محتوای خبری دانشکده پرستاری مامایی

برگزاری اولین آزمون مرحله دوم دوره دکتری تخصصی (PhD) پرستاری به روش MMI

دکتر دهقان نیری: این آزمون می تواند دانشجویان بهتری را انتخاب کرده و وارد دوره دکتری کند

در پایان برگزاری آزمون مرحله دوم دکتری تخصصی پرستاری با معاون آموزشی دانشکده پرستاری و مامایی تهران و استاد تمام پرستاری که مسئولیت برگزاری آزمون را به عهده داشت؛ به گفتگو نشستیم.

به گزارش روابط عمومی دانشکده پرستاری و مامایی؛ در راستاي اجرايي سازي برنامه تحول و نوآوري در آموزش علوم پزشكي در قالب مصوبه آمايش سرزمين يكي از سياست هاي حوزه علوم پزشكي كشور بهره برداري از ظرفيت مناطق آمايشي كشور است؛ بر همين اساس واگذاري برگزاري آزمون‌هاي ورودي دوره دكتري تخصصي (PhD) به مناطق آمايشي كشور از جمله برنامه هاي اجرا شده است.
داوطلبان بعد از گذراندن مرحله اول آزمون دكتري تخصصي؛ مرحله دوم آزمون دوره دكتراي تخصصي (PhD) رشته هاي علوم پايه پزشكي و بهداشت سال تحصيلي 96-1395 را در دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني تهران گذراندند. مصاحبه ساختارمندی كه به شيوه چند ايستگاهي (Multiple Mini-Interviews) اجرا شد. به همین بهانه با دکتر ناهید دهقان نیری، معاون آموزشی دانشکده پرستاری و مامایی به عنوان مسئول برگزاری مرحله دوم آزمون به گفتگو نشستیم که در ادامه می خوانید: 

برای اولین بار دانشگاه علوم پزشکی تهران و به تبع آن دانشکده پرستاری و مامایی مسئول برگزاری اولین آزمون مرحله دوم دکتری تخصصی بود؛ آزمونی که تحت عنوان آسکی شناخته شده است. به طور روشن منظور از آزمون آسکی چیست؟ 
آزمونی که ما برگزار کردیم، آزمون MMI یا Multiple Mini-Interviews است؛ یعنی مصاحبه های کوتاه متعدد؛  اکثرا به نام آزمون آسکی آن را می شناسند. در این آزمون برخلاف مصاحبه های سنتی، مهارت ها و دانش آزمون شونده به صورت عینی و در ایستگاه های مختلف مورد ارزیابی قرار می گیرد. 

تفاوت این آزمون با مصاحبه های دکتری که در سال های قبل نیز صورت می گرفت، چیست؟ 
تفاوت های زیادی دارند؛ در مصاحبه های قبلی چند نفر از اساتید و معمولا گروه بورد هر آزمون شونده را مصاحبه می کردند، سئوالات و زمان مصاحبه برای آزمون شونده ها متفاوت بود، تجربه در سال های قبل نشان داده است که هم زمان و هم سئوالات در سال های گذشته متفاوت بود. در واقع می توان گفت در مصاحبه های قدیمی ساختار خیلی واضح و مشخص نبود. مصاحبه کنندگان براساس پاسخ مصاحبه شونده سئوالات را طرح می کردند. اما در این آزمون همه چیز ساختارمند است. سناریوها، چک لیست ها و راهنماهای هر ایستگاه از قبل طراحی شده و آزمون شونده ها تحت آزمونی مشابه قرار می گیرند. اگر چه با توجه به تعداد دانشجویان پرستاری، که بیشترین تعداد در تهران بودند، ما مجبور شدیم برای هر بخش سناریوها و چک لیست های متفاوتی داشته باشیم. اما از صبح تا ظهر سناریو و چک لیست همه دانشجویان یکسان بود. نکته مهم این است که در این آزمون دانشجویان صلاحیت خودشان را نشان می دهند؛ هم مهارت های عمومی شان بررسی می شود وهم مهارت های تخصصی شان. به نظر می آید این آزمون می تواند دانشجویان بهتری را انتخاب کرده و وارد دوره دکتری کند. در واقع با توجه به این که نمرات آزمون کتبی دانشجویان به هم نزدیک است بنابراین مصاحبه نقش تعیین کننده ای خواهد داشت. 

به عنوان مسئول برگزاری آزمون مرحله دوم دکتری پرستاری، کیفیت برگزاری آزمون را چطور ارزیابی می کنید؟ 
اردیبهشت ماه سالجاری اعلام شد که ما برگزار کننده این آزمون هستیم. ما تصمیم گرفتیم که دوبرابر ظرفیت را برای آزمون مصاحبه آماده باشیم. متاسفانه وقتی مدارک بارگذاری شد متوجه شدیم که سه برابر ظرفیت اعلام شده اند. انتظار داشتیم این شرایط روند آزمون را دچار چالش کند؛ ولی خوشبختانه با کوتاه کردن ساعت استراحت و ناهار این کسر زمان را جبران کردیم. ما از آغاز با برگزاری سه روزه آزمون موافق بودیم اما متاسفانه زمانی که همه برنامه ریزی ها براساس دو روز صورت گرفت، به ما اعلام کردند که می شود آزمون را در سه روز برگزار کرد. همه سناریوها، وقت ها و چک لیست ها بسته شده بود و ما هنوز اطلاعی از سه برابر ظرفیت بودن مصاحبه شوندگان نداشتیم؛ بنابراین آزمون را در همان دو روز بستیم. با توجه به این که آزمون باراولی بود که اجرا می شد در راند اول مقداری چالش داشتیم. آزمون شونده ها در ۸ ایستگاه و در هر ایستگاه برای ۷ دقیقه مورد آزمون قرار گرفتند و در کل هر آزمون شونده ۵۶ دقیقه تحت آزمون قرار گرفت. نه تنها زمان مصاحبه در این آزمون یکسان بود که مهارت هایی که مورد سنجش قرار می گرفت هم یکسان بود. آزمون از سطح کیفی بالایی برخوردار بود و طبق استاندارد انجام شد؛ ما قرنطینه ورود داشتیم، موبایل و هر وسیله اضافه ای جز پایان نامه و کارت شناسایی از دانشجویان تحویل گرفته شد. دانشجویان در هر بخش با قرعه کشی واردآزمون شدند و در خروج نیز از مسیری کاملا جداگانه محل را ترک کردند. 

طراحی سئوالات برعهده ۲۵ نفر از دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران بود؛ کمی در مورد فرایند کار توضیح می فرمائید؟
‌بین ۳ تا ۷ نفر هیات علمی واجد شرایط از دانشکده های پرستاری دانشگاه های ایران، شهید بهشتی، توانبخشی و بهزیستی، تربیت مدرس و بقیه الله با معرفی روسای دانشکده ها در این آزمون به عنوان ممتحن حضور داشتند. اولین کارگاه سه ساعته برای آمادگی برگزاری آزمون در ماه مبارک رمضان برگزار شد؛ روش تدوین آزمون  MMI طبق آموزشی که مرکز توسعه آموزش دانشگاه برای ما به عنوان برگزار کننده داده بود، به ممتحنین انتقال داده شد. در کارگاه اول روی تعداد ایستگاه ها، موارد مورد آزمون و نفرات هر ایستگاه بحث و گفتگو شد. اساتید راهنماها، چک لیست ها و سناریوی خودشان را برای سکشن های مختلف طراحی کردند. در کارگاه دوم سعی شد که ۹۰ درصد انتخاب ها برای جای گیری اساتید در ایستگاه ها حفظ شود اما برحسب کمبود تعداد اساتید در برخی از ایستگاه ها این انتخاب ها با توافق با اساتید کمی دستخوش تغییر شد. 
در کارگاه سوم کارگروه ها تشکیل شد و هر گروه راهنما و سناریوی خود را ارائه کرد. اشکالات بررسی شد و پیشنهادات شنیده شد. در ۲۰ روز کل موارد بررسی و چک شد. در همین حین ساختمان آسکی دانشکده نیز در حال بازسازی و تجهیز بود که سرکشی و تجهیز آن نیز زمان زیادی از ما گرفت. چهارشنبه قبل از آزمون اصلی نیز دانشکده آزمونی شبیه سازی شده را برای یک تایم ۷ دقیقه ای نیز برگزار کرد. 

امتیازی که دانشجو باید از این مرحله از آزمون دکتری تخصصی کسب کند،‌چه مقدار است و به چه صورت محاسبه می شود؟
۲۵ نمره سوابق دانشجویان نمره داشت که ما از پنج شنبه تا شنبه قبل از آزمون این سوابق را براساس آنچه وزارت خانه اعلام کرده بود، بررسی کردیم. ۷۵ امتیاز نیز مخصوص مصاحبه بود که روی هم رفته دانشجو امتیاز ۱۰۰ را از کل فرایند مرحله دوم آزمون دکتری کسب می کند. 

نارسایی ها و نقص های آزمون از دید شما به عنوان برگزار کننده چه بود؟
متاسفانه وزارت خانه موارد را دیر اعلام کرد؛ به یکباره اسامی داوطلبین مرتب شده اعلام شدو ما مجبور شدیم بخش بندی را تغییر دادیم. 
مستندات دانشجویان نیز بد بارگذاری شده بود؛ مقالات یکجا بارگذاری شده بود و این بررسی را دشوار می کرد. اگر می شد که مقالات ISI و pubmed و سایر ایندکس ها جدا بارگذاری می شد بهتر بود.اعلام سه برابری ظرفیت برای آزمون مصاحبه نیز یکی دیگر از مشکلاتی بود که با آن روبرو شدیم که می توانست مشکل ساز باشد؛ که البته با مدیریت درست مشکلی پیش نیامد./ق

 خبرنگار: شیما سادات عطری
عکس: حسین اکبریان 

شیما سادات  عطری
تهیه کننده:

شیما سادات عطری