برگزاری کارگاه علم سنجی و بهره وری علمی با سخنرانی رئیس مرکز انتشارات علمی وزارت بهداشت در دانشکده توانبخشی
کارگاه پژوهشی علم سنجی و بهره وری علمی با هدف آشنایی بیشتر اعضای هیئت علمی با سامانه علم سنجی اعضای هئیت علمی وزارت بهداشت با سخنرانی رئیس مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی و با حضور رییس، معاونان و اعضای هیئت علمی دانشکده توانبخشی روز سه شنبه 24 مهرماه در سالن شورای این دانشکده برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشکده توانبخشی؛ در ابتدای جلسه دکتر کبیری؛ رئیس مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت ضمن ابراز خرسندی از حضور دوباره در این دانشکده به ایراد سخنرانی درخصوص مفاهیم و کاربردهای علمسنجی، ابزار و شاخصهای نوین علمسنجی، پایگاههای اطلاعات استنادی و شیوههای تحلیل استنادی در این پایگاه ها و اطلاعات پروفایل پژوهشگران پرداخت.
وی بابیان اینکه علمسنجی دانشی است که به ما کمک می کند میزان و تاثیرعلم تولیدشده هر عضو هیئت علمی، دانشکده، مجله و کشور را اندازهگیری شود گفت: از شاخصهای علمسنجی میتوان به تعداد مقالات منتشرشده اشاره کرد که نمادی از کمیت کار پژوهشی فرد قلمداد میشود و تعداد استناد صورت گرفته مقالات را نمادی از کیفیت کار پژوهشی فرد دانست.
دکتر کبیری با اشاره اینکه استناد (Citation)، میزان تاثیرگزاری Research Impact مقاله را نشان میدهد تصریح کرد: انتظار میرود یک مقاله جدا از این impact های دیگری نظیر اثرگذاریها و تأثیرات اجتماعی (society calling pack)، اثرگذاریهای اقتصادی (economic impact) داشته باشد.
رئیس اداره انتشارات دانشگاه با بیان اینکه مقاله باید درنهایت در اجتماع تأثیر بگذارد؛ تاثیر نهایی انتشار مقالات را بهبود وضعیت عمومی زندگی (Wellbeing) و سلامت مردم دانست.
دکتر کبیری در پاسخ به سوال یکی از شرکتکنندگان درباره میزان اهمیت دادههای موتور جستجوی Google Scolar در شاخصهای علمسنجی گفت: Google Scolar یک measurement است و تفاوت نسبتاً زیادی با دیگر شاخصها دارد و اعداد و ارقام آن واقعی نیست و به همین دلیل از شاخصهای استنادی آن استفاده نمیشود.
وی ادامه داد: در وزارت بهداشت هم فقط به دادهای بازیابی شده از پایگاههای استنادی Scopus و ISI استناد میشود و از Google Scolar برای برآورد آمار مقالات فارسی استفاده میشود. وی همچنین درباره اینکه آیا مقالات بازیابی شده در موتور جستجوی تحت وب Pubmed در پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس منتشر میشود گفت : این موتور جستجو دو مشکل دارد یکی اینکه بانک اطلاعات استنادی نیست و برای محاسبه عدد صحیح H-index نمیتوان استفاده کرد ؛ دوم اینکه همه مقالات بازیابی شده از این موتور جستجو در پایگاه استنادی Scopus نمایه نمیشوند.
رئیس اداره انتشارات دانشگاه در بخشی از سخنانش با اشاره به اینکه میزان خوداستنادی 30-10% برای نویسندگان و 20% برای مجلات عدد معقول و منطقی است گفت: خوداستنادی صفر نیز برای نویسندگان و مجلات پذیرفتهشده نیست. وی در ادامه به معرفی شاخص تکمیلی، G-indexپرداخت و در توضیح این شاخص گفت: شاخص G سهم مقالات پراستناد را نشان می دهد و همیشه باید برابر یا بیشتر از H-index باشد.
دکتر کبیری در بخشی از سخنانش با این توضیح که رویت (visibility) مقالات در مجلات Q1 و Q2؛ 4 تا 8 بیشتر از دیگر مقالات است از اعضای هیئت علمی خواست ضمن شناسایی مجلات برتر حوزه تخصصیشان برای افزایش رویت پذیری و کسب استنادات بیشتر، مقالاتشان را در این مجلات منتشر کنند.
در پایان جلسه رئیس مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت با اشاره معیار به اینکه از شاخص های سامانه علم سنجی وزارت بهداشت برای بررسی وضعیت پژوهشی اعضای هئیت علمی، دانشکده ها و دانشگاهها وزارت متبوع استفاده می شود از اعضا هئیت علمی خواست تا با مراجعه به این سامانه ضمن بازبینی اطلاعات پروفایل خود؛ در صورت اشکال، تعداد صحیح مقالات و استنادات اصلاح کرده یا گزارش کنند.
عکس و خبر: لیلا روستا
ارسال به دوستان