برگزاری کارگاه آشنایی با دانشگاههای نسل سوم و چهارم در دانشکده پیراپزشکی
دکتر چنگیزی، رییس دانشکده پیراپزشکی گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان دانشگاه مادر، ابزار لازم برای تحقق دانشگاه های نسل سوم و چهارم را داراست.
گالری عکس
به گزارش روابط عمومی دانشکده پیراپزشکی، کارگاه یکروزه آشنایی با دانشگاههای نسل سوم و چهارم ویژه اعضای هیات علمی و مدرسین با حضور دکتر چنگیزی رییس دانشکده و با تدریس دکتر علیرضا عالی پور عضو هیات علمی دانشگاه علوم دریایی نوشهر سهشنبه 10 بهمن 96 در سالن کنفرانس این دانشکده برگزار شد.
در ابتدای جلسه دکتر چنگیزی ضمن خوشامدگویی به حاضرین گفت: امروز نیاز جدی به تغییر رویکرد دانشگاه به سمت اهداف دانشگاه نسل سوم و چهارم است. دانشگاه علوم پزشکی تهران بهعنوان دانشگاه علوم پزشکی برتر ابزار لازم بهویژه وجود اساتید و دانشجویان نخبه برای تحقق این امر را داراست. البته این شرط لازم بوده ولی کافی نیست؛ بنابراین لازم است استراتژی و برنامه عملیاتی در این زمینه تدوین شود. با توجه به این امر این کارگاه برگزار شد.
دکتر عالی پور در این کارگاه با تأکید بر اهمیت آشنایی با مفاهیم دانشگاههای نسل سوم و چهارم گفت: هر دانشکده رسالت آموزشی و تربیتی بر عهده دارد که نباید حذف شود و جز جداییناپذیر آن است. معلمی شغل انبیاست و تنها شغلی است که در همه ادیان موردتکریم قرارگرفته است. در تدوین برنامهها نباید به هیچ صورتی حضور فیزیکی استاد حذف شود.
وی افزود: محتوایی که برای تدریس ارائه میشود دو گونه آشکار و پنهانی است. محتوا و دانش پنهانی در ذهن هر فرد است. هرچقدر بتوانیم محتوا را از حالت پنهان به آشکار تبدیل کنیم موفق هستیم. دانش پنهان که بیش از 40 درصد دانش سازمان است بعد از خارج شدن فرد از سیستم قابلدسترس نیست. تجربه تعامل میان فرد و محیط است و باید از اساتید باتجربه حمایت و از توانمندی آنها استفاده کنیم.
دکتر عالی پور اظهار داشت: توصیف دانشگاهها بر اساس رویکرد و ساختار اجرایی حرکت دانشگاهها از نسل اول تا نسل چهارم است. در دانشگاههای نسل اول تدریس وظیفه اصلی آنهاست. هدف آموزش نیروی انسانی بوده و دانشگاه آموزش محور است. در این دانشگاهها اصل اساسی این است که دانشجویان بتوانند با مدرک تحصیلی شغل پیدا کنند. سردر و اصول آنهم مسائل اعتقادی و ارزشی هر جامعه است.
هدف گرا و ماموریت محوربودن دانشگاه های نسل سوم
وی افزود: نسل دوم دانشگاههایی هستند که به دنبال پیدا کردن راهحلی برای معضل و دغدغههای جامعه هستند و در کنار آموزش به فعالیتهای پژوهشی روی آوردند. این امر برای اولین بار در آلمان اتفاق افتاد. خطرپذیر بودن، رقابت بر سر استعدادها، وجود گروههای آموزشی معتبر و متنوع و رقابت از ویژگیهای این دانشگاهها است. نسل سوم دانشگاههایی هستند که به سمت کسبوکار رفتند و بهعنوان دانشگاههای تولیدکننده و کارآفرین معرفی میشوند. دانشگاههایی که پژوهش را به ثروت تبدیل میکنند. اینگونه دانشگاهها مأموریت گرا و هدفگرا بوده و بر اساس نیاز جامعه به تربیت دانشجو میپردازند. در دانشگاههای نسل سوم مبنای توسعه مبتنی بر دانای است. وجود شرکتهای زایشی، دانشکده کارآفرین، پارک علم و فناوری و دالان علم و فناوری از ویژگیهای این دانشگاهها است.
دانشگاه نسل چهارم دانشگاه سبز
دکتر عالی پور درز خصوص مراکز رشد گفت: مراکز رشد مثل انکوباتور عمل میکنند و ایده اولیه که نیاز به پرورش دارد را کامل کرده و نیازهای آن را برای رسیدن به مرحله بلوغ برآورده میکنند. مراکز رشد حد واسط بین پارک علم و فناوری برای بازاریابی و شرکتهای دانشبنیان برای جمعآوری نیازهای جامعه و انجام پژوهشها است. دانشگاه نسل چهارم ارتباط بین فناوری نرم و سخت را برقرار میکند و بهعنوان دانشگاه تمدن ساز، فرهنگساز، گفتمان ساز یا پایدار نیز شناخته میشود. در این دانشگاهها مسائل انسانی، اجتماعی و زیستمحیطی، اقتصادی و سیاسی را در توسعه مدنظر قرار میدهد و به دانشگاه سبز شهرت دارد.
عکس و خبر: الهام حق شناس
ارسال به دوستان