محتوای خبری بیمارستان رازی

دکتر یوسف فکور: در بین بیماری های مختلف روانپزشکی افسردگی و اضطراب بیشترین بیماری شناخته شده هستند

دکتر یوسف فکور روانپزشک شاغل بیمارستان رازی به مناسبت هفته سلامت روان در گفت و گو با روابط عمومی این بیمارستان گفت: در بین بیماری های مختلف روانپزشکی طبق بررسی های پیمایشی افسردگی و اضطراب بیشترین بیماری شناخته شده هستند.

به گزارش روابط عمومی بیمارستان رازی، به مناسبت هفته سلامت روان روز یکشنبه 28 مهر 98 با دکتر یوسف  فکور روانپزشک بیمارستان رازی مصاحبه شد. 

در مورد فعالیت های خودتان در این بیمارستان توضیح بفرمایید؟
اینجانب دکتر یوسف فکور عضو هیات علمی وزارت بهداشت و عضو هیات موسس انجمن سلامت روان کشور و مشاور روانپزشکی بیمارستان رازی هستم. حدود 13 سال است که به عنوان روانپزشک در این بیمارستان فعالیت دارم. انگیزه ای که باعث شد در این بیمارستان فعالیت کنم احساس نیازی بوده که بسیاری از بیماری های پوستی با روان افراد در ارتباط است یعنی متخصصین پوست متوجه شدند که بیماران شرایط و حالاتی دارند که بیماری پوستی آنها را تشدید می کند و بهبودی کامل حاصل نمی شود. اگر مداخله روانپزشکی انجام شود در بهبود آنها تاثیر دارد. بیمارستان رازی بیمارستانی بوده است سال های سال به عنوان بیمارستان ریفرال و ارجاعی از کل کشور به این بیمارستان مراجعه می کردند و این نیاز که یک روانپزشک در این بیمارستان فعالیت داشته باشد اولویتی را برای خودش ایجاد کرد و بنده از سال 85 وارد این بیمارستان شدم و 2 روز در هفته برای ویزیت بیماران بستری و سرپایی در این مرکز حضور دارم.

درباره هفته سلامت روان اگر توضیحی دارید بفرمایید؟
هفته سلامت روان هفته سوم مهر است و این  ایام فرصت مناسبی است که به این بحث پرداخته شود. شعار امسال با محوریت نشاط اجتماعی بیان شده است  اینکه معنویت چه کمکی به نشاط اجتماعی می کند و خود مراقبتی مشاوره ها، بهزیستی روانی اجتماعی چه کمکی به نشاط اجتماعی می کند در روزهای مختلف با محوریت نشاط به این موضوع پرداخته شده است و رسانه ها و شبکه های اجتماعی که خبرهای ناگوار دارند از نشاط اجتماعی کم می کنند و خانواده، آموزه های دینی، مهارتهای زندگی افراد می تواند در این زمینه نقش مهمی داشته باشند. متاسفانه طبق آمار های وزارت بهداشت رتبه بیماری های روانپزشکی حتی از سرطان و تصادفات هم بیشتر است و رتبه اول را پیدا کرده است و جز چند بیماری خط اول است و در بین بیماری های مختلف روانپزشکی طبق بررسی های پیمایشی افسردگی و اضطراب بیشترین بیماری شناخته شده هستند و در شهرهای مختلف، شهر تهران بیشترین آمار بیماری های روانپزشکی را دارد که البته قابل توجیه است چون استرس ها در کلان شهرها به علت وجود مسائل اقتصادی و اجتماعی و توسعه سیاسی و فرهنگی که از مولفه های تاثیرگذار در بیماری ها هستند،  وجود دارد. 
در این هفته در مدارس، مراکز دولتی، شهرداری، سازمان ها، هلال احمر، سازمان تبلیغات، وزارت بهداشت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اصناف و اقشار مختلف شعارها و برنامه های متنوع و متمرکزی دارند و کنگره سالیانه روانپزشکی کشور در هفته سلامت روان برگزار می شود.

مشکلات پوستی چه تاثیرات روانی برای بیمار می تواند داشته باشد؟
در حال حاضر رشته روان تنی در کشورهای مختلف ایجاد شده و در کشور ما حدود یک دهه است که در جامعه ایجاد شده است بیماری های این رشته متاثر از روان و جسم است و اثرات متقابل روان بر جسم فرد و بر جامعه می باشد به طور مثال موارد  بسیاری داشتیم که دستگاه گوارش، تناسلی، تیروئید، مفاصل بر اساس فشار روانی و استرس کارکرد خودش رو از دست میدهد. یکی از  بیماری های متاثر از اختلال سلامت روان بیماری های پوستی است بیماری های مزمن زیادی داریم که طبق تحقیقاتی که در این بیمارستان انجام شده در اکثر آنها حدود 40 درصدشان دچار اختلالات روانپزشکی هستند بیماری پمفیگوس و پسوریازیس بیماری های پوستی هستند که  فرد دچار اختلال روانی می شود و روان را مختل می کند حتی اگر فرد دچار اختلالات اولیه پوستی نباشد ولی وقتی روان فرد دچار اختلال شود بیماری شدت پیدا می کند و این بیماران نیاز به مشاوره روانپزشکی دارند و برخی بیمارانی که اختلال وسواس کندن مو و یا به دنبال مصرف مواد فکر میکند که حشره زیر پوست آنها حرکت می کند که از طریق متخصص پوست به ما ارجاع داده می شوند.
 
عوامل موثر بر سلامت روان کدام هستند؟
سلامت روان عبارت است ازهیجانات، رفتارها، تفکر، شناخت و عملکرد عالی مغز و باید مجموع این عملکرد از تعادل برخوردار باشد و فرد عملکرد بهتری داشته باشد. ما در هفته سلامت روان با همه ی افراد کار داریم حتی با کسانی که بیماری ندارند برای تمامی افراد که حتی بیماری ندارند عملکرد بهتر، کمک به دیگران، احساس پویا بودن، زندگی معنادار و زندگی با عشق را تجربه کنند و فرد از شجاعت و اعتماد به نفس کافی در زندگی بهره مند باشد و از ترس و نا امیدی به دور باشد و زندگی بدون ترس یکی از معانی سلامت روان است. روان فرد متاثر از عوامل مختلف محیطی، ژنتیکی، عفونت ها، بیماری ها و عوامل اقتصادی و...می باشد. یکی از این عوامل که تاثیر مستقیم بر روان فرد دارد جسم افراد است و برعکس سلامت روان هم بر عوامل مختلف اثر می گذارد. اگر سلامت روان آحاد مردم دچار مشکل بشود بر جامعه تاثیر می گذارد و جرائم زیاد می شود و جرائم اجتماعی، خودکشی، قتل، سرقت،طلاق، فحشا و افراد خیابانی افزایش پیدا می کنند
 
به عنوان آخرین سوال چه راه هایی برای ارتقای سلامت روان می شود پیشنهاد کرد؟
سلامت صد درصدی و اینکه یک انسان عالی باشیم یک امر محال است. همه انسانها بدون استرس باشند و زندگی بدون استرس، معنا ندارد و مهم این است که این استرس ها را کنترل کنیم تا تعادل زندگی بهم نخورد و راه های مختلفی را پیشنهاد می دهیم که مشاوره و درمان و دارو می تواند آخرین راه باشد. آگاهی فرد به خودش و به نقاط ضعف و قوت خودش یکی از مولفه های سلامت روان است. مهارت های زندگی در شرایط مختلف در ارتباط با دیگران و مواقعی که خشمگین هستیم و مواردی که دیگران دچار مشکل شدند و ما چه  عکس العملی داشته باشیم و مدیریت زمان داشته باشیم و برنامه ریزی و آگاهی به توان خود و شناخت از خود به فرد کمک می کند. عزت نفس و برای خود یک موقعیت استراحت، خواب کافی اوقات تفریحی برای خود قرار بدهد که کمک به کاهش استرس و آلام فرد می کند. 
در حال حاضر بسیاری از همایش ها با حضور و مشارکت خود بیماران انجام میشود تا از تجربیات بیماران استفاده  شود. ما پزشکان به عنوان خادمین مردم هستیم و هرچقدر جامعه سالم تر و با نشاط تر باشد برای خادمین خوشحالی بسیاری دارد.
خبرنگار و عکاس: نرگس ابراهیمی
 
 
کلمات کلیدی
نرگس   ابراهیمی
تهیه کننده:

نرگس ابراهیمی