محتوای خبری بیمارستان بهارلو

جلسه هیئت‌رئیسه دانشگاه در بیمارستان بهارلو برگزار شد

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران: دکتر موسوی موحد گزارش عملكرد بیمارستان بهارلو و اقدامات صورت گرفته بعد از اجرای طرح تحول در بیمارستان را در جلسه هیئت‌رئیسه دانشگاه ارائه کرد.

گالری عکس
به گزارش روابط عمومی بیمارستان بهارلو، جلسه هیئت‌رئیسه دانشگاه، روز یکشنبه نهم آبان ماه سال 95 در بیمارستان بهارلو برگزار شد، در این جلسه دکتر جعفريان، رئیس دانشگاه و معاونین وی، مدیر، مترون و روسای بخش‌های بیمارستان حضور داشتند، دکتر سید مجید موسوی موحد رئیس بیمارستان بهارلو با ارائه گزارشی از فعالیت‌های مختلف و آمار مربوطه، اقدامات صورت گرفته در بیمارستان را توضیح داد و به ویژگی‌های منحصربه‌فرد بهارلو اشاره کرد.
ابتدای جلسه دكتر امینی، مشاور عالی رييس دانشگاه، اهداف برگزاري جلسات هيئت رئیسه در محل واحدهاي تابعه دانشگاه ازجمله معاونت‌ها، دانشکده‌ها و بیمارستان‌ها را توضیح داد.
سپس رئیس بیمارستان بهارلو، گزارشی از تعداد تخت‌های موجود را ارائه داد و گفت: تعداد تخت‌های ویژه، بخش قابل‌توجهی از تخت‌های بیمارستان را شامل می‌شود که هم می‌تواند فرصت باشد و هم تهدید و افزود: با توجه به نیازهای آموزشی بخش جراحی 2 نیز به‌زودی افتتاح خواهد شد و گفت: با توجه به ضریب اشغال تخت بالای 95 درصد بیمارستان، تعداد تخت‌های ویژه و راه‌اندازی بخش جدید، کمبود نیروی انسانی خواهیم داشت.
دکتر موسوی موحد به بخش دیالیز که قبل از واگذاری دارای 8 تخت و 400 نفر مراجعه‌کننده بود اشاره و افزود: پس از واگذاری بخش و حمایت طرح تحول سلامت، تعداد تخت‌ها به 18 تخت رسید و آمار ارائه خدمت دو برابر شد.
رئیس بیمارستان بهارلو گفت: واگذاری‌ها در بهارلو زیاداست که این موضوع در دانشگاه منحصربه‌فرد است و به جنبه فرصت و هم تهدید آن اشاره کرد و گفت: بارکاری بیمارستان در واگذاری‌ها کم، ولی نظارت بیشتری می‌خواهد، چون 25% نیروی انسانی بیمارستان در این بخش‌ها با حقوق کمتر و عدم تجانس مزایا با سایر کارکنان مرکز مشغول به کارند که از مشکلات واگذاری‌ها است و باید به آن توجه کرد.

دکتر موسوی موحد از ویژگی‌های بیمارستان بهارلو، ارائه خدمات مستقیماً توسط پزشکان بیان داشت که موجب اقبال مراجعین شده است و به راه‌اندازی کلینیک ویژه دوم علاوه بردرمانگاهای تخصصی موجود و کلینیک بهار و تعداد اعضای هیئت‌علمی و کادر درمان اشاره کرد و گفت: بیمارستان بهارلو نیاز به فوق تخصص غدد و هماتولوژی دارد و به کمبود اعضای هیئت‌علمی در بخش‌های داخلی و جراحی با توجه به تنوع نوع همکاری تأکید و تأمین آن را خواستار شد.
در ادامه جلسه آمار مراجعین طی سال‌های 95-93 و بعد از اجرای طرح تحول سلامت ارائه و به افزایش قابل‌توجه مراجعین اشاره شد.
رئیس بیمارستان بهارلو گفت: یکی دیگر از ویژگی‌های بیمارستان بهارلو، تربیت دانشجو در 3 سطح فلوشیب، دستیاری و انترنی است و زیرساخت‌های موجود برای آموزش بالینی را توضیح داد و گزارش رضایت سنجی از کیفیت آموزش از دانشجویان و آمار بالای آن ارائه شد.
دکتر موسوی موحد به برگزاری لانچ کنفرانس‌ها در بیمارستان اشاره کرد و گفت: موضوعات مهم بیمارستان و مسائل آموزشی در این کنفرانس‌ها مطرح می‌شود و افزود از دیگر اقدامات بهارلو، طراحی سیستم خبره برای تشخیص اطلاعات بیماران بر روی گوشی موبایل پزشکان بیمارستان برای ارتباط مستقیم برای دریافت اطلاعات بیماران است که از نوآوری‌هایی بوده که توسط بهارلو پیشنهادشده است.
رئیس بیمارستان از دیگر اقدامات صورت گرفته، راه‌اندازی کلينيک پيشگيري، ارتقاء و سلامت بيمارستان بهارلو را نام برد که به‌صورت پایلوت از بهارلو باهدف ارزیابی و کاهش خطر بروز بیماری‌های قلبی و دیابت در جمعیت مناطق 16 و 17 تهران توسط دکتر میثمی آغاز شده است.
دکتر موسوی موحد گفت: از دیگر ویژگی‌های محصر به فرد بهارلو، تنها مرکز دارای اورژانس و بخش مسمومیت دانشگاه، دارای کلینیک اختلالات خواب و مرکز تحقیقات خواب کشور با فعالیت‌های بین بخشی، برگزاری سمینارها و تربیت 2 فلوشییب، انتشار اولین مجله بین‌المللی در حوزه خواب در خاورمیانه توسط مرکز تحقیقات خواب، تنها مرکز دارای درمانگاه طب کار دانشگاه، تنها بیمارستان تقدیر شده از سازمان بهداشت جهانی (WHO) در منطقه مدیترانه شرقی در حیطه ایمنی بیمار در دانشگاه، بیمارستان منتخب در اجلاس سراسری نماز، بیمارستان دارای مجهزترین اسکیل لب در دانشگاه، تنها بیمارستان آموزشی منطقه جنوب تهران در مجاورت راه‌آهن و دسترسی به فرودگاه امام خمینی (ره) و محل تلاقی آزادراه‌های جنوب تهران با پوشش جمعیتی حدود یک ونیم میلیون نفر که اکثراً از اقشار آسیب‌پذیر می‌باشند.
در ادامه جلسه دکتر موسوی چالش‌ها و راهکارهای ارتقاء در بیمارستان را توضیح داد.
سپس به درمانگاه فعال زنان، آمار بالای زایمان و مراجعین زنان( بیشترین زایمان در بیمارستانهای دانشگاه) و وجود بخش نوزادان اشاره و نیاز به راه‌اندازی بخش اطفال و مسمومیت اطفال را توضیح داد و با توجه به مرکز مسمومیت بودن بهارلو، خاطرنشان کرد که با توجه به مشکلات بخش مربوطه نیاز به حمایت‌های مسئولین است.
دکتر موسوی موحد گفت: با توجه به آمار بالای مراجعین بیمارستان بهارلو، حداقل نیاز به 500 تخت در این منطقه هست.
دکتر موسوی موحد گفت: بالای 80 درصد بخش‌های بیمارستان بازسازی‌شده و متراژ قابل‌توجهی به فضای بیمارستان اضافه‌شده است و اهم اقدامات صورت گرفته ازجمله: ساخت و تجهیز بخش LDR، ساخت و تجهیز بخش جراحی 2، توسعه بخش نوزادان، بازسازی بخش‌های مسمومیت و قلب، ساخت و تجهیز پاویون اینترنها، ساخت و تجهیز بخش ICU D بیمارستان و... نام برد.
رئیس بیمارستان بهارلو در پایان از همه کارکنان پرستاری، پشتیبانی و پزشکان بخصوص پزشکان مقیم به علت همکاری فعالشان قدردانی کرد و صحبتش را با جمله‌ای از امام حسین (ع) به پایان برد و گفت: امام حسین در آخرین صحبت‌هایشان، وصیت به شیعیان کردند و فرمودند: انگار هیچ دنیایی نبوده و همه‌چیز آخرت است.
سپس دکتر عارفی، معاون آموزشی بیمارستان، گزارش فعالیت‌های آموزشی بیمارستان را ارائه و سپس پاورپوینت عملکرد بخش مسمومین را ارائه و پیشنهاد راه‌اندازی مرکز تحقیقات مسمومیت را مطرح کرد.
بعد از دکتر عارفی، معصومی، مدیر بیمارستان صحبت کرد و گفت تراز مالی بیمارستان مثبت است که نشان‌دهنده فعالیت‌های مثبت بیمارستان هست و به میزان تحقق درآمدهای پیش‌بینی‌شده اشاره و ترازنامه بیمارستان در 6 ماهه اول را توضیح داد و در ادامه به پسماندهای عفونی و تعامل با شهرداری اشاره کرد و گفت: باوجود بی‌خطر کردن پسماندها، پسماندهای غیر عفونی بیمارستان توسط شهرداری عفونی در نظر گرفته‌شده و با نرخ عفونی محاسبه می‌شود.
در ادامه جلسه پیشنهاد‌ها و نکاتی توسط روسای بخش زنان و نوزادان ارائه شد.
بعد از گزارش بیمارستان، هیئت‌رئیسه دانشگاه نظرشان را در خصوص گزارش ارائه‌شده اعلام و اقدامات لازم را بیان کردند.
در پایان جلسه، دکتر جعفریان رئیس دانشگاه، گفت: بیمارستان بهارلو بیمارستانی بسیار فعال و پویا است و گفت: این بیمارستان تغییرات قابل‌توجهی چه به لحاظ ظاهری و کیفی طی 15 سال گذشته داشته است و پس از بیمارستان ضیائیان، بیشترین مراجعه‌کننده اورژانس را دارد و افزود: دکتر موسوی موحد نیز از اعضای فعال کارگروه درآمد دانشگاه می‌باشد.
رئیس دانشگاه، به آموزشی شدن بیمارستان بهارلو و مهم بودن این موضوع اشاره و به سیاست‌گذاری آموزشی Undergraduate تأکید و نیاز به ارائه مدل جدید آموزش و برنامه‌ریزی برای آن را برای بیمارستان بهارلو مطرح کرد.
دکتر جعفریان با اشاره و توجه به زحمات بسیار همه مسئولین و کارکنان، به تلاش و دقت بیشتر برای کاهش بی‌توجهی‌ها تأکید کرد و افزود: سیستم بهداشت و درمان در بخش دولتی همیشه زیر ذره‌بین جامعه است و ما نباید با یک بی‌توجهی کوچک اجازه دهیم کار صادقانه ما زیر سؤال برود.
رئیس دانشگاه در خصوص ساخت بیمارستان جدید بهارلو و زمینی که با توجه به بازدید ریاست جمهوری قرار بود در اختیار بیمارستان قرار گیرد توضیحاتی داد.
در پایان جلسه، دکتر جعفریان اقدامات لازم را در خصوص رفع مشکل مطرح‌شده در خصوص پسماندهای عفونی و تعامل با شهرداری را بیان کرد، همچنین به انجام ارزیابی مرتب واگذاری‌ها در دانشگاه اشاره کرد و در خصوص راه‌اندازی بخش روان‌پزشکی غیر سایکوتیک گفت: در حد توان که بیمارستان بهارلو فشارهای کمتری را تحمل کند کمک خواهیم کرد.
رئیس دانشگاه در پايان جلسه از زحمات همه مسئولان و کارکنان بيمارستان بهارلو قدرداني کرد.
خبر: بهاره جفائی

کلمات کلیدی
تهیه کننده: