محتوای خبری دانشکده دندانپزشکی

گفتگو با دکتر احمد سوداگر دبیر برگزار کننده سومین آزمون ملی گروه ارتودنسی

به گفته دبیر برگزار کننده این آزمون و آزمون های مشابه کمک شایانی به فارغ التحصیلان رشته دندانپزشکی خارج از کشور می کند و می تواند الگوی مناسب برای ارزیابی دانش آموختگان دندانپزشکی داخلی باشد.

به گزارش روابط عمومی دانشکده دندانپزشکی، پس از برگزاری چند مرحله آزمون کلینیک از سومین آزمون دانش آموختگان دندانپزشکی خارج از کشور، آزمون ارتودنسی چهارشنبه و پنجشنبه 30 دی و 1 بهمن 94 در گروه ارتودنسی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می شود.
به این منظور با دکتر احمد سوداگر دبیر آزمون رشته ارتودنسی، چهارشنبه 30 دی گفتگو کردیم.

- به نظر شما اهمیت برگزاری آزمون برای دانش آموختگان دندانپزشکی خارج از کشورچقدر است؟
با توجه به اینکه آموزش در دانشکده های خارج از کشور سطوح متفاوتی دارد و از طرفی داوطلبین می خواهند در کشوری خدمات درمانی ارائه کنند که دارای کوریکولوم آموزشی واحد میان دانشکده های دندانپزشکی است.
این آزمون و آزمون های مشابه کمک شایانی به فارغ التحصیلان رشته دندانپزشکی خارج از کشور می کند چرا که داوطلبین متوجه نقاط ضعف و قدرت خود می شوند.
این آزمون ها فیلترهایی برای سیاست گذاران سیستم سلامت کشور است که با استفاده از آن افراد توانمند در درمان را از سایرین متمایز می کند.

- نحوه برگزاری آزمون چگونه بود؟
روز نخست درگروه ارتودنسی برای آزمون عملی با 3 ایستگاه و روز دوم درآمفی تئاتر 400 نفره برای مرحله کتبی و  پری کلینیک دانشکده برای مرحله عملی، در نظر گرفته شده است.
آزمون ایستگاهی نیز شامل ایستگاه اول تریسینگ سفالوگرام طراحی شده که بر روی آن داوطلبین باید نقاط، زوایا و تفسیر را انجام دهند. ایستگاه دوم آنالیز کست در 2 دوره دندانهای دائمی و دندانهای دائمی- شیری است و ایستگاه سوم ارزیابی داوطلبین در کار با پلاک های متحرک و چگونگی فعال سازی اجزا مختلف پلاک است.
در این دوره به بررسی جامع پلاک های متحرک به کار رفته برای درمانهای دندانی اسکلتی و بررسی انواع ابزار های رایج پرداختیم.
درآزمون کتبی ارزیابی اطلاعات کلینیکی با پخش 45 اسلاید چهار جوابی ارتودنسی در محل آمفی تئاتر و بررسی 3 کیس با ناهنجاریهای دندانی اسکلتی مختلف شامل رادیوگرافی  OPG ، فتوگرافی،  لترال سفالومتری هر کیس شامل 12 سوال چهار جوابی برگزار می شود.
آزمون ها بر اساس منابع از پیش تعیین شده و معرفی شده به داوطلبین طراحی شد و برای هر کدام از مراحل ارزیابی چک لیست های از پیش تهیه شده که داوطلبین در آن ارزیابی و امتیازدهی می شوند و در نهایت نمره نهائی اعلام می شود.

- در آزمون چه معیارهائی مطابق با چک لیست مورد ارزیابی قرار گرفت؟
8 عضو هیات علمی رشته ارتودنسی مجری آزمون بودند، آقای دکتر دالایی و خانم دکتر طهماسبی ازدانشکده دندانپزشکی دانشگاه شهید بهشتی، آقای دکتر میرهاشمی، دکتر سرمدی، دکتر قدیریان، دکتر تنباکوچی، دکتر مرتضوی  از دانشکده دندانپزشکی تهران و بنده به عنوان دبیر برگزار کننده، ارزیابی داوطلبین را برعهده داشتیم.
معیارهای ارزیابی چک لیست پلاک متحرک برای داوطلبین شامل آیتم های توانایی کار با پلاک تحت نظر استاد و پاسخگویی به سوالات، میزان فعال سازی، توضیح عملکرد و اشکالات احتمالی ناشی از طراحی نادرست پلاک، بود.
برای ایستگاه های سفالومتری، آنالیز کست و پلاک متحرک، چک لیست های مجزا تهیه شد که اساتید مطابق آن داوطلبان را ارزیابی کنند.

- سخن پایانی؟
 از مسئولین محترم دبیرخانه شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی، دبیر محترم کمیته آزمون ملی، مسئولین دانشکده، اساتیدگرانقدر به ویژه اساتید برگزار کننده آزمون ملی رشته ارتودنسی دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی و تهران تقدیر و تشکر، همچنین از کارکنان محترم دانشکده به ویژه گروه ارتودنسی که همکاری صمیمانه ای در برگزاری آزمون  داشتند قدردانی می کنم. به ویژه از جناب آقای دکتر میرهاشمی که نقش بسزایی در برگزاری این آزمون داشتند.
در این دوره با توجه به تجربیات قبلی تلاش کردیم تا ضمن برطرف سازی کاستی ها موارد جدیدی نیز در آیتم های آزمون اضلفه شود امید است این تلاش ها مورد رضایت حضرت حق قرار گیرد.


خبرنگار و عکاس: فاطمه زمانی

تهیه کننده:

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *