به کارگیری روش های نوین یادگیری و یاددهی در دانشکده پیراپزشکی
در راستای ارتقا کیفیت آموزش در دانشکده پیراپزشکی روش های نوین تدریس به کار گرفته می شود که بدین منظور با اساتید این دانشکده به گفت و گو پرداختیم.
![](/thumbnail/550-367_100/uploads/1/1566986864477ola.jpg)
گالری عکس
به گزارش روابط عمومی دانشکده پیراپزشکی، از سال گذشته استفاده از روشهای نوین برای تدریس و یادگیری دانشجویان در کنار روشهای سنتی انجامشده است. در این خصوص با تعدادی از اساتید به گفتوگو پرداختیم.
کلاس درس وارونه
دکتر وحید چنگیزی رئیس دانشکده و مدیر گروه رادیولوژی و رادیوتراپی گفت: با توجه به اهمیت آموزش و یادگیری دانشجویان که از مهمترین رسالتهای دانشگاه و دانشکده محسوب میشود، تغییر در شیو ه های آموزش یکی از برنامههای چهارساله معاونت آموزشی این دانشکده است. در نیمسال اول سال تحصیلی 98-97 تعدادی از اساتید ازجمله اینجانب، دکتر یوسف عرفانی، دکتر افضل شمسی، دکتر الهه جزایری، دکتر نیلوفر محمدزاده، دکتر فاطمه شیخ شعاعی، دکتر آزاده امید خدا و دکتر شراره رستم نیاکان، اعضای هیات علمی و مدرسین این دانشکده به ترتیب در دروس اصول فیزیکی سیستمهای توموگرافی کامپیوتری، باکتریشناسی پزشکی، بیماریهای داخلی و مراقبتهای آن، پرتوشناسی تشخیصی، مدیریت فناوری در حوزه سلامت، سیستمهای اطلاعات و فناوری اطلاعات، هماتولوژی 3 و شبکههای عصبی و سیستمهای هوشمند را به روش کلاس درس وارونه با تعداد جلسات معین اجرا کردیم. طبق نظرسنجی انجامشده از دانشجویان بیشترین میزان رضایت (بیش از 90 درصد) مربوط به افزایش مشارکت دانشجویان در این روش و کمترین حدود 75 درصد مربوط به افزایش تعامل استاد با دانشجو بوده است.
وی افزود: همچنین در نیمسال دوم 98-97 نیز اینجانب، دکتر یوسف عرفانی، دکتر افضل شمسی، دکتر فاطمه شیخ شعاعی، دکتر امید خدا و دکتر نیلوفر محمدزاده به ترتیب دروس اصول فیزیکی سیستمهای تصویربرداری MRI، باکتریشناسی پزشکی، فوریتهای پزشکی، سمینار تحقیق و ایمنوهماتولوژی و طراحی و توسعه سیستمهای اطلاعات سلامت را بهصورت کلاس درس وارونه ارائه کردیم.
افزایش مشارکت دانشجویان در آموزش ویژگی مهم کلاس درس وارونه
دکتر چنگیزی در خصوص نحوه برگزاری این روش گفت: قبل از برگزاری کلاس محتوی و مطالب علمی در دانشکده مجازی بهصورت فایل فلش (سخنرانی روی ست اسلاید) ضبطشده و دو هفته قبل از آغاز کلاس در اختیار دانشجویان قرار میگیرد. پیشاز کلاس دانشجویان مطالب را مشاهده کرده و با آمادگی در کلاس حاضر میشوند؛ ابتدا آزمونی از آنها گرفته میشود که میزان مطالعه دانشجویان مشخص شود و در صورت داشتن سؤال و ابهام پرسش و پاسخ صورت میگیرد. سپس سؤالات تحلیلی که از قبل آمادهشده در اختیار دانشجویان قرار گرفته و گروه بندی 4 و 5 نفره بر اساس سطح علمی آنها صورت می گیرد. تیمها پاسخ سؤالات را روی مقواهایی که در اختیاردارند نوشته و به دیوار نصب میکنند. در پایان زمان مشخصشده هر تیم پاسخ خود را ارائه میکند و سایر تیم ها کار همکلاسیهای خود را ارزیابی میکنند. درنهایت استاد پاسخ درست را بیان میکند. دکتر امیدخدا و شیخ شعاعی همین روش را بر اساس مقاله برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیز اجرا کردند، بدینصورت که مقالهای مرتبط با موضوع درس به دانشجویان قبل از کلاس داده میشود و بعد در کلاس به همان شکل تدریس وارونه ارائه میشود.
مدیر گروه رادیولوژی و رادیوتراپی اظهار داشت: 20 درصد نمره پایانترم به این روش اختصاص دادهشده است. افزایش مشارکت دانشجویان در آموزش و آمادگی آنها باواسطه پیش مطالعهای که داشتند از مزیتهای این روش محسوب میشود. این مزایا منجر به استقبال دانشجویان از این روش در تدریس و آموزش شده است.
مقاله خوانی سر کلاس درس بر پایه یادگیری وابسته به تیم
دکتر آزاده امیدخدا عضو هیات علمی و سرپرست تحصیلات تکمیلی دانشکده در نیمسال سال اول و دوم سال تحصیلی 98-97 و 97-96 دروس هماتولوژی 1 و 2 را در تعداد جلسات معین بهصورت مقاله خوانی سر کلاس درس بر پایه یادگیری وابسته به تیم ارائه کرد. در نظرسنجی بهعملآمده از دانشجویان مدیریت مناسب کلاس درس استاد بیشترین رضایت و افزایش انگیزه یادگیری با میانگین بالای 65 درصد کمترین میزان رضایت را دارابودند.
دکتر امیدخدا در خصوص مدل اجرای این روش گفت: این روش تلفیقی از سخنرانی و مقاله خوانی است، به این صورت که ابتدای کلاس مطالبی در قالب سخنرانی به دانشجویان ارائه میشود، سپس سؤالی مطرح میشود و یک منبع شامل مقاله یا صفحهای کتاب لاتین به دانشجویان داده میشود تا پاسخ سؤال را که تحلیلی نیز هست از آن پیدا کنند. در این روش دانشجویان در تیمهای 4 تا 5 نفره هستند و بعد از اتمام زمان مشخص بحث و تبادلنظر بین گروهها صورت گرفته و درنهایت استاد جمعبندی میکند.
وی افزود: نکته مهم این روش حضور استاد در زمان خواندن مقاله و همراهی کردن با دانشجویان برای درک عمیقتر مطالب است. نحوه سنجش پایانترم به همان روش قدیمی صورت میگیرد و امتیاز این قسمت بهعنوان امتیاز ویژه تلقی میشود. با توجه به این امر که این روش در چندترم توالی اجرا شده، در نحوه دریافت بازخورد از دانشجویان و تکالیف خواستهشده از آنها اصلاحاتی صورت گرفت. خوشبختانه دانشجویان تکمیلی استقبال خوبی از این روش داشتهاند. دانشجویان کارشناسی اکثراً از این روش راضی بودند، اما در مواردی درک متون لاتین برای آنها دشوار بود.
سرپرست تحصیلات تکمیلی دانشکده دانشجو محور بودن تدریس، افزایش قدرت تحلیل دانشجویان و ترغیب دانشجویان به مشارکت در آموزش را از مزایای این روش دانست.
تدریس مجازی
در نیمسال اول سال تحصیلی 97-96 دکتر علیرضا نمازی و دکتر فاطمه شیخ شعاعی دروس کلیات پزشکی و ساماندهی منابع ارشد را در جلسات معین بهصورت مجازی تدریس کردند. در نیمسال دوم نیز دکتر لیلا شاهمرادی درس آشنایی با ساختار و برنامههای نظام بهداشت و درمان ایران، دکتر حجت اله سلیمانی دروس کاربرد رایانه و مبانی برنامهنویسی و مهندس محمدعلی عباسی مقدم درس بهداشت و به روش تحقیق را به روش مجازی برگزار کردند. همچنین نیمسال دوم 98-97 دکتر افضل شمسی دروس روش تحقیق و اصطلاحات پزشکی، دکتر الهه جزایری دروس ثبت و نمایش تصویر در پزشکی و تصویربرداری با امواج و اصوات در پزشکی، دکتر نیلوفر محمدزاده درس بیمه و نظامهای پرداخت در سلامت، مهندس عباسی مقدم درس روش تحقیق، دکتر فاطمه شیخ شعاعی درس مراکز اطلاعرسانی و دکتر فریده پاک درس فیزیک حیاتی را بهصورت مجازی ارائه کردند. نظرسنجی از دانشجویان انعطاف بیشتر زمان برگزاری کلاس بیشترین و بازدهی بیشتر با بیش از 60 درصد کمترین رضایت را نشان میداد.
دکتر شیخ شعاعی درزمینهٔ فرآیند اجرای این روش گفت: در این روش بهصورت غیر همزمان 4 جلسه از کلاس درس که از قبل توسط استاد درس مشخصشده بهصورت مجازی در سامانه نوید برگزار میشود. این سامانه امکانات متعددی ازجمله بارگذاری مطالب و منابع، برگزاری آزمون و دریافت پاسخ دانشجویان و نمره دهی، انجام بحث گروهی و ارسال پیام گروهی و شخصی به دانشجویان توسط استاد را دارد. امکان برگزاری همزمان دروس به این صورت که در یکزمان مشخص استاد و دانشجویان آنلاین حضورداشته باشند در این نرمافزار دیدهشده است ولی در حال حاضر اجرا نمیشود.
مسئول کمیته مجازی دفتر توسعه آموزش دانشکده گفت: نحوه ارزیابی پایانترم دانشجویان 4 نمره در نظر گرفته شد و مباحث مطرحشده در این جلسات از امتحان پایانترم حذف میشوند. استقبال دانشجویان از این روش خوب بود.
دکتر شیخ شعاعی انعطافپذیری ساعات کلاس درس و استفاده بهینه از زمان، امکان اختصاص زمان بیشتر به مباحث، صرفهجویی در زمان و فضای فیزیکی را از مزایای این روش دانست. مشکلات نرمافزاری و زیرساختی را نیز از چالشهای آن برشمرد.
عکس و خبر: الهام حق شناس
ارسال به دوستان