محتوای خبری دانشکده فناوری های نوین پزشکی

اولین نشست اعضای هیئت رئیسه دانشکده‌های فناوری نوین پزشکی دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، ایران و شهیدبهشتی برگزار شد

اولین نشست اعضای هیئت رئیسه سه دانشکده فناوری های نوین پزشکی دانشگاه های علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی ایران و علوم پزشکی شهید بهشتی با هدف تبادل نظر، ایجاد همگرایی و اشتراک ظرفیت های آموزشی، پژوهشی و فناوری به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی، این نشست 3 خرداد 1400، در فضای مجازی به میزبانی این دانشکده برگزار شد.

در ابتدا دکتر حسین قنبری، رئیس دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، ضمن تأکید بر لزوم همگرایی سه دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی در تهران (دانشگاه‌های کلان منطقه ده)، کارکرد این دانشکده‌ها را در توسعه روش‌های تشخیصی و درمانی نوین بر پایه فناوری‌های پیشرفته بسیار مهم ارزیابی کرد. وی گفت: با توجه به ماهیت چند رشته‌ای بودن رشته‌های این دانشکده‌ها زمینه این کار وجود دارد. در قالب این همگرایی می‌توان از ظرفیت‌های آموزشی، پژوهشی و فناوری هر سه دانشکده به‌صورت مشترک استفاده و دپارتمان‌های کلان منطقه‌ای ایجاد کرد.

در ادامه دکتر محمدتقی جغتایی، رئیس دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: ایجاد همگرایی بین سه دانشکده لازمه ادامه حیات این دانشکده‌ها و نقش‌آفرینی بیشتر آنها در دانشگاه‌های علوم پزشکی است. وی در ادامه از ایجاد سازوکاری برای توسعه کارها مشترک بین سه دانشکده تأکید کرد.

سپس دکتر آرش خجسته، رئیس دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی دانشگاه شهید بهشتی هم ضمن تشکر از تشکیل این جلسه، مأموریت دانشکده‌های فناوری نوین پزشکی را توسعه فناوری‌های کاربردی دانست که اهمیت زیادی در آینده پزشکی دارد.

دکتر رضا فریدی مجیدی، معاون پژوهشی دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: در دانشگاه‌های علوم پزشکی، دانشکده پزشکی حرف اول را میزند درحالی‌که می‌بینیم یک پزشک برای پیشبرد کار خود منتظر پیشرفت‌هایی در فناوری و تکنولوژی‌های جدید در پزشکی است. آینده فناوری پزشکی این است که یک پزشک در خانه بنشیند و درمان را با فناوری‌های جدید از راه دور انجام دهد. در بیمارستان‌ها در بسیاری موارد با توجه به حوزه اخلاق، پزشکان محتاج فناوری می‌شوند. نکته دیگر این است در فناوری‌های نوین پزشکی عدم چابکی مانند سایر سیستم‌ها وجود دارد. بعد از  گذشت چندین سال از تأسیس این دانشکده، هنوز در تثبیت هویت این نوع دانشکده مشکل داریم. مسیر این دانشکده نباید در تولید پایان‌نامه‌های مقاله محور باشد بلکه باید به سمت تولید محصول پیش رفت تا بتوانیم رسالت اصلی دانشکده را انجام بدهیم. بنابراین از این فرصت‌های پیش‌آمده باید استفاده و در این زمینه همفکری کنیم.

در ادامه سایر اعضای هیئت‌رئیسه این سه دانشکده به مواردی چون تثبیت هویت فناورانه دانشکده‌ها، تغییر در ساختارها، شناخت ظرفیت‌های هر دانشکده و ایجاد هم‌افزایی، برنامه‌ریزی برای ایجاد کنسرسیوم و شبکه، ایجاد راهکارهای متفاوت در جذب دانشجو و هیئت‌علمی، گرنت محور بودن اساتید، بررسی و ارزیابی وضعیت فارغ‌التحصیلان، ارتباط با صنعت و تجاری‌سازی، همکاری‌های سه‌جانبه در آموزش و پژوهش و فناوری، توانمندسازی دانشجویان و اعضای هیئت‌علمی، ایجاد مرکزیت فعالیت‌های فناورانه در سطح دانشگاه، ارتباط با بالین و تشخیص نیازهای فناورانه درمان اشاره کردند.

در ادامه دکتر سیدکاظم موسوی زاده، معاون پژوهشی دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: جالب است بدانید دانشکده داروسازی در دانشگاه ایران چندین سال بعد از دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی شکل گرفت ولی در حال حاضر تعداد هیئت‌علمی آن از دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی بیشتر است. دانشکده‌های فناوری‌های نوین پزشکی باید چشم‌وچراغ دانشگاه‌های علوم پزشکی باشند درصورتی‌که تاکنون ما به‌صورت بسته عمل کردیم و به خودمان فرصت ندادیم. باید از فرصت اعضای هیئت‌علمی ثانویه از سایر مراکز و دانشکده‌ها استفاده کنیم چرا که خیلی از این افراد در جاهای مهم سمت دارند و می‌توانند در تثبیت موقعیت این دانشکده به ما کمک کنند.

در ادامه دکتر محمدتقی جغتایی گفت: یک کمیته سه نفره از سه دانشکده باید تشکیل شود و روی کنسرسیوم و ضرورت‌ها و منفعت‌ها کار کند. نامه‌ای به وزارتخانه همراه صورت‌جلسه فرستاده شود و تقاضایی برای این رشته‌های همگرای فناوری‌های نوین جهت تشکیل شورای سیاست‌گذاری زیر نظر وزارتخانه داشته باشیم.

دکتر  قنبری در پایان گفت: تشکیل این جلسه رویکردهای ما را تغییر خواهد داد. پیشنهاد می‌کنم این جلسات را ماهانه تشکیل دهیم. جلسه اول بارش افکار بود ولی از جلسات بعد می‌توان تخصصی‌تر کار کرد. باید کارگروه هایی از سه دانشکده تشکیل دهیم. این سه دانشکده باید در گروه های آموزشی یکدیگر تعامل و مشارکت در تدریس داشته باشند. در پایان‌نامه‌های مشترک کار کنند. تفاهم نامه همکاری انعقاد و درباره همکاری ها و مسائل مشترک خود با وزارتخانه مکاتبه کنند.

ساناز  عزی ایرانی
تهیه کننده:

ساناز عزی ایرانی

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *