محتوای خبری دانشکده پرستاری مامایی

جلسه شورای تلفیق آموزش و بالین پرستاری و مامایی برگزار شد

آغاز آخرین رایزنی ها برای طرح تلفیق آموزش و بالین پرستاری و مامایی از 24 شهریور ماه

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی مشارکت و همکاری بخش های آموزش و بالین را موجب ارتقای ارائه خدمات به جامعه، افزایش رضایت مردم و اعتلای جایگاه رشته دانست.

گالری عکس 

به گزارش روابط عمومی دانشکده پرستاری و مامایی؛ اولین جلسه شورای تلفیق آموزش و بالین پرستاری و مامایی روز سه‌شنبه 20 شهریورماه با حضور رئیس، مدیر امور آموزشی دانشگاه، مدیر امور پرستاری دانشگاه، معاون آموزشی و مدیران گروه‌های آموزشی دانشکده، مترون ها و سوپروایزرهای پنج بیمارستان مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، سینا، شریعتی، امیراعلم و فارابی برگزار شد.در ابتدای این نشست دکتر علیرضا نیکبخت نصرآبادی، رئیس دانشکده ضمن تسلیت ایام سوگواری سیدالشهدا؛ ابراز امیدواری کرد که تقارن این ایام با آغاز سال تحصیلی 98-97 و همکاری آموزش و بالین توأم باخیروبرکت برای دانشکده و حرفه پرستاری باشد.
وی هدف از این جلسه را آشنایی با طرح تلفیق آموزش و بالین و اخذ نظرات همکاران بالینی دانست و با تأکید بر نقش فارغ‌التحصیلان کارشناسی پرستاری در نمود حرفه در اجتماع گفت: بدنه پرستاری کشور را پرستاری کارشناسی تشکیل می‌دهد و غالب نمایندگان حرفه پرستاری در جامعه پرستاران لیسانس هستند.
رئیس دانشکده پرستاری و مامایی تهران خاطرنشان کرد: درست است که پرستاران نقش پیشگیری و مشارکت در سلامت جامعه رادارند؛ اما آنچه در عمل دیده می‌شود این است که محیط اصلی کاری ما بیمارستان است.
دکتر نیکبخت ادامه داد: بیش از 60 درصد آموزش پرستاری ما کار بالینی بیمارستانی است. آموزش اصلی ما در بیمارستان‌هاست و لذا حضور همکاران بالین ما در کنار مدیران آموزشی یک حضور تشریفاتی و فرمالیته نیست و هردوی ما سهم برابر،حتی شاید بالین سهمی افزون‌تر در ارتقای آموزش داشته باشیم.
وی مشارکت و همکاری بخش آموزش و بالین را موجب ارتقای ارائه خدمات به جامعه و افزایش رضایت مردم؛ و افزایش رضایت مردم را باعث اعتلای جایگاه رشته دانست.
وی حمایت معاونت آموزشی و معاونت درمان دانشگاه، لحاظ شدن ارتقای وضعیت آموزش بالینی پرستاری و مامایی در برنامه عملیاتی چهارساله دانشگاه و حضور دکتر ورعی در جایگاه مدیر امور پرستاری دانشگاه را فرصتی مغتنم برای مشارکت و همکاری بیشتر دو بخش آموزش و بالین دانست.
وی با اشاره به اجرایی شدن طرح تلفیق آموزش و بالین از 24 شهریورماه سال جاری، اجرایی شدن این طرح را موجب کاهش  شکاف موجود بین آموزش تئوری و بالینی در پرستاری دانست و گفت: ارائه خدمات به جامعه باید توسط افراد حرفه‌ای ارائه شود و ان شاءالله این طرح یک هم‌افزایی برای رسیدن به یک اتفاق خوب باشد. امیدواریم با اجرای این طرح شاهد بالندگی و توسعه حرفه پرستاری باشیم.

ارتقای کیفیت آموزشی نتیجه اجرایی شدن طرح تلفیق آموزش و بالین
دکتر شهرزاد غیاثوندیان، مدیر گروه آموزشی پرستاری داخلی و جراحی و مدیر امور آموزشی دانشگاه نیز از آمادگی بیمارستان‌ها برای پذیرش و اجرایی شدن طرح‌ها و مدل‌های جدید در پرستاری سخن گفت.
وی ارتقای کیفیت آموزشی را نتیجه اجرایی شدن طرح تلفیق آموزش و بالین دانست و بر لزوم انجام ارزشیابی بعد از اجرا تأکید کرد و گفت: این طرح، طرحی حساب‌شده است و خروجی‌های بسیار خوبی خواهد داشت؛ اگرچه ممکن است هر طرحی در اجرا با مشکلاتی مواجه شود اما قطعاً هماهنگی دو طرف به تسهیل کار کمک خواهد کرد.
وی با اشاره به حضور مترون ها و سوپروایزرهای پنج بیمارستان در این جلسه؛ این طرح را تنها محدود به این پنج بیمارستان حاضر ندانست و از توسعه ترکیب اعضای شورای تلفیق در آینده نزدیک خبر داد. 
وی هدف از این طرح را از بین بردن شکاف موجود بین آموزش تئوری و بالینی در پرستاری دانست و گفت: گسست عمیقی بین دو محیط آموزش و بالین وجود دارد؛ در این طرح محیط آموزشی می‌تواند به نیاز بالین به ارتقا پاسخ داده و محیط بالینی نیاز آموزش در بالین را مرتفع کند تا مجموعه دانشگاه به یک هم‌افزایی دست پیدا کند.
وی ضعف عمده موجود بین آموزش و بالین را ساختارمند نبودن ارتباط آموزش و بالین عنوان و ابراز امیدواری کرد که شکاف موجود با ایجاد ساختار مدنظر در این طرح از بین برود.
دکتر غیاثوندیان بر انجام طرح‌های مشترک و مشارکت درزمینهٔ های آموزشی و پژوهشی برای هر دو طرف، استفاده از همکاران بالین در هیات علمی بالینی تأکید کرد و عدم جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاه علوم پزشکی تهران در بیمارستان‌های این دانشگاه را یکی از مشکلات و تهدیدات حائز اهمیت دانست.
مدیر گروه آموزشی پرستاری داخلی و جراحی همکاری بیمارستان در انجام مراقبت در منزل به شکل تیم سه نفره متشکل از دو دانشجو و در معیت استاد را هم برد – برد برای دانشکده و بیمارستان دانست و حاصل آن را ایجاد فیلدهای جدید کارآموزی برای دانشجویان و استفاده بیمارستان در بحث اعتباربخشی عنوان کرد.

تربیت دانشجویانی ماهر برای حضور در بالین
دکتر شکوه ورعی، مدیر امور پرستاری دانشگاه اجرایی شدن این طرح را اتفاقی مبارک توصیف کرد و گفت: شکاف عمیقی همیشه بین تئوری و بالین ما بوده و آرزو داشتیم روزی از بین برود تا محیط و شرایط آموزشی بهتری برای دانشجویان مهیا شود. خدا را شکر می‌کنیم که این مهم توسط مجموعه دانشکده پرستاری و مامایی و با همکاری بسیار خوب و صمیمانه معاونت آموزشی و معاونت درمان دانشگاه و مدیران، سوپروایزرها و پرسنل درمان در بیمارستان‌ها ایجادشده است.
مدیر امور پرستاری دانشگاه ابراز امیدواری کرد که این طرح فتح بابی برای آغاز یک دوره آموزشی بسیار خوب و تربیت دانشجویانی ماهر برای حضور در بالین باشد.
وی خاطرنشان کرد: هر تلاشی که اینجا اتفاق می‌افتد فردی نیست؛ بلکه تلاشی برای بالندگی و توسعه حرفه پرستاری است.

 آغاز طرح تلفیق آموزش و بالین از 24 شهریورماه
دکتر هومن شهسواری، معاون آموزشی دانشکده نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور همکاران بالین در شورای تلفیق آموزش و بالین؛ از سه سطح شورای تلفیق آموزش بالین ترکیبی از مدیر پرستاری دانشگاه، مترون ها و حسب مورد سوپروایزرهای آموزشی و مدیران گروه‌های آموزشی در دانشکده، کارگروه تلفیق در سطح بیمارستان متشکل از مترون و سوپروایزر بیمارستان و معاون آموزشی و مدیران گروه‌های آموزشی دانشکده و سطح تخصصی متشکل از سرپرستاران بخش‌ها و اساتید مسئول درس در دانشکده سخن گفت.
وی همچنین از صدور ابلاغ‌های رسمی در سه سطح برای همکاران بالین خبر داد و گفت: مترون های بیمارستان ها به‌عنوان مشاوران ارشد آموزش و بالین دانشکده در بیمارستان، سوپروایزرهای آموزشی به‌عنوان مشاوران آموزشی بالینی در دانشکده و بیمارستان و سرپرستاران بخش‌ها نیز به‌عنوان مشاوران آموزش بالین در بخش‌ها منصوب‌شده‌اند.
دکتر شهسواری با اشاره به شکل‌گیری تیم تدریس گفت: در تیم تدریس یک استاد درس خواهیم داشت که به همراه تیم تدریس شامل سرپرستار بخش، CTA پرستاران بخش‌ها و TA دانشجویان دکتری و یک مربی مسئولیت درس را به عهده دارد. این ترکیب با توجه به حجم واحدها طراحی‌شده است.
وی با اشاره به آغاز این طرح با گروه آموزشی پرستاری داخلی جراحی اظهار داشت: این گروه بزرگ‌ترین گروه ماست و حجم بالایی از دروس بالینی را دارد.
معاون آموزشی دانشکده اعلام کرد: طرح از 24 شهریورماه آغاز می‌شود و روز اول کارآموزی‌ها در دانشکده و در مرکز مهارت‌های بالینی خواهد بود و رفته‌رفته ممکن است این روز اول هم در بیمارستان‌ها انجام شود.
وی ارزیابی نهایی دانشجویان را هم منوط به انجام آزمون نهایی در مرکز آسکی دانشکده و با حضور تیم تدریس و همراه با تکمیل فرم‌های ارزشیابی دانشجویان توسط CTA ها دانست.
دکتر شهسواری با تأکید بر بسته نبودن این طرح در مقابل تغییرات احتمالی گفت: این طرح در حال شکل‌گیری است و هرجایی که احساس شود نیاز به تغییر و یا اضافه شدن افراد دیگری در آن هست حتماً اتفاق خواهد افتاد.
سعیدی، مترون بیمارستان شریعتی ضمن استقبال از طرح تلفیق آموزش و بالین بر هدف ارتقای کیفیت آموزش پرستاری تأکید کرد و گفت: بالین وظیفه انتقال تجارب به نسل جوان را به عهده دارد و این وظیفه بسیار مهمی است. در این طرح دانشجو می‌تواند این دست تجارب را قبل از ورود به عرصه خدمت از پرستاران کسب کند.
وی همچنین بر تداوم طرح با ایجاد انگیزه برای همکاران بالینی، دیده شدن آن‌ها و استفاده از پتانسیل‌های موجود در بالین و درمان تأکید کرد.
مترون بیمارستان شریعتی با اشاره به کمبود نیروی انسانی در بالین و آموزش نیاز دوطرفه را منجر به کسب رابطه مثبت دانست و اظهار داشت: هر کاری درزمینهٔ آموزش و بالین انجام شود کمک به حرفه پرستاری خواهد بود.
خبرنگار: شیما سادات عطری 
عکس: حسین اکبریان 

 

کلمات کلیدی
شیما سادات  عطری
تهیه کننده:

شیما سادات عطری