محتوای خبری دانشکده بهداشت

مقاله دکتر تکیان، عضو هیات علمی دانشکده بهداشت و همکاران با عنوان لزوم توجه به مراقبت های اولیه بهداشتی و پوشش همگانی سلامت در جهان گیری کووید ۱۹ در مواجهه با کووی فلو در British Medical Journal منتشر شد

مقاله دکتر امیرحسین تکیان، عضو هیات علمی دانشکده بهداشت و همکاران با عنوان لزوم توجه به مراقبت های اولیه بهداشتی و پوشش همگانی سلامت در جهان گیری کووید ۱۹ در مواجهه با کووی فلو در(British Medical Journal (BMJ از معتبرترین نشریات پزشکی جهان منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی دانشکده بهداشت، دکتر امیرحسین تکیان معاون بین الملل دانشکده، مدیر گروه سلامت جهانی و دانشیار گروه علوم مدیریت و اقتصاد سلامت دانشکده بهداشت با همکاری دکتر محسن اعرابی و هاجر حقیقی مقاله ای با عنوان لزوم توجه به مراقبت های اولیه بهداشتی و پوشش همگانی سلامت در جهان گیری کووید ۱۹ در مواجهه با آن چه مولفین کووی فلو نامیده اند، یعنی ترکیب آنفولانزای فصلی و کووید-۱۹ در British Medical Journal (BMJ) از معتبرترین نشریات پزشکی جهان ارائه کردند.
در قسمتی از این مقاله آمده است: در 11 مارس 2020 ،سازمان جهانی بهداشت بیماری کروناویروس جدید (کووید-19 )را یک پاندمی جهانی اعلام کرد.  این بحران با وجود بیش از دو و نیم میلیون فرد آلوده به ویروس و نزدیک به ۱۷۰ هزار فوت شده در ۲۱۴کشور دنیا، ویرانگرترین چالش دوران اخیر است. در حالی که سلامتی پیش شرط، نتیجه و ویژگی جامعه پایدار است، کووید-19 و پیامدهای جهانی اش به ما یادآوری می کند توجه به سلامتی به عنوان مولفه اصلی اهداف توسعه پایدار در کشورهای با درآمد بالا، متوسط و کم نیازمند افزایش تعهد سیاسی دولت ها است. پوشش همگانی سلامت(UHC) به عنوان پایه و اساس هدف شماره 3 اهداف توسعه پایدار (SDG) ،هدف اساسی تمام کشورها برای دستیابی به سلامت پایدار و عادلانه است. UHC ،تقویت نظام بهداشتی (HSS)را در بین مردم، نهادها و منابع برای بهبود، حفظ و احیای سلامت ایشان و در نتیجه کمک به پایداری سیستم بهداشتی ضروری می داند. یک نظام سلامت پایدار، نظامی است که ضمن پاسخ به موقع در شناسایی و پیشگیری از موارد اضطراری پیش آمده، وضعیت اقتصادی و صلح را نیز حفظ می کند. مراقبتهای بهداشتی اولیه (PHC) برای نیل به UHC ضروری است. 
UHC قبل از هر چیز یک انتخاب سیاسی است. وظیفه ما به عنوان فعالان حوزه سلامتی، الان بیش از هر زمان دیگری این است که رهبران سیاسی را در جهت انتخاب های اجتماعی و اقتصادی برای دستیابی به UHC هدایت کنیم. نیاز به تغییر رویکرد دولت ها در مبارزه با بحران Covi-Flu و دستیابی به UHC ضرورتی انکار ناپذیر است. در این تغییر رویکرد، توجه به رویکرد همه جانبه دولت ها با تمرکز بر تمامی عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت، ضرورتی بنیادین است. تهدید -Covi Flu برای اقتصاد جهانی و توسعه پایدار بیش از آن که تصورش را بکنید نزدیک است و می تواند خانمان سوز باشد. ماهمگی با هم و همین امروز باید کاری انجام دهیم، فردا دیر است.
 

 

نسیبه  جلالوند
تهیه کننده:

نسیبه جلالوند

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *