نیکبخت نصرآبادی پرستاری پساکرونا را متفاوت با پرستاری در سی سال گذشته دانست.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده پرستاری و مامایی، دکتر علیرضا نیکبخت نصرآبادی، رئیس دانشکده در نشست هم اندیشی تشکیل کمیته سیاست گذاری نشستهای آزاداندیشی پرستاری که روز چهارشنبه ۲۶ خرداد ماه ۱۴۰۰ برگزار شد؛ با ابراز خرسندی از اشتیاق و شور دانشجویان برای ورود به عرصه سیاست گذاری پرستاری بر اهمیت توجه به مسئولیت اجتماعی پرستاران در مقابل سلامت مردم تاکید کرد و گفت: پرستاران نسبت به سلامت مردم حساس هستند و هر جایی که این سلامت دچار خدشه شود پرستاران واکنش نشان میدهند.
رئیس دانشکده پرستاری و مامایی تهران با اشاره به تغییرات ایجاد شده در پرستاری بعد از همه گیری کووید ۱۹، پرستاری بعد از این پاندمی را پرستاری پساکرونا نامید و گفت: پرستاری پساکرونا با پرستاری که تا به حال داشتیم بسیار متفاوت است؛ نیازها و رویکردها هم متفاوت است و نمیتوان به همان مسیری که در ۳۰ سال گذشته داشته ایم، ادامه داد. باید به این مسئله مهم رسیدگی شود و بعد به مسائل دیگر ورود کرد. باید دید آیا التزامات، تلاش و رویکرد کریکولوم موجود ما در پرستاری میتواند جوابگوی نیازهای جامعه باشد؟
وی دو پلتفرم کرسیهای آزاداندیشی و نشستهای نظریه پردازی حرفهای را برای ورود به عرصه گفتمان سازی و سیاست گذاری پرستاری پیشنهاد داد و اولین قدم را تشکیل کمیته اجرایی سیاست گذاری، ایجاد بانک ایده از موضوعات و تعیین اولویتهای مشخص دانست.
دکتر حسن برکتی، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشکده نیز با تاکید بر نقش مهم دانشگاههای نسل چهارم و پنجم در مسئولیت و پاسخگوئی اجتماعی اظهار داشت: قرار است دانشگاههای نسل چهارم و پنجم در حوزه فعالیتهایشانبا جامعه همسو و هم آواز باشند. یعنی آموزش و پژوهشی که در آنها اتفاق میافتد براساس نیاز جامعه باشد. اگر ارتباط ما با جامعه قطع باشد دانشگاه به راه خودش میرود و آن مشکلاتی که امروزه در جوامع ما دیده میشود به خاطر این است که گفتمانی بین دانشگاه و جامعه وجود ندارد و ما به عنوان دانشگاهیان براساس نیاز جامعه رفتار نمیکنیم.
وی افزود: امروزه بهترین دانشگاههای دنیا پاسخگوی نیازهای جامعه هستند؛ دانشگاهها به جامعه میگویند که یک فرد دیابتی باید چگونه زندگی کند و یا در مورد دخانیات چه باید کرد؟ دانشگاهها نسبت به کاهش آسیبهای جامعه خودشان حساس هستند. امروزه دانشگاهها نباید خود را جدای از جامعه بدانند. باید تمام رفتارها در راستای نیاز جامعه باشد. دانشگاه یک جزیره نیست؛ یک قطعه از پازلی است که در کنار جامعه و سازمانهای دیگر قرار میگیرد و به خدمت گزاری مشغول است.
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشکده با اشاره به فعالیتهای صورت گرفته در دانشکده پرستاری و مامایی تهران در پاندمی کووید ۱۹ گفت: امروزه در دانشکده پرستاری و مامایی تهران هم این احساس مسئولیت را میبینیم که جای سپاسگزاری دارد. دانشکده پرستاری و مامایی تهران با راه اندازی صدای پرستار و ماما در سال گذشته متخصصین را در دل جامعه آورد و پاسخگوی سئوالات و نیازهای مردم شدند.
دکتر احمد نجاتیان، معاون فنی، آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پرستاری نیز منشا ایجاد گفتمانها و اصلاحات در کشور را دانشجویان دانست و بر اهمیت صحبتهای درون حرفهای و بین حرفهای تاکید کرد و گفت: نباید خیلی خودمان را محدود به گفتمانهای درون حرفهای کنیم و یا مسائل صنفی را برجسته کنیم. ما مسائل کلان زیادی داریم و نباید دانشجویان دکتری را درگیر مسائل صنفی کنیم. امروز دغدغههای نظام سلامت دسترسی مردم به خدمات، عدالت در سلامت است و نقش ما در بهبود دسترسی مردم به خدمات سلامت، هویت مستقل حرفهای و بین حرفهای است و من این حرکت را گام مبارکی در این راه میدانم.
وی بر اهمیت نقش اعضای هیات علمی در شکل گیری و حمایت از گفتمانها تاکید کرد و گفت: ما نیاز به پشتوانه هیات علمیها داریم؛ بنابراین گفتمانهایمان باید گفتمانهای سطح بالا باشد تا شاید باعث شود که هیات علمیهایی که انگشت شمار در این مسائل وارد میشوند بیایند و کمک کنند.
علیرضا آرمان، دانشجوی دکتری پرستاری هدف از برگزاری این جلسات را ایجاد حلقههای مشورتی و فکری، تولید گفتمان و تغییر سیاست گذاری پرستاری با همفکری دانشگاهها در مسیر هدف مشخص و ارتقای نظام سلامت دانست.
علیرضا جنیدی، دانشجوی کارشناسی پرستاری و مسئول بسیج دانشجویی دانشکده گفت: اصلاحات در سیاستهای کلان اتفاقی نخواهد افتاد مگر با ایجاد یک گفتمان و گفتمانها ایجاد نخواهد شد، مگر با یک حرکت دانشجویی.
وی تصریح کرد: حرکت دانشجویی زمانی نتیجه میدهد که یک پشتوانه تجربی و علمی باشد. اساتید با علم و تجربه میتوانند این حرکت دانشجویی را حمایت کنند و یک گفتمان در نظام سلامت در حیطه پرستاری شکل بگیرد.
جنیدی تاکید کرد: گفتمانها خروجی اصلی کرسیهای آزاد اندیشی هستند و این کرسیها در صورتی نتیجه بخش هستند که هدفمند باشند.
وی در ادامه موفقیت در این مسیر را نیازمند ایجاد ارتباط و همدلی بین تجربه و علم اساتید و جوشش و جریان سازی دانشجویان دانست.
نظر دهید