محتوای خبری دانشکده پیراپزشکی

ارائه گزارش رئیس دانشکده پیراپزشکی از فعالیت های آموزشی انجام شده در این دانشکده در دوران کرونا

دکتر وحید چنگیزی، رئیس دانشکده پیراپزشکی وجود بسترهای لازم نرم افزاری و سخت افزاری دیده شده در برنامه چهارساله در دانشکده را از دلایل اصلی مدیریت بحران در دوران کرونا در دانشکده پیراپزشکی دانست.

به گزارش روابط عمومی دانشکده پیراپزشکی، با دکتر وحید چنگیزی رئیس دانشکده در خصوص فعالیت های آموزشی انجام شده در این دانشکده در دوران کرونا به گفت و گو پرداختیم.
آقای دکتر با توجه به شیوع  ویروس کرونا در کشور  لطفاً در خصوص اقداماتی که در زمینه آموزش مجازی در دانشکده پیراپزشکی انجام شده توضیح دهید.
خوشبختانه مجازی سازی جزو برنامه‌های چهارساله دانشکده بود. از سال 97  در این زمینه بسترسازی های لازم انجام شده است و ما با مشکل مواجه نشدیم. کارگاه‌های توانمندسازی متعددی در دو سال گذشته در این زمینه برگزار شده و اساتید دانشکده آمادگی لازم برای تولید محتوای مجازی را داشتند.
از دیگر اقداماتی که در دانشکده در دو سال انجام شده می توان به آموزش نرم افزارهای camtasia  و  ispring  ، برگزاری کلاس های به روش وارونه (filip class)، برگزاری چهار جلسه کلاس‌های درس مجازی اساتید در ترم تحصیلی  و ضبط محتوا اشاره کرد. بسیاری از اساتید از محتوای که در گذشته  ضبط کرده بودند در این دوران استفاده کردند. 
از لحاظ سخت افزاری نیز میکروفون و تجهیزات لازم تهیه شده که امکان تهیه محتوا را با کیفیت بسیار خوب فراهم می‌کند. همچنین در دانشکده فضایی برای اساتید در نظر گرفته شده تا بتوانند با استفاده از امکانات فراهم شده به ضبط و تهیه محتوای الکترونیک بپردازند.  بنابراین با مدیریت  و پیش بینی تمهیدات لازم در این بحران کمترین آسیب متوجه دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشکده بود و ما برنامه‌ریزی‌های لازم را داشتیم. 
در این دوران نیز اساتید دانشکده به تهیه محتوای علمی پرداخته و در فضای مجازی که عمدتاً سامانه ‌نوید که از ملاک های مورد نظر دانشگاه است، بارگذاری کردند.  
در این بحران مدیریت دانشکده نقش فعالی داشته و علاوه بر وظیفه بسترسازی که صورت گرفت در بحث نظارت نیز تیم سه نفره متشکل از معاون آموزشی، مسئول مجازی سازی و مدیر امور آموزشی دانشکده تشکیل شد، که نظارت بر کار اساتید را برعهده دارند. گزارش های دوره ای آماده و به رئیس دانشکده اعلام می شود و بازخود لازم به اعضای هیات علمی براساس گزارش ها ارائه می شود. 
در امر نظارت علاوه بر کمیت، کیفیت تدریس نیز بررسی می شود.  بارگذاری صدا، تصویر، فیلم ، اسلاید مورد بررسی قرار گرفته و بر حسب وزن آنها ارزش‌گذاری می شود.  همچنین این کمیته نظارتی معادل سازی ساعت  کلاس  های مجازی را انجام می دهد و بر حسب میزان زمانی که مطالب بارگذاری شده، آنها را با ساعت کلاس درسی تطابق داده و معادل سازی صورت می گیرد و نتیجه به اساتید اعلام شد که چند جلسه تشکیل کلاس آنها پذیرفته شده و باقی مانده  باید یا به صورت حضوری یا به صورت مجازی برگزار شود. از نظر زمان برگزاری کلاس های مجازی با شرایط عادی هیچ گونه تفاوتی نداشته و قوانین تغییر نکرده، تنها شکل ارائه برنامه‌ها متفاوت شده است.
علاوه بر این گونه نظارت‌ها، اینجانب به صورت دوره‌ای نیز با نماینده دانشجویان ارتباط تلفنی برقرار کرده و نظرات آنها در خصوص کمیت و کیفت برگزاری کلاس ها و دوره های مجازی جویا می شوم.  نظرات دانشجویان مورد بررسی قرار گرفته و نکات مورد نظر آنها نیز در بازخوردها به اساتید لحاظ می شود. 
بر اساس ماحصل نظارت کمی کیفی زمانی پایان کلاس درس را اعلام خواهیم کرد که همه شاخص های مورد نظر در یک کلاس درس به صورت مجازی وجود داشته باشد.  همچنین نظرات معاونت آموزشی دانشگاه نیز لحاظ شد. در هیئت رئیسه دانشکده این معیارها بررسی و با شرایط دانشکده تطبیق داده شده و در نامه‌ای به  اساتید ابلاغ شد.
نظرات دانشجویان در خصوص برگزاری کلاسهای مجازی چگونه بوده ، آیا از برگزاری این کلاسها رضایت داشتند؟
در بیشتر موارد نمایندگان از شرایط موجود رضایت داشتند. برنامه‌ها بارگذاری شده و اکثر کلاس‌ها به صورت منظم برگزار می شود. در برخی موارد اظهارنظر و پیشنهاد و درموارد محدود نیز انتقاداتی وجود داشت که مورد بررسی قرار گرفته و در صورت لزوم به استاد مربوطه ارائه شد.
با چه چالش هایی در مسیر مجازی سازی و برگزاری کلاسهای درس از راه دور مواجه شدید؟
در ابتدای محدودیت‌هایی از جمله در بارگذاری مطالب وجود داشت که خداروشکر در زمان کوتاهی سامانه ارتقا داده شده و مشکلات تا حدی برطرف شد. البته همچنان نیاز به ارتقا وجود دارد . اساتید و دانشجویان به سرعت با شرایط جدید کنار آمده و سازگار شدند. در مورد دانشجویان خارجی نیز مشکلاتی وجود داشت و گویا که هم اکنون این مشکلات برطرف شده است . 
تجربه نشان داده که مجازی سازی باید یک برنامه مستمر بوده و  به مواقع اضطراری محدودیت نشود. این روش خوبی است که محتوا را در اختیار دانشجویان قرار داده تا پیش مطالعه داشته باشند  و در کلاس درس  فرصت بیشتری برای بحث و تبادل نظر فراهم خواهد بود. بهتر است این کار در زمان‌های عادی نیز به صورت مداوم برگزار شود و دانشجویان در این شرایط درک بهتری از مطالب درسی خواهند داشت.
در خصوص برنامه آینده دانشکده با توجه به شرایط پیش آمده توضیح دهید.
برنامه ویژه برای زندگی با کرونا در دانشکده  تدوین شده که اطلاع رسانی خواهد شد. با توجه به اینکه این ویروس  برای مدت طولانی در کنار ما است، باید برنامه ریزی مناسبی برای فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی داشته باشیم. خدا را شکر برنامه چهارساله ما به گونه‌ای بود که از این بحران لطمه‌ای به ما وارد نشد . هم اکنون نیز برنامه‌ای برای زندگی با کرونا و مسائل مشکلات مشابه این برنامه‌ها  اضافه شده است که با ارائه این الگوی جدید برای ادامه فعالیت های آموزشی و پژوهشی برای دانشجویان و اساتید مشکلی وجود نخواهد داشت. به ویژه در حیطه دانشجویی برنامه ریزی بسیار دقیق صورت گرفته است.
سخن پایانی
زمانی که بحران اتفاق افتاد دانشگاه نقش فعالی در امر درمان به عهده داشت و شاهد ایثارگری ها و جان برکف بودن کارکنان و کادر درمانی دانشگاه بودیم که با وجود تهدید جانی به آنها توجهی نکرده و از جان خود مایه گذاشتند. همانطور که از جامعه درمانی هم انتظار هم می‌رفت به صورت جسورانه با فعالیت‌های خود بتواند این مسائل را مدیریت کنند و در بخش درمان همه بیماران را به سطح مطلوبی از سلامتی برساند، این اقدامات انجام شد.  شرایط بیمارستان‌ها اکنون عادی شده و با وجود بیماری کرونا دیگر نگرانی خاصی وجود ندارد.  دانشگاه بال های دیگری از جمله آموزش و پژوهش دارد، که از اعضای هیئت علمی نیز انتظار می رود در این قسمت همکاری لازم را داشته باشند و به عرصه آمده و شاهد تلاش های آنان باشیم. خوشبختانه اساتید همراهی لازم را داشته و آموزش ها را به صورت مجازی ارائه دادند. 
خانواده ها و جامعه از ما انتظار دارند در امر آموزش و پژوهش فرزندان آنها را حمایت کرده و این نگرانی را از آنها دور نگه داریم. ما به آنها اطمینان خاطر را می‌دهیم که کار آموزشی و پژوهشی دانشجویان بدون هیچگونه وقفه ای در ترم تحصیلی و فعالیت‌های آموزشی از جمله فارغ التحصیلی دانشجویان در پایان این ترم طبق برنامه‌ای از قبل تعیین شده اتفاق خواهد افتاد و آنها این دغدغه را نداشته باشند. 
مفهوم قرنطینه برای ما بیکار ماندن نیست بلکه فعال‌تر از گذشته ظاهر شده‌ایم و همین تهیه محتوای مجازی زمان و انرژی بیشتری را نسبت به کلاس درس حضوری از ما گرفته ولی اساتید دانشکده این وقت را گذاشتند و گاهی تا پاسی از شب بیدار مانده و برای فعالیت آموزشی دانشجویان وقت اختصاص داده اند که در همین جا از زحمات همه همکارانم تشکر می‌کنم. 
در حوزه پژوهش نیز عملگرا خواهیم بود و در برنامه چهارساله نیز این موضوع دیده شده است. ما به دنبال انجام پژوهش هایی هستیم که مشکلی از جامعه برطرف کند. 
 
الهام  حق شناس
تهیه کننده:

الهام حق شناس

1 نظر برای این مقاله وجود دارد

محمد

محمد

99/02/22 - 18:39

سلام لازم می دانم از زحمات آقای دکتر چنگیزی که متعهدانه امور مربوط به حوزه کاری خود را دنبال کردند صمیمانه تشکر کنم.

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *