هجدهمین جلسه دوره چهارم شورای دانشگاه
رییس دانشگاه ارتقای مهارت بهوسیله آموزش مجازی را مناسب دانست
هجدهمین جلسه دروه چهارم شورای دانشگاه پیرامون بررسي گزارش عملکرد مجازیسازی دانشکدهها، اصلاحات آییننامه جشنواره ابنسینا، انتخاب طرحهای برگزیده جشنواره عملکرد مجازی نوآورانه و تصویب راهنمای رفتار حرفهای پرستاری، مامایی و دندانپزشکی برگزار شد.
گالري عکس
در جلسه روز یکشنبه 19 دی 95 که با حضور اعضای هیئت رییسه دانشگاه و روسای دانشکدهها در سالن اجلاس دانشگاه برگزار شد، ابتدا دکتر جعفریان با تأکید بر پیگیری مصوبات جلسه هیات رییسه دانشگاه در دانشکدهها و با اشاره به اينکه اعضای هیات رییسه دانشگاه تقریباً در همه دانشکدهها حضور پیدا کرده اند گفت: نتایج این جلسات در نامهای به دانشکدهها ارسالشده است و در برنامه زمانبندی مشخصشده پیگیریهای لازم صورت خواهد گرفت.
گزارش عملکرد دانشکدهها درزمینه مجازیسازی
دکتر جلیلی، به ارائه گزارشی از فعالیتهای انجامشده درزمینه مجازیسازی با همکاری دانشکده مجازی پرداخت و گفت: در جلسات متعدد برگزارشده مصوب شد هر دانشکده 3 پروژه در این زمینه را پیگیری و اجرا کند.
معاون آموزشی دانشگاه، با تأکید بر درگیر شدن گروههای آموزشی درزمینه مجازیسازی گفت: مجازیسازی مدتی است در دستور کار قرارگرفته و در برنامه 4 ساله نیز لحاظ شده است و این امر با حضور دانشکده مجازی جدیتر پیگیری میشود. تاکنون نیز اقداماتی در دانشکدهها صورت گرفته که بیشتر از جنس انجام مقدمات بوده است که با حضور فعال مدیران گروههای آموزشی در فرآیند کنونی، از مدیران، برنامه مدون خواسته میشود تا این امر سریعتر محقق شود.
دکتر کاویانی نیز ضمن با ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در دانشکده مجازی گفت: با همکاری معاونت آموزشی دانشگاه به ایجاد ساختار و سازماندهی در این زمینه پرداختیم و آییننامه نظام جامع آموزش مجازی دانشگاه تدوین شد.
وی افزود: در دانشکده مجازی تلاش کردیم با حضور فعال درزمینه ارائه خدمات فنی، آموزشی، مشاوره و ترویجی به سایر دانشکدهها بتوانیم آنها را بر انجام این امر ترغیب کنیم. برگزاری کارگاههای مختلف آموزشی، برگزاری وبینارهای مختلف و انجام پروژههای مشترک با دانشکدههای مختلف ازجمله این اقدامات بوده است. در این دانشکده زیرساختهای لازم برای برگزاری کارگاههای و کنگرههای بهصورت مجازی وجود دارد و درصورتیکه واحدها تمایل داشته باشند میتوانند از این امکانات استفاده کنند.
رییس دانشکده مجازی در خصوص رشتههای مجازی شده اظهار داشت: این دانشکده مالک رشتههایی که مجازی شدهاند نیست و فقط بهصورت دورهای انکوباتوری به پشتیبانی از رشتهها میپردازد و زمانی که رشته به بلوغ رسید، به دانشکده مربوطه بازمیگردد.
ایجاد انگیزه عامل مهمی در توسعه مجازیسازی
دکتر کاویانی ایجاد انگیزه را عامل مهمی در توسعه مجازیسازی خواند و گفت: مجازیسازی با اجبار امکانپذیر نیست و باید برای اعضای هیات علمی و اساتید انگیزه ایجاد کرد. وي درادامه گفت: بااطلاع رسانی در این زمینه و افزایش دانش و آگاهی افراد نسبت به موضوع و معرفی نمونههای موفق بهصورت الگو به دیگران افراد به استفاده از این ابزار ترغیب خواهند شد.
مشخص شدن منافع شخصی افراد در آییننامه، حذف بار مالی دانشکدهها در این زمینه و مشخص بودن محل تأمین مالی آن و حمایت و پیگیری مستمر مسئولان دانشگاه نیز از دیگر راههای رفع موانع مجازی شدن از دیدگاه دکتر کاویانی بود.
دکتر بهادری، رییس دفتر ارتباط با دانشآموختگان دانشگاه نیز با مناسب دانستن اقدامات انجامشده گفت: اقدامات مناسبی تاکنون انجامشده است ولی بهتر است علاوه بر مجازی کردن دروس و فعالیتهای فعلی که در حال انجام است، درزمینه فعالیتهایی که دانشگاه و واحدها پتانسیل انجام آن رادارند و به دلایل مختلف صورت نگرفته، برنامهریزی کنند. همچنین در بحث بینالملل بهویژه برای کشورهای منطقه که فارسیزبان هم هستند میتوان از این ابزار استفاده کرد.
دکتر مجدزاده رییس موسسه ملی تحقیقات سلامت دانشگاه، بر استفاده از این ظرفیت در توسعه حرفهای، بازآموزیها و آموزش حین خدمت و حوزه بینالملل در راستای بینالمللی سازی و توسعه جغرافیایی تأکید کرد.
دکتر یونسیان معاون تحقیقات و فنآوری دانشگاه بر اولویت بندی موارد موردنیاز در هر واحد بر اساس کیفیت آموزش و هزینه اثربخشی در قالب طرح HSR نکاتی را بیان کرد.
دکتر جعفریان در خصوص اقدامات انجامشده در دانشکدهها گفت: خوشبختانه فعالیتهای خوبی در دانشکدهها اتفاق افتاده اگرچه کند و آهسته است. در حال حاضر در دانشکدهها نگاه درستی به این موضوع وجود دارد. در خصوص انگیزه از دو دیدگاه میتوان این امر را موردتوجه قرارداد، بحث منافع شخصی افراد که با دیده شدن در ترفیع سالیانه اساتید مرتفع میشود و بحث تسهیل فرآیندهای این امر است که بخش سختافزاری با امکانات موجود در دانشکده مجازی برطرف شده است و در سایر موارد مشارکت دانشکدهها را میطلبد.
اولویتبندی نیازهای دانشکدهها در زمینه مجازی سازی
رییس دانشگاه درزمینه مسایل مالی گفت: منابع مالی این موضوع در تفاهمنامه سال آینده معاونت آموزشی در نظر گرفته خواهد شد که دغدغه مالی وجود نداشته باشد. انجام طرح HSR برای مشخص شدن اولویت ها هر دانشکده بر اساس شرایط آن دانشکده با توجه به محدودیت منابع بسیار مناسب است و هدایت آن با معاونت آموزشی خواهد بود.
دکتر جعفریان بر اطلاعرسانی و افزایش آگاهی اساتید و اعضای هیات علمی تأکید کرد و گفت: لازم است اساتید با امکانات و تجهیزات فراهمشده در دانشکده مجازی آشنا شوند و گروههای آموزشی از این دانشکده بازدید کنند. در مورد مالکیت رشتههای مجازی شده هم که از نگرانی دانشکدهها بود با اقدام مناسب دانشکده مجازی این نگرانی برطرف شده است.
رییس دانشگاه ارتقا مهارت بهوسیله آموزش مجازی را مناسب دانست و بر اجرای 3 پروژه مورد تعهد دانشکدهها تأکید کرد.
در این جلسه روسای دانشکدهها به ارائه گزارشی از اقدامات انجامشده درزمینه مجازیسازی پرداختند.
انتخاب طرحهای برگزیده دومین جشنواره عملکرد نوآورانه
دکتر ترابی دبیر ستاد نوآوری دانشگاه به ارائه گزارشی از فرآیند دومین جشنواره مجازی عملکرد نوآورانه در سال جاری پرداخت و توضیحاتی را پیرامون 6 طرح برگزیده دو فصل این جشنواره ارائه کرد. سپس درزمینهٔ انتخاب طرحهای برگزیده سال جاری رأیگیری صورت گرفت.
اصلاحات آییننامه جشنواره ابنسینا
دکتر یونسیان مواردی در آییننامه جشنواره ابنسینا را مطرح کرد و درزمینهٔ موارد مطرحشده رأیگیری صورت گرفت.
تصویب راهنمای رفتار حرفهای پرستاری، مامایی و دندانپزشکی
دکتر امینی مشاور عالی رییس دانشگاه در خصوص راهنمای رفتار حرفهای گفت: راهنمای رفتار حرفهای باید در هر دانشکده مناسب با حرف موجود تدوین شود، چارچوب رفتار حرفهای راهنمای دانشکده پزشکی بوده که متناسب با هر رشته تغییرات اعمالشده است.
دکتر جعفریان تدوین این راهنما و توزیع در همه جنبههای الکترونیک و غیر الکترونیک تأکید کرد که بهعنوان اولین قدم بوده و در مرحله بعد باید تمهیداتی برای اجرایی شدن این امر در نظر گرفته شود.
در پايان اين جلسه راهنمای رفتار حرفهای پرستاری، مامایی و دندانپزشکی با نظر اعضای شورا تصویب شد.
خبرنگار: الهام حق شناس
عکس: سيد ميثم عطري
متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید: