محتوای خبری دانشکده پرستاری مامایی

بازدید ادواری نمایندگان هیات ممتحنه، ارزشیابی و برنامه ریزی رشته پرستاری از دانشکده پرستاری و مامایی تهران

نمایندگان بورد پرستاری وزارت بهداشت سه شنبه 11 خردادماه از دانشکده پرستاری و مامایی تهران بازدید کردند.

گالری عکس 

به گزارش روابط عمومی دانشکده پرستاری و مامایی؛ دکتر سادات سیدباقر مداح عضو بورد پرستاری و مادر پرستاری نوین ایران و دکتر فروغ رفیعی عضو بورد پرستاری وزارت بهداشت و رئیس دانشکده پرستاری و مامایی ایران در نشسست های جداگانه با هیات رئیسه، مدیران گروه های آموزشی و دانشجویان مقطع دکتری پرستاری؛ دوره دکتری پرستاری در دانشکده پرستاری و مامایی تهران را رصد کردند.
دکتر محمد علی چراغی ضمن خوشامدگویی ابراز امیدواری کرد که دانشکده بتواند از کامنت ها و توصیه های نمایندگان بورد پرستاری وزارت بهداشت برای ارتقای دوره دکتری دانشکده استفاده کند.
وی احداث مرکز آسکی را از برنامه های مشخص دانشکده دانست و از راه اندازی آن تا شهریور ماه سال جاری خبر داد.
دکتر ناهید دهقان نیری، معاون آموزشی دانشکده نیز گزارشی از کلیات ساختار و منابع انسانی ارائه داد.
وی با تاکید بر شعار سال دانشکده در سال 95 مبنی بر رهبری تغییر وتوسعه اثربخش در برنامه چهارساله دانشکده با هم آوایی گروه های آموزشی؛ از ارائه میزان پیشرفت یکساله برنامه دانشکده در نشست مشترک با هیات رئیسه دانشگاه یاد کرد.  
وی در آماری اعضای هیات علمی دانشکده را شامل  3 نفر استاد تمام،  4نفر دانشیار، 24 نفر استادیار و  19 نفر مربی دانست و گفت: از این آمار  4 نفر دارای مدرک دکتری،  17 نفر کارشناسی ارشد و 7 نفر دارای مدرک کارشناسی هستند.   
معاون آموزشی دانشکده در ادامه گفت: ما در مجموع 47 نفر دانشجوی دوره دکتری تخصصی پرستاری داریم که با وجود 34 نفر استاد دارای مدرک دکتری؛ آمار خیلی خوبی است.
وی همچنین از اشتغال به تحصیل 5 نفر دانشجوی دکتری بین الملل در دانشکده خبر داد.
 
 هدف بورد پرستاری وزارت بهداشت؛ حرکت همه دانشکده های پرستاری کشور به سوی هدف غائی
دکتر سادات سیدباقر مداح، عضو بورد پرستاری وزارت بهداشت و مادر پرستاری ایران گفت: هر کسی خودش بهتر می تواند خودش را ارزیابی کند و نقاط قوت و ضعفش را بهتر می داند. واقعیت این است که هر کسی که احساس مسئولیت کند می تواند به صورت روزمره خودش را ارزیابی کند.
وی با اشاره به سبقه دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: دانشگاه تهران شناخته شده است؛ اما ما باید به دانشگاه تهران بیشتر سخت گیری کنیم. من به کشورم تعصب دارم و همه را به یک چشم می بینم. پرستاری که در تهران آموزش داده می شود با پرستاری ای که در دانشگاه آزاد اسلامی در گوشه ای از این کشور تدریس می شود همه یک هدف دارند و می خواهند برای انسان ها کار کنند. هدف اعضای بورد این است که همه به سوی هدف غائی حرکت کنند.
دکتر مداح در ادامه بر اهمیت ماموریت دانشکده ها، تعیین شاخص برای دستیابی به آن و به طور ویژه بر نقش پرستاران در نظام سلامت تاکید کرد.
دکتر فروغ رفیعی، عضو بورد پرستاری وزارت بهداشت هدف و نحوه بازدیدهای دوره ای از دانشکده های پرستاری سراسر کشور را توضیح داد و گفت: هر چند می دانیم که دانشکده هایی که در تهران هستند همگی خوب هستند؛ اما این کاری است که باید انجام شود. اما ناظر بیرونی که نگاه می کند، ممکن است یک نکته را ذکر کند که برای دانشکده بسیار مثبت باشد. در دیدارهای اینچنینی حتی خود اعضای بورد هم مواردی را می آموزند و ممکن است به عنوان یک ایده خوب در دانشکده خودشان نیز آن را اجرایی کنند.
دکتر محمد علی چراغی، رئیس دانشکده شیوه کار دانشکده را حرکت براساس برنامه راهبردی دانشکده دانست و گفت: در تمام حوزه ها SWOT را اجرا می کنیم.
او توضیح داد: SWOT یعنی چهارچشمی نگاه کردن؛ اختصاصا در برنامه ای که داریم در پیلار رشته حرکت می کنیم. این ادبیات جاری ماست که در آموزش، تحقیق، بالین و مدیریت چه کارهایی انجام می دهیم. در آموزش مشخصا ما در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری با محوریت برنامه 4 ساله دانشگاه به عنوان یک رویکرد روشن (RADAR) حرکت می کنیم.
دکتر چراغی افزود: در حوزه آموزش علاوه بر برنامه های جاری که در مقاطع کارشناسی داریم در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری تاکید ما بر کیفیت است.
رئیس دانشکده پرستاری و مامایی تهران گفت: برنامه ما این بود که اول زیرساخت های کیفی برای راه اندازی رشته جدید ایجاد کنیم. برای مثال کارشناسی ارشد پرستاری اورژانس را در جلسه هیات رئیسه دانشگاه مطرح کردیم به این علت که 4 نفر فارغ التحصیل دکتری بلایا را داریم که در بدنه دانشکده بودند و ماموریت آموزشی گرفتند والان بازگشته اند. بنابراین بعد از آماده سازی زیرساخت ها در صدد ایجاد رشته جدید هستیم. ما در سال های اخیر رشته جدید اضافه نکرده ایم اما بر شیوه های جدید آموزش تاکید داشته ایم.
وی همچنین از پذیرش دانشجوی خارجی حسب نیاز منطقه و برنامه اعلام شده از طرف دانشگاه سخن گفت.
وی افزود: در برنامه گواهی نامه ها نیز به طور مشخص دفتر آموزش مداوم پرستاری و مامایی برنامه های مشخص برحسب نیاز برگزار می کند.

ارزشیابی برنامه، استاد و دانشجو
دکتر چراغی با اشاره به وجود آموزش پزشکی در برنامه های منطقه آمایشی 10 گفت: سه برنامه خیلی شاخص به عنوان ماموریت دانشگاه علوم پزشکی تهران است؛ یکی برنامه ارزشیابی برنامه است. در این بخش صحبت ما این بود که در دوران کارشناسی پرستاری بازنگری را دانشکده با حضور مجموعه بزرگان رشته اتفاق افتاد ونهایی شده آن به دانشگاه و وزارت بهداشت اعلام شد و الان در مرحله کیفی سازی است.
رئیس دانشکده همچنین از راه اندازی دفتر پایش و ارزشیابی در دانشکده در قالب برنامه ارزشیابی برنامه، استاد و دانشجو خبر داد و طراحی ارزشیابی همتایان را از جمله اقدامات این دفتر برای ارزشیابی هیات علمی عنوان کرد: معنایش این است که یک سری راهنماها و افرادی که به عنوان ارزیاب هستند آموزش های اختصاصی می بینند و با حضور در کلاس های درس ارزیابی را انجام می دهند.  

راه اندازی مرکز مهارت های بالینی دانشکده تا مهر ماه
وی راه اندازی مرکز مهارت های بالینی را اقدام دیگر دانشکده در بخش آموزش دانست: با حمایت های هیات رئیسه دانشگاه ساخت مرکز مهارت های بالینی شبیه سازی شده آغاز شده است و مدیران گروه های آموزشی مکلف شده اند که حسب دپارتمان خودشان برای طراحی بیمارستانی کوچک در دانشکده به ما ایده دهند. زیرساخت های اولیه و کارهای اولیه انجام شده است و برنامه دانشکده است که تا مهرماه این مرکز راه اندازی شود.  
وی گفت: در برنامه ارزشیابی بحث طراحی آسکی را داریم. الان زیرساختش را آماده کردیم و به صورت پایلوت برخی از گروه های ما آزمون پراتیک را به صورت پایلوت آسکی کردند.

حضور هیات علمی در بالین؛ ماموریت ویژه دانشکده
یکی دیگر از برنامه هایی که دانشگاه ما را مکلف کرده و ما نیز در حال پیگیری آن هستیم ارتباط آموزش با بالین است که دانشکده این برنامه را به صورت ماموریت مشخص دنبال می کند.  
وی از پروژه شریعتی و دانشکده یاد کرد و گفت: در کارشناسی ما نیازمندی های بیمارستان را از طریق دانشجویان مرتفع کردیم. در مرحله بعدی کار مشخصی که صورت گرفت شناسایی پرسنل بیمارستان و برگزاری کارگاه های آموزشی و ارائه کارنامه آموزشی بود. کارآموزی از دوره عرصه به طور خاص شروع شد و دانشجوی ما درست مانند پرسنل کارت و تایمکس داشت. ورود و خروجش مثل پرسنل بود و شیفت های مختلف داشت. دانشجو تحت نظر سوپروایزر آموزشی بیمارستان و سرپرستار و ناظر بالینی که از اعضای هیات علمی دانشکده بود کار می کرد. این برنامه منتور اجرایی داشت و تعاملات بین دانشکده، معاون آموزشی و امور بالینی و بیمارستان را دنبال می کرد.
وی طراحی آموزش آبشاری را از مشخصه های این برنامه عنوان کرد و گفت: از ظرفیت دانشجویان دکتری در کنار دانشجویان ارشد و کارشناسی برای برنامه آموزشی یکپارچه استفاده شد.
وی از تعامل با بیمارستان سینا و بیمارستان فارابی به عنوان دیگر اقدامات دانشکده برای ارتباط با بالین یاد کرد.    
رئیس دانشکده پرستاری و مامایی همچنین از استقرار رابط آموزشی رسمی دانشکده در بیمارستان امام (ره) خبر داد.

دپارتمان محوری دانشجویان دوره دکتری
وی با تمرکز بر دوره دکتری خاطر نشان کرد: سه واحد آموزشی موظف دانشجویان دکتری را به طور مشخص داریم و گاه برای آن سه واحد فعالیت های جنبی براساس توانایی دانشجو نیز استفاده شده است.
وی دپارتمان محور شدن دانشجویان را نیز اقدام دیگر دانشکده عنوان کرد: دانشجویان دکتری را از این که در یک دپارتمان جداگانه ای به نام دپارتمان دکتری مستقر باشند تغییر داده ایم. ما دانشجویان دکتری را براساس گرایش کارشناسی ارشدشان در دپارتمان مربوطه مستقر کرده و به مدیر گروه مربوطه ارتباط داده ایم و تمامی موارد در دپارتمان شکل می گیرد.  
تدوین اولویت های پژوهشی دانشکده را به عنوان یک پروژه روشن در برنامه داشته ایم؛ نهایی شده و همراه با تعیین اولویت های پژوهشی گروه آموزشی است. دانشجویان ارشد و دکتری پایان نامه هایی که انتخاب می کنند باید حتما در قالب اولویت های پژوهشی دپارتمانشان و دانشکده باشد.
دکتر چراغی در ادامه از تصمیم دانشکده برای برگزاری آزمون جامع دوره دکتری به صورت آسکی سخن گفت.
وی طراحی گزارش های دوره ای در دوره دکتری را هم یکی دیگر از اقدامات دانشکده عنوان کرد: واقعیت دردناک این است که دانشجویان دوره دکتری حضور کامل در دانشکده ها ندارند و  تعامل با اساتید ندارند. ما برنامه ای را شروع کردیم تا استاد گزارشی از فعالیت های انجام شده و تعاملاتی که با دانشجویانش دارد، به تحصیلات تکمیلی دانشکده ارائه دهد.

تشکیل کمیته اخلاق سازمانی مشترک دانشکده پرستاری و مامایی و توانبخشی
وی با اشاره تمرکز بر اخلاق حرفه ای در ماموریت منطقه آمایشی 10 خاطرنشان کرد: کار خیلی خوبی که معاونت پژوهشی ما دنبال کرده و به انتها رساندند؛ نهایی سازی کمیته اخلاق سازمانی مشترک دانشکده پرستاری و مامایی و توانبخشی با محوریت دانشکده پرستاری است.  
دکتر چراغی اظهار داشت: قرار شد برنامه آموزش اخلاق حرفه ای به صورت پزشکی _ پرستاری برای دانشجویان کارشناسی ارشد و کارشناسی برگزار شود که البته در حال حاضر از لحاظ اجرایی دچار مشکل شده است.
وی علم سنجی؛ تولید محصولات جدید از پایان نامه ها و استناد به کارهای اعضای هیات علمی در درون دپارتمان را از جمله اقداماتی دانست که هیات رئیسه دانشگاه از آنها به عنوان قابلیت های ویژه دانشکده یاد کردند.
رئیس دانشکده چاپ مقالات دانشجویان دکتری در مجلات معتبرتر و دارای Impact Factor بالاتر را نیز از اقدامات دیگر دانشکده دانست./ق

خبرنگار: شیما سادات عطری
عکس: حسین اکبریان 

کلمات کلیدی
شیما سادات  عطری
تهیه کننده:

شیما سادات عطری